پنجم ذی‌القعده و همزمان با ایام دهه کرامت به نام روز ملی بزرگداشت امامزادگان در تقویم ملی نامگذاری شده است. امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر این‌که امامزادگان جایگاهی هستند که مردم باید در جوار ایشان آرامش بگیرند و رهبری معظم انقلاب نیز بر این‌که این اماکن باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند تاکید فرموده‌اند.
کد خبر: ۱۲۱۶۲۱۳

بر این اساس برای تحقق این اهداف بلند باید متناسب با نیازهای روز و اهداف و آرمان‌های نظام و مردم برنامه‌ریزی کرد تا بتوان افق روشنی را در تحقق این آرمان‌های بلند متصور بود. براساس آمارهای اعلام شده حضور مردم، زائران و گردشگران داخلی و خارجی در امامزادگان و
بقاع متبرکه رشد روزافزون میلیونی داشته و بالطبع انتظارات و توقعات مردم نیز از مسؤولان و مدیران مربوطه افزایش یافته است.
مردم بحق توقع دارند در جوار این اماکن مقدس ساعاتی را آرام بگیرند و در اوقات فراغت از برنامه‌های مختلف آن بهره‌مند شوند و نمی‌پذیرند که با بی‌نظمی‌ها و کمبود‌هایی که بعضا آزاردهنده است، روبه‌رو شوند.
اما طی سال‌های اخیر با تلاش دست‌اندرکاران، شاهد ساخت و ساز و عمران گسترده در امامزادگان و تجهیز بقاع متبرکه به امکانات لازم رفاهی و اقامتی و فرهنگی هستیم که ضمن جلب رضایت مردم و گردشگران، زمینه لازم را برای میزبانی و پذیرایی هرچه افزون‌تر از آنها و رشد سفرهای موسمی و توسعه گردشگری مذهبی در پی داشته است.
با این همه در کنار ارتقای سطح امکانات، این انتظار نیز وجود داشته که این اماکن مقدس در ارتقای سطح فکر و اندیشه و معرفت دینی و قرآنی مردم هم پیشگام و پیشرو باشند. هرچند عملی شدن این هدف بزرگ نیازمند برنامه‌ریزی سالانه و تدوین و تنظیم سند بالادستی و توجه ویژه دولت و مجلس است. سند چشم‌انداز قطب فرهنگی شدن امامزادگان کشور نیز پایه‌ای برای تحقق این مهم بوده است. در همین راستا اخیرا رویکرد مهم و تاثیرگذار خدمات‌دهی و خدمات رسانی در بقاع متبرک با محوریت خدمات اجتماعی و محرومیت‌زدایی، آغاز شده و در حال پیگیری است. این رویکرد به دنبال رضایت‌بخشی به مردم و توجه به اقشار محروم و توجه به معضلات اجتماعی است که نیاز جدی جامعه است. نمونه موفق این حضور در سیل گلستان اتفاق افتاد و اصحاب بقاع متبرکه با جان و دل به کمک سیل‌زدگان شتافتند و ارزش‌‌های بزرگی را در کمک به برادران اهل تسنن رقم زدند.
در کنار این امر، اجرای برنامه‌های عمرانی و فرهنگی بسیار متعدد و متنوع در بقاع متبرکه، در دست اجراست که خود تاثیر ارزشمندی در جذب مردم و رشد گردشگری مذهبی داشته، به گونه‌ای که بر اساس آخرین آمار، میلیون‌ها نفر سفر زائر و گردشگر در ایام تعطیلات نوروزی به زیارت و دیدار امامزادگان و اماکن متبرکه رفته‌اند. با این همه ظرفیت عظیم و نقش مهم و موثر این اماکن در مقابله با جنگ نرم و از سویی هجمه رسانه‌های بیگانه به این اماکن متبرک، نشان از نقش برجسته و ممتاز بقاع متبرکه در برابر نقشه‌های گوناگون دشمن و توطئه‌های رنگارنگ آنها دارد. لذا جا دارد ضمن تلاش برای اجرایی شدن کامل سند چشم‌انداز قطب فرهنگی شدن امامزادگان، نگاه و رویکرد فرهنگی و اجتماعی به امامزادگان و بقاع متبرکه هرچه بیشتر تقویت شود تا این اماکن متبرکه و مقدس به جایگاه واقعی و اصلی خود هرچه بیشتر نزدیک شود و پایگاهی باشد برای شادی و امیدواری دوستان و یأس دشمنان.

علی شیرین
کارشناس روابط عمومی سازمان اوقاف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها