به‌رغم اثرات مثبت آب‌درمانی در کاهش دردهای اسکلتی به صورت متعدد در کلینیک با بیمارانی مواجه می‌شویم که با شنا و آب‌درمانی دردشان بیشتر شده و با ناراحتی و کوفتگی بیشتری در مفاصل مواجه می‌شوند.
کد خبر: ۱۲۱۸۸۶۹

کاهش وزن وارد شده بر مفاصل در آب اولین علت مفید بودن حرکت درمانی در آب است که مانع فرسایش بیشتر مفاصل و ایجاد التهاب بیشتر می‌شود. ویژگی دیگر آب ایجاد یک مقاومت یکنواخت و کلی به تمام عضلات بدن در انجام تمرینات درمانی است که باعث تقویت همه آنها می‌شود. پس افراد باید قبل از شروع درمان، حرکات درمانی در آب را از فیزیوتراپیست خود یاد بگیرند و برنامه آب‌درمانی خود را با او کنترل کنند.
دمای آب نباید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد و متناسب با دمای بدن بوده و بیمار داخل آب احساس سرما نکند که خود می‌تواند باعث بیشتر شدن اسپاسم عضلات شود. بیمار اسکلتی - عضلانی به هیچ عنوان نباید حرکات یا شنای در آب را با تلاش زیاد و یا سرعت زیاد انجام دهد که این خود می‌تواند بار زیادی را به عضلات و مفاصل اعمال کند و مانع بهبود در آب شود.
یادتان باشد برای آب‌درمانی، تمام فعالیت‌ها در آب باید به صورت غوطه‌ور‌شدن در آب و شنا باید به صورت کاملا آرام و سر خوردن روی آب انجام شود تا مانع اعمال فشار بیش از حد به ستون فقرات و دیگر مفاصل شویم.
حتی افراد سالم نیز باید توجه کنند که به علت حرکت مکرر و قدرتی شانه‌ها در عقب زدن آب برای جلو رفتن و ایجاد چرخش مکرر در آنها، گیرافتادن تاندون عضلات چرخاننده در مفصل و متورم و دردناک شدن آن بسیار شایع است. بنابراین افزایش تدریجی مسافت و سرعت شنا در جلسات متعدد و انجام تمرینات تقویتی کمربند شانه‌ای در پیشگیری از این آسیب بسیار مهم است.
شیرجه‌های مستقیم و غیر‌اصولی در آب، شنا کردن بدون ایجاد چرخش ستون فقرات در آب و ضعف عضلات مرکزی کمر سبب می‌شود تا بعد از طی مسافتی در شنا دچار اسپاسم عضلانی و کمردرد شویم. در صورت ضعف عضلات اندام‌های تحتانی و عملکرد ضعیف عضلات مرکزی در زانو، با حرکت شدید و شلاقی پاها هنگام شنا فشار زیادی روی رباط داخلی زانو وارد شده و در صورت تکرار این روش غلط پازدن زانودرد و آسیب به رباط گریزناپذیر خواهدبود.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها