شارژر بی‌سیم؛ میراث تسلا

اگر نیکولا تسلا را نمی‌شناسید باید بگوییم او یک دانشمند نابغه بود که ابتدا شاگرد، بعدها همکار و در ادامه به دشمن خود ساخته ادیسون تبدیل شد؛ دانشمندی که رویای انتقال الکتریسیته بدون کابل‌های ادیسون را در سر می‌پروراند. او با ساخت یک سیم‌پیچ به نام سیم‌پیچ تسلا موفق شد با کمک یک میدان مغناطیسی، جریان برق را در هوا و بدون سیم انتقال دهد. قدم بعدی او ساخت برج تسلا بود که می‌خواست جریان برق را به شهرها و کارخانه‌ها انتقال دهد. قدم بعدی تبدیل کل زمین به یک میدان مغناطیسی بود تا تمام جهان از جریان برق بی‌سیم استفاده کند؛ پروژه‌ای که بعد از تخریب پر رمز و راز برج تسلا در سال ۱۹۱۷، هیچ وقت نه به دست تسلا که تاکنون به دست هیچ دانشمند دیگری به واقعیت تبدیل نشده‌است. اما حالا ما در دورانی زندگی می‌کنیم که انتقال جریان برق به‌صورت بی‌سیم به‌عنوان یک ابزار دم دستی و برای شارژ گوشی‌های هوشمند مدل بالا به کار می‌رود. بیشتر گوشی‌های جدید و پرچمدار که از بدنه فلزی بهره می‌برند قابلیت استفاده از شارژرهای بی‌سیم را دارند. البته این ابزار هنوز چندان رایج نشده و افراد کمی هستند که از شارژرهای بی‌سیم برای پر کردن باتری گوشی خود استفاده می‌کنند. در این شماره از کلیک سراغ بررسی این فناوری و محصولات موجود در بازار می‌رویم تا شاید در آینده به کار شما بیاید.
کد خبر: ۱۲۱۳۴۵۲

شارژر بی‌سیم چگونه کار می‌کند؟

روشی که در شارژرهای بی‌سیم برای شارژ گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود، بسیار شبیه همان چیزی است که نیکولا تسلا در سیم‌پیچ تسلا از آن استفاده کرده بود. اینجا هم یک سیم‌پیج و چند ترانزیستور وظیفه تبدیل جریان الکتریسیته AC به DC و انتفال آن به گوشی را برعهده دارند. در آن سمت نیز گوشی با کمک یک سیم‌پیچ دیگر جریان منتقل شده در هوا را دریافت می‌کند و برای شارژ گوشی از آن استفاده می‌کند. البته استانداردهای مختلفی برای شارژرهای بی‌سیم وجود دارد که رایج‌ترین آنها QI، PMA یا Power Matters Alliance و AirCharge است، اما بیشتر شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند و داک‌های بی‌سیم از همین فناوری QI استفاده می‌کنند که فناوری‌های به کار رفته در آنها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در استانداردهای موجود معمولا شارژرهای بی‌سیم توانایی انتقال ۵ تا ۱۲ ولت برق را تا فاصله پنج تا هفت سانتی‌متر دارند.
همان‌طور که خواندید سازوکار ساده به نظر می‌آید و تنها چیزی که لازم است، یک گیرنده جریان الکتریکی در سمت گوشی است تا جریان بی‌سیم ایجاد شده را دریافت کند و برای افزایش انرژی خود استفاده کند.

داک‌های شارژ

اگر یک گوشی‌هوشمند پرچمدار با قابلیت شارژ بی‌سیم دارید، باید به فکر یک داک هم برای انتقال شارژ بی‌سیم باشید. معمولا تمام شرکت‌هایی که این فناوری را در گوشی خود جای داده‌اند، داک‌های اختصاصی خود را هم تولید کرده‌اند که با استاندارد به کار رفته در گوشی هم همخوانی دارد، اما برخی شرکت‌های دیگر به‌عنوان وسایل جانبی این داک‌ها را تولید می‌کنند و در اختیار کاربر قرار می‌دهند. ویژگی این داک‌های متفرقه این است که معمولا از
چند استاندارد رایج به‌صورت یکپارچه استفاده می‌کنند و دیگر لازم نیست با عوض کردن گوشی، داک شارژر بی‌سیم خود را عوض کرده یا گوشی دوم خود را با داک دیگری شارژ کنید، اما از طرف دیگر این داک‌ها می‌تواند روی عمر باتری نیز اثر بگذارد و زمان روشن بودن گوشیتان را کاهش دهد. در مجموع باید گفت شارژرهای بی‌سیم با وجود هیجان‌انگیز بودن و کاربری جالبشان، چندان هم برای گوشی مناسب نیستند، زیرا از سرعت شارژ کمتری برخوردار هستند و شاید یک استفاده در روز از آنها کافی باشد.

قاب‌های شارژر بی‌سیم

همان‌طور که گفتیم برای شارژ کردن بی‌سیم گوشی خود حتما باید این قابلیت را روی تلفن همراه داشته باشید، اما آیا هیچ راه‌حلی برای گوشی‌های مدل پایین‌تر که این قابلیت را به‌صورت پیش‌فرض ندارند نیست؟ پاسخ این است که با یک قاب شما می‌توانید این توانایی را به گوشی خود منتقل کنید. قاب‌های شارژرهای بی‌سیم، همان گیرنده‌ای را که قرار است جریان‌های الکتریکی موجود در هوا را دریافت کنند، در خود دارند و این قابلیت را به گوشی شما اضافه می‌کنند. در پایین قاب شارژ بی‌سیم، یک کابل کوچک شارژ وجود دارد و در ورودی شارژ گوشی شما قرار می‌گیرد. حتی بعضی از این قاب‌های بی‌سیم پا را کمی فراتر گذاشته‌اند و یک پاوربانک کوچک در خود دارند تا علاوه بر قابلیت شارژ بی‌سیم، عمر باتری را هم افزایش دهند. البته پیدا کردن این قاب‌ها برای مدل‌های مختلف تلفن‌همراه اصلا کار راحتی نیست.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها