‌اقدامی که نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با پرونده هسته‌ای و موضوع بدعهدی اروپا دنبال می‌کند دارای چند جنبه مهم و اساسی است. اولین جنبه آن داخلی است به این معنی که مردم را از سردرگمی در خصوص سیاست‌‌های دولت خارج کرد.
کد خبر: ۱۲۱۵۸۷۰

در سال‌های گذشته مردم احساس می‌کردند دولت در این زمینه برنامه ندارد و در انتظار معجزه‌ای است که از خارج اتفاق بیفتد. لذا اعتماد مردم به دولت کاهش پیدا کرد و به نقطه‌ای رسید که بعضی اطرافیان آقای رئیس‌جمهور زنگ‌های هشدار را به صدا در آوردند. اما با اقدام خوبی که دولت و شخص رئیس‌جمهور در مقابل بدعهدی اروپا انجام داد تا حد زیادی اعتماد مردم به اینکه دولت دارای اراده است و می‌تواند از مصالح و منافع ملی در پیچ‌های سخت حمایت کند جلب شد و نه تنها اعتماد مردم به سیاست خارجی را تقویت کرد بلکه اساسا اعتماد مردم به اینکه دولت می‌تواند با قدرت پا جلو بگذارد و مسائل را حل کند بالا رفت.
جنبه دیگر تاثیر کار دولت در کاهش تعهدات برجامی این بود که در سطح بین‌الملل تحلیل‌ها نسبت به ایران تغییر کرد. صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و بعضی از دولت‌های دیگر مثل فرانسوی‌ها در جلساتی که با هم داشتند و گاهی خبرهایی از آن درز می‌کرد و در رسانه‌ها انعکاس می‌یافت اینگونه تحلیل می‌کردند که ایران در شرایط سختی قرار دارد و نمی‌خواهد با خروج از برجام شرایط خودش را دشوارتر کند بنابراین معتقد بودند نگرانی از جانب ایران وجود ندارد و نیازی به امتیاز دادن به این کشور نیست.
این مساله باعث خدشه‌دار شدن وجهه ما در محیط بین‌الملل می‌شد و آینده نظام را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌داد. اقدامات اخیر دولت سبب شد این تحلیل‌ها به طور کامل کنار رفته و باطل شود و مشخص شود بر خلاف تصور آنها ایران راه‌حل‌های فراوانی دارد. همین قدر که ما اعلام کردیم به دلیل عملی نشدن تعهدات طرف اروپایی در برجام، ما هم از تعهدات خود کم می‌کنیم از نظر جهان به این معنی بود که ایران راه حل دارد و در گوشه رینگ قرار نگرفته و می‌تواند با ابتکار عمل، بازی موفق خود را در صحنه داشته باشد. اثر سوم اقدام دولت این است که الان طرف اروپایی در شرایط سختی قرار گرفته است و فقط دو راه پیش رو دارد؛ آنها یا باید به رویه گذشته که بی‌اعتنایی به حقوق ایران است ادامه دهند که اگر این اتفاق بیفتد ایران هم از قیدها و حصارهایی که اروپایی‌ها در طول مذاکرات، اطراف ایران تنییده بودند خارج می‌شود و در شرایط مثبت اقتصادی قرار می‌گیرد و اساسا پرونده‌ای به نام هسته‌ای برای همیشه از دستور کار نهادهای ناظر و مدعی خارج می‌شود. آن‌وقت غربی‌ها باید در نگرانی افزایش توانمندی هسته‌ای ایران باقی بمانند.
راه دوم این است که اروپا تجدید نظر کرده و به تعهدات خود عمل ‌کند. اما آنچه ما تا کنون مشاهده کردیم این است که اروپایی‌ها همچنان فقط حرف می‌زنند و اخیرا تهدید را هم چاشنی وعده‌هایشان کرده‌اند و توقع دارند ما با حرف‌های تکراری بترسیم و از حقوقمان پا پس بکشیم. این اشتباهی است که اروپایی‌ها مرتکب شده‌اند. آنها اساسا هیچ پرونده موفقی در 30 سال گذشته نداشته‌اند و حتی وقتی در داخل قاره سبز دچار بحران می‌شوند یک قدرت بیرونی مسائلشان را حل و فصل می‌کند. اینها ضعف اروپا است و اگر نتوانند با سیاست خردمندانه در پرونده هسته‌ای ایران نقش برجسته‌ای را ایفا کنند در این پرونده هم شکست می‌خورند و این برای اروپا هزینه بسیار سنگینی به همراه دارد.
البته امیدی به این که اروپایی‌ها راه عقل و خرد را در پیش بگیرند نیست، زیرا بحران‌های داخلی خودشان نشاندهنده این است که در اداره حکومت‌های اروپایی، فعلا عقل و خرد حکم نمی‌کند. ‌

سعدا... زارعی

کارشناس مسائل بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها