شاید فکر کنید این‌که زندگی ما چه کیفیتی داشته باشد بیشتر به این برگردد که چه لباسی بپوشیم، در چه خانه‌ای زندگی کنیم یا چه غذاهایی بخوریم و چه سفرهایی برویم. اما کیفیت زندگی فقط به مظاهر زندگی روزمره خلاصه نمی‌شود. در سال‌های اخیر مطالعات و پژوهش‌های زیادی درباره ارتباط کیفیت زندگی و سلامتی دهان و دندان در دنیای علم انجام شده است. در استانداردسازی بررسی این رابطه علاوه بر درد در ناحیه دهان به عوامل دیگری هم اشاره شده است.
کد خبر: ۱۲۱۴۳۴۲

به‌دلیل این‌که مطالعات زیادی بخشی از اعتماد به نفس را به خاطر سلامت دهان و دندان آنها مرتبط نشان داده است، از شاخص‌های مهم کیفیت زندگی یعنی اعتماد به نفس در این رابطه مهم تلقی می‌شود.
شاخص دیگر کیفیت زندگی نوع رژیم غذایی و میزان تناوب مصرف آن است که می‌تواند در اثر موقعیت نابجای دندان‌ها و فک یا خرابی و نقص دندان‌ها و لثه تحت تاثیر واقع شود.
میزان خجالت کشیدن و آرامش روانی و تاثیر آن روی روابط انسانی از شاخص‌های دیگر کیفیت زندگی هستند که با سلامت و ظاهر دهان و دندان مرتبط است. تاثیرگذاری بر شغل و ارتباطات شاید بهترین نسخه در این مقوله باشد.
به‌دلیل اهمیت این‌گونه ارتباطات انسانی مخصوصا در سنین کودکی والدین باید در خصوص سلامت دندان‌های شیری و لثه فرزندانشان دقت بیشتری داشته باشند و روش‌های آموزش مسواک و نخ دندان و همچنین کم‌کردن رژیم‌های پر قند را سرلوحه آموزه‌های خود قرار دهند.
پدر و مادرها برای فرزندان‌شان باید در سنین مدرسه و به‌ویژه از هفت سالگی معاینات منظمی برای بررسی موقعیت دندان‌ها و فک‌ها توسط متخصصان ارتودنسی را انجام دهند. چنین معایناتی از مقدمات ضروری یک زندگی با کیفیت برای فرزندانمان خواهد بود.

دکتر کاظم دالایی
متخصص ارتودنسی
و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید ‌بهشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها