یکی از وظایف مهم دندانپزشکان قبل از شروع درمان‌های تخصصی، پرسیدن درباره بیماری‌های مختلف بیماران است. بیماری‌ها و موارد پر اهمیتی که باید مورد توجه جدی قرار بگیرند، عبارتند از:
کد خبر: ۱۲۱۵۵۹۰

دیابت: تخمین زده می‌شود حدود هفت میلیون نفر در ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند. نکته مهم آن که بیماران دیابتی نسبت به عفونت لثه و بیماری پوسیدگی دندان مستعد تر هستند و این مساله توجه بیماران دیابتی را به رعایت بیشتر بهداشت دهان و دندان باید بیشتر جلب کند. البته احتمال موفقیت درمان‌های دندانپزشکی از حالت خوب به متوسط تغییر پیدا می‌کند .
فشار خون بالا: یکی دیگر از بیماری‌هایی که به درمان‌های دندانپزشکی مربوط است بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین فشار خون بالاست که بیماران خودشان باید به دندانپزشکان اطلاع دهند. چرا که تزریق آمپول در دندانپزشکی به‌دلیل وجود ماده آدرنالین، معمولا فشارخون را بالاتر می‌برد که می‌تواند آسیب زا باشد.
ایدز و هپاتیت: یکی دیگر از انواع بیماری‌هایی که بیماران باید دندانپزشک خود را نسبت به آن آگاه کنند، بیماری ایدز یا هپاتیت است. این‌گونه بیماری‌ها قابلیت سرایت دارند و از طریق محیط آلوده به خون و سایر مایعات بدن می‌تواند به دندانپزشک و کارکنان و حتی سایر بیماران منتقل شود.
داروهای مورد استفاده: هر نوع دارویی که بیماران مصرف می‌کنند، می‌تواند روی درمان‌های دندانپزشکی موثر باشد .مثلا داروهای ضدصرع می‌تواند لثه‌ها را متورم یا بعضی داروها مانند ایندومتاسین می‌تواند حرکت دندان را متوقف کند .
بعضی داروها ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و بر درمان‌های دندانپزشکی موثر است. همچنین بیماران باید دندانپزشک خود را از زمینه حساسیت به فصل، مواد غذایی، داروهای خاص یا آلرژن‌های دیگر آگاه کنند.

دکتر کاظم دالایی
متخصص ارتودنسی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید ‌بهشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها