پادشاه عربستان با میزبانی این کشور از نیروهای آمریکایی موافقت کرد

مـــهمـــانی شــــــــــوم

با تشدید تنش‌ها در خلیج فارس به دلیل سیاست‌های نابخردانه دونالد ترامپ، بازار ارسال سلاح‌ها و سربازان آمریکایی نیز داغ شد . گرچه آگاهان می‌دانند هدف از همه این مانورها و رفت و آمدها تبلیغاتی توخالی بیش نیست اما در این میان سران وابسته برخی کشورهای عرب ازجمله بحرین، امارات و عربستان سعودی دست به خبط و خطاهایی می‌زنند که روزی دامنگیر خودشان خواهد شد. یکی از این خطاها اجازه دادن به صدها سرباز آمریکایی برای استقرار در خاک عربستان سعودی است.
کد خبر: ۱۲۱۸۹۴۳

روز جمعه 28 تیر یک مقام مسؤول در وزارت دفاع عربستان سعودی، اعلام کرد پادشاه این کشور با میزبانی عربستان از نیروهای آمریکایی موافقت کرده است. براساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی(واس)، این تصمیم پادشاه با هدف افزایش سطح همکاری‌های مشترک دفاعی در زمینه امنیت و ثبات منطقه است. این درحالی است که پیش از آن، شبکه سی.ان.ان از تصمیم دولت آمریکا برای اعزام 500 نیروی نظامی به عربستان سعودی خبر داد. روز گذشته نیز وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مجوز اعزام نیرو و تجهیزات به عربستان را صادر کرد. در بیانیه پنتاگون، علت این اقدام، افزایش قدرت بازدارندگی در مواجهه با تهدیدهای واقعی و نوظهور عنوان شده است. گفته می‌شود قرار است نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان واقع در منطقه‌ای بیابانی در شرق ریاض، مستقر شوند.
جالب توجه این‌که سال 1991زمانی که آمریکا قصد داشت برای خارج کردن نیروهای عراقی از کویت سربازان خود را به عربستان اعزام کند با مخالفت گسترده مقامات رسمی و غیر رسمی این کشور مواجه شد و بعد از نشست‌های مکرری که شاهزادگان سعودی با روحانیون داشتند با چنین موضوعی موافقت شد. زیرا به نظر روحانیون سعودی، حضور نیروهای بیگانه درکشور به لحاظ شرعی ممنوع بود و عربستان نباید برای حفظ امنیت خود دست به دامن نیروهایی می‌شد که به اصطلاح جزو کفار به شمار می‌رفتند . این روزها اما به نظر می‌رسد در عربستان حال و هوای دیگری حاکم بوده و پادشاه فرتوت این کشور با یکپارچه کردن قدرت در دست خود و فرزندش دیگر نیازی به کسب مجوز از روحانیون نداشته و بلافاصله با حضور نیروهای خارجی در کشور آن هم برای تامین امنیت عربستان موافقت می‌کند.
تلاش بیهوده
اما ارسال این همه سرباز و تجهیزات نظامی با چه هدفی صورت می‌گیرد ؟ هرچند آمریکایی‌ها به‌صراحت این هدف را اعلام نمی‌کنند، اما آنچنان که از خبرها معلوم می‌شود هدف اصلی از همه اینها تشکیل یک ائتلافی دریایی در خلیج فارس است تا به گفته دست‌اندرکارانش «ضامن امنیت کشتیرانی در آبراه‌های منطقه» باشد. به گزارش مهر، سنتکام ـ نهاد تروریستی که واحد فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا تلقی می‌شود ـ طی بیانیه‌ای به توضیح نقشه واشنگتن مبنی بر تشکیل چارچوبی دریایی متشکل از ملیت‌های مختلف پرداخت که قرار است به زعم آنها ثبات امنیت(!) در آبراه‌های منطقه را تضمین کند.این بیانیه با به کار بردن نامی جعلی برای خلیج‌فارس، مدعی شد هدف از عملیات مذکور تقویت ثبات دریایی، تضمین عبور امن و تنش‌زدایی در آب‌های بین‌المللی در منطقه نام‌برده، تنگه‌هرمز، تنگه باب‌المندب و دریای عمان است. به بیان ساده تر آمریکایی‌ها می‌کوشند با استفاده از سرمایه و امکانات کشورهای عربی هم جبهه‌ای نظامی در برابر ایران تشکیل داده و هم از سوی دیگر بخواهند با کمک گرفتن از این کشورها امنیت را در آبراه‌های خلیج فارس تامین کنند. اهدافی که تقریبا بیشتر به رویاهای خام شباهت داشته و تاکنون درعمل به هیچ وجه کارساز نبوده است .
این درحالی است که به رغم وجود پاتریوت‌های آمریکایی در جای جای عربستان، نیروهای مقاومت یمنی طی دوماه گذشته بیش از 40 بار به این کشور حمله پهپادی و موشکی کرده‌اند. این واقعیت‌ها نشان می‌دهد بیهوده حاکمان عربستان می‌کوشند با پناه گرفتن در زیرلوای آمریکایی‌ها یا خرید بیشترین تجهیزات نظامی امنیت را برای خود تامین کنند یا به‌وسیله آن ایران یا نیروهای مقاومت در یمن را بترسانند. این تجربه بارها ثابت شده است که امنیت تنها از طریق قدرت ملت هاست که به‌دست می‌آید و مقامات سعودی باید به جای پناه گرفتن در آغوش آمریکایی‌ها در درجه اول به ملت‌های خود توجه کنند.
بهره‌برداری از یک جنگ روانی
به اعتقاد برخی کارشناسان، تقویت حضور نظامی آمریکا در عربستان و افزایش فروش تسلیحات آمریکایی به ریاض بیشتر برای ایجاد یک جنگ روانی بوده و به این وسیله می‌خواهند وانمودکنند آمریکا و متحدانش آماده هرگونه اقدامی هستند. این درحالی است که رئیس‌جمهور آمریکا بارها اعلام کرده به دنبال جنگ و گزینه نظامی علیه ایران نیست و کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و نظامی نیز بارها اعلام کرده اند واشنگتن به هیچ عنوان توان به راه انداختن یک درگیری نظامی دیگر را با توجه به قدرت نظامی گسترده ایران ندارد؛ اما روشن است که با ایجاد یک جو روانی می‌شود از آن بهره‌برداری کرد و سلاح‌های بیشتری به کشورهای عرب منطقه فروخت‌.آمریکا از طریق گسترش ایران هراسی در منطقه اوضاع را بی‌ثبات جلوه داده و این‌طور به هم‌پیمانان عرب خود القا کند منطقه خلیج فارس ناامن است و هر لحظه احتمال وقوع درگیری در این منطقه وجود دارد. تا به این وسیله بتواند از ضعف عربستان و متحدانش ازجمله امارات و بحرین سوءاستفاده کرده و این کشور‌ها را بیش از پیش تسلیم اراده و سیاست‌های بوالهوسانه خود کند.

سرازیر کردن تجهیزات
ماه میلادی گذشته، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی که با واکنش منفی نمایندگان هر دو حزب در کنگره روبه‌رو شد، گفت: واشنگتن قصد دارد با استناد به مجوزهای گذشته و با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر جمهوری اسلامی ایران، جنگ‌افزارهایی به ارزش 1/8 میلیارد دلار به عربستان سعودی صادر کند. این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شد که مشارکت آمریکا در حملات مرگبار عربستان سعودی به یمن در آمریکا به موضوعی جنجال‌برانگیز بدل شده و بسیاری از نمایندگان توقف این همکاری را خواستار شده بودند. سنا و مجلس نمایندگان حتی قطعنامه‌هایی برای توقف مشارکت آمریکا در جنگ یمن صادر کردند، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا این قطعنامه‌ها را وتو کرد.
در همین رابطه روز گذشته اعلام شد شرکت آمریکایی لاکهید مارتین تصمیم دارد یک میلیارد و 480 میلیون دلار تجهیزات نظامی به عربستان بفروشد. بخشی از این سلاح‌ها موشک‌های تاد خواهد بود. شرکت لاکهید مارتین که سال۱۹۹۵ از ادغام دو شرکت لاکهید و مارتین مریتا در ایالت مریلند آمریکا شکل گرفت، هم‌اکنون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران صنایع جنگ‌افزاری جهان شناخته می‌شود. پنتاگون همچنین اعلام کرد: قرارداد جدید با سعودی، ارزش کل معامله سامانه تاد با عربستان را به پنج میلیارد و ۳۶۰میلیون دلار افزایش داد. داستان این قرارداد به ماجرای نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ به عربستان در سال نخست ریاست‌جمهوری‌اش برمی‌گردد که در جریان آن ۱۱۰میلیارد دلار قرارداد فروش سلاح میان واشنگتن و ریاض در مدت ده سال بسته شد. این درحالی است که مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه (۲۶ تیر) با ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان و امارات عربی متحده موافقت کرده بود.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها