چگونه راهبرد مقاومت فعال در عرصه دیپلماسی و سیاسی دشمن را به تغییر رفتار وادار کرد

پیام‌ عقب‌نشینی اف‌ای‌تی‌اف

گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) در نشست روز جمعه خود بار دیگر اقدامات تقابلی خود درباره ایران را تمدید کرد و چهار ماه دیگر به کشورمان فرصت داد لوایح درخواستی را تصویب کند. این اتفاق در حالی رخ داد که ۳۵ کشور حاضر در اجلاس اف‌.ای.تی.اف، چهار ماه پیش به ایران هشدار داده بودند در صورت تصویب‌نکردن دو لایحه پالرمو و سی‌.اف.تی، اقدامات تنبیهی علیه نظام مالی ایران را باز خواهند گرداند اما با این‌ همه و با وجود فشارهای زیادی که از سوی برخی جریان های داخلی برای تصویب هرچه سریع‌تر لوایح اف.ای.تی.اف بر مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد می‌شود، این نهاد همچنان به بررسی‌های کارشناسی خود ادامه می‌دهد. تجربه این چند ماه نیز نشان داده که با وجود تهدیدات فراوان از سوی غرب و درخواست صریح آمریکا مبنی بر ضرورت تصویب لوایح پالرمو و سی‌.اف.تی، مقاومت ایران عقب‌نشینی طرف مقابل را در پی خواهد داشت. بر همین اساس بود که با وجود عدم تمکین ایران به تصویب سریع لوایح درخواستی، اف.ای.تی.اف بار دیگر تعلیق اقدامات تنبیهی علیه ایران را تمدید کرد و به خاطر تصویب نشدن دو‌ لایحه در مجمع تشخیص مصلحت، صرفا خواستار تشدید نظارت کشورهای جهان بر موسسات مالی ایران شد.
کد خبر: ۱۲۱۳۲۷۱

تاثیر مولفه‌ها ی قدرت در کاهش فشار علیه ایران
الهام امین‌زاده/ استاد دانشگاه
مولفه‌های قدرت مثل توان دفاعی و پافشاری بر مواضع قانونی و حقوقی که ما در برجام و در حوزه دفاعی کشور داشته و داریم و از سوی دیگر اقدام به موقعی که در صیانت از مرزهای آبی‌، خاکی و هوایی خود انجام می‌دهیم قطعا مولفه‌های موثری است، اما در کنار اینها مولفه‌های دیگری نیز وجود دارد. از جمله این‌که ما درباره اسنادی مثل سی.اف.تی و همین طور مبارزه با پولشویی قوانین مشخصی در کشور داریم. اساسا کشورهایی که قوانین جامع و کاملی در این حوزه‌ها دارند چندان تمایلی به پیوستن به اسناد بین‌المللی ندارند. جمهوری اسلامی ایران در رابطه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم قوانینی را در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسانده و برای اجرا به نهادهای مجری این قوانین ارسال کرده است. همچنین آیین‌نامه‌هایی نیز برای عملیاتی شدن این مصوبات تدوین شده و در حال اجراست. وجود این قوانین و آیین‌نامه‌ها عملا ابزارهای فشار را برای اعمال محدودیت علیه جمهوری اسلامی ناکارآمد می‌کند و بهانه‌ها را می‌گیرد. همچنین نگرانی‌های برخی از کشورهای طرف تجاری ایران با این ادعا را که نبود چنین قوانینی باعث ابهام در روابط مالی و پولی با جمهوری اسلامی خواهد شد، مرتفع می‌کند. چون بسترهای قانونی و شفاف برای تعاملات مالی و پولی فراهم است.

ضرر قطعی در مقابل منافع احتمالی
علیرضا سلیمی/ نماینده محلات در مجلس
منافع تصویب لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف برای کشور مشخص نیست که‌ آیا تحریم های بانکی برداشته می شود یا خیر، حتی طرفداران تصویب هم نمی توانند تضمینی در این زمینه ارایه بدهند که بعد از تصویب لوایح، مشکلات بانکی حل می شود.نه تنها در مورد منافع تصویب تردیدهایی وجود دارد بلکه حتی نگرانی های جدی هم در این زمینه وجود دارد، به این معنی که مسیر مراودات پولی در کشور ما شناسایی می شود، چرا که در زمان تحریم آنها دنبال مسدود کردن هر مسیری هستند که منافعی برای کشور در بر دارد.
بنابراین کدام انسان عاقلی اقدام به تصویب موضوعی می کند که منافعش در حال تردید و ضرر آن قطعی است؟ در ضمن آنها در شرایط فعلی به ایران دیکته می کنند که لوایح را تصویب کند. در چنین شرایطی حتی اگر نتایج تصویب قطعی باشد نباید تن به پذیرش چنین تحمیلی داد زیرا نوعی ذلت‌پذیری است و با شعار حکمت، عزت و مصلحت سازگار نیست. بنابراین طرفداران تصویب لوایح به جای ایجاد هیاهو بهتر است بصورت منطقی به سوالات پاسخ دهند، اما در مقابل این سوالات سکوت معناداری وجود دارد.

ضرب‌الاجل دادن به ایران، ناکارآمد است
احمد حکیمی‌پور
دبیر‌کل حزب اراده ملت
ایران کشوری مستقل است که در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای توان پیشبرد سیاست‌های خود را دارد. از این رو هر‌گونه برخورد از موضع بالا و متکبرانه و دادن ضرب‌الاجل به ایران اساسا ناکارآمد است. مجامع بین‌المللی و کشورهایی که قصد تعامل با ایران را دارند باید به این نکته توجه کنند که موضع تقابلی در برابر ایران بی‌نتیجه است. این نهادها و سازمان‌های بین‌المللی باید متوجه باشند که اگر خواهان تعامل مثبت با ایران به عنوان کشوری مقتدر و مستقل هستند باید از موضع برابر با جمهوری اسلامی وارد مذاکره و تعامل شوند. تجربه نشان داده که اساسا ایران زبان تهدید و تحکم را نمی‌پذیرد و زیر بار تعیین تکلیف‌های یک طرفه نخواهد رفت. همچنین نسبت به حفظ اقتدار و عزت خود در عرصه‌های بین‌المللی حساسیت بجا و شایسته‌ای دارد. بنابراین هرگونه تعاملی با ایران در حوزه مقاوله‌های بین‌المللی و کنوانسیون‌ها باید از منظر تامین منافع جمهوری اسلامی باشد در غیر این صورت ایران کاری خلاف مصالح خود انجام نخواهد داد.

غرب به دنبال حضور جدی‌تر در مناسبات مالی ایران است

عبدالرضا مصری
عضو هیات رئیسه مجلس
اف.ای.تی.اف جمعه شب اعلام کرد تصمیم به ادامه تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران گرفته است. در همین زمینه باید توجه داشته باشیم که برای انجام هر اقدامی باید منافع و مضرات آن را در نظر بگیریم.باید در برابر کسانی که معتقد به تصویب لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف هستند این سوال را مطرح کنیم که مگر برجامی که چند سال برای دستیابی به آن مذاکره صورت گرفت جز از دست دادن منافع، عایدی برای کشور داشت؟ حال اف.ای.تی.اف چه منافعی می‌تواند برای کشور داشته باشد.اگر بنا بود با امضای اف.ای.تی.اف تحریم‌های مالی ما برداشته شود حداقل برای وجدان خود جوابی داشتیم که قرار است بخش مهمی از مشکلات ما یعنی موانع مراودات بانکی و مالی برداشته شود، این در حالی است که تصویب لوایح مربوطه حتی می‌تواند موجب ایجاد مشکلاتی برای ما شود چرا که طرف مقابل می‌تواند مستندسازی کند مانند آنچه طی سال‌های گذشته در عرصه هسته‌ای شاهد بودیم یعنی اعمال برخی تحریم‌ها به‌واسطه گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران.
هر چند که بعد از برجام گزارش‌های آژانس متفاوت از قبل شد، اما آیا این نوع گزارش‌ها نیز تاثیری در دستیابی ایران به منافعش داشت؟ پاسخ منفی است چرا که حتی تحریم‌های جدیدی نیز علیه ما اعمال شد.
تمدید چندباره تعلیق ایران از سوی اف.ای.تی.اف نشان می‌دهد آنها مترصد این هستند که حضور جدی‌تری در مناسبات مالی ما داشته باشند، آنها می‌خواهند راه‌های دور زدن تحریم‌ها توسط ما را به آمریکا اطلاع دهند. بنابراین به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران باید برای دستیابی به خواسته‌هایش که در برگیرنده منافع کشور است ایستادگی و مقاومت کند، هر زمانی که آنها حاضر به پذیرش لغو تحریم‌ها علیه ایران شوند در آن صورت می‌توانیم در مورد تصویب لوایح با در نظر گرفتن نتایج حاصله برای ایران تصمیم بگیریم.

اف.ای.تی.اف قصد فریب ایران را دارد
حسین حاجیلو/ کارشناس مسائل تحریم
از جمله مطالبات اف.ای.تی.اف در برنامه اقدام، اصلاح دو قانون داخلی مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی بود. در سه سال اخیر وقت و سرمایه بسیاری از سوی نهادهای مختلف کشور از جمله هیات دولت، وزارت خارجه، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت اطلاعات، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، صحن مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، هیات عالی نظارت مجمع، کمیسیون‌های مختلف مجمع، صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام و بسیاری دیگر صرف شد تا این دو قانون داخلی، منطبق بر برنامه اقدام اف.ای.تی.اف اصلاح شود.


اف.ای.تی.اف اصلاحات ایران را نپذیرفته است

اما بیانیه اخیر اف.ای.تی.اف نشان می‌دهد این نهاد اصلاح قوانین داخلی ایران را نپذیرفته است. این موضع البته در بیانیه قبلی اف.ای.تی.اف نیز دیده می‌شد. در بند‌سوم از بیانیه اف.ای.تی.اف، هفت مورد از نقایص باقی مانده ایران مشاهده می‌شود. در این بند می‌خوانیم: هنوز مواردی وجود دارد که کامل نشده و ایران باید به طور کامل به آنها بپردازد:
1ـ به میزان کافی، مبارزه با تأمین مالی تروریست‌ها را جرم‌انگاری نماید، از جمله با حذف استثنای گروه‌های تعیین شده [به عنوان] «تلاش برای پایان دادن به اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی»
2 ـ شناسایی و توقیف اموال تروریستی مطابق با قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد
3 ـ حصول اطمینان از [ایجاد] رژیم مناسب و قابل اجرا برای شناسایی مشتری
4 ـ روشن ساختن این که ارائه گزارش‌های تراکنش‌های مشکوک (STRs) برای جست‌وجوی تراکنش‌های مربوط به تامین مالی تروریسم تحت پوشش چارچوب قانونی ایران قرار دارد.
5 ـ نشان دادن این‌که چگونه مقامات و مراجع ذی‌صلاح، ارائه‌دهندگان خدمات انتقال پول/ ارزش بدون مجوز را شناسایی و مجازات می‌کنند؛
6 ـ تصویب و اجرای کنوانسیون‌های پالرمو و سی.اف تی و شفاف نمودن قابلیت ارائه معاضدت قضایی متقابل؛
7 ـ حصول اطمینان از این‌که مؤسسات مالی تأیید می‌کنند که نقل و انتقال برخط، شامل اطلاعات کامل مبدأ و ذینفع است.
بنابراین برخلاف آنچه آقای رئیس‌جمهور هفته گذشته بیان کردند، مساله اف.ای.تی.اف با ما صرفا مربوط به دو کنوانسیون پالرمو و سی.اف تی نمی‌شود و این دو کنوانسیون تنها یک مورد از موارد هفتگانه‌ای است که اف.ای.تی.اف از ایران مطالبه دارد.
به عنوان مثال در مورد اول از موارد هفتگانه، اف.ای.تی.اف همچنان از ایران می‌خواهد که استثنای گروه‌هایی که «برای پایان دادن به اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی» تلاش می‌کنند را از قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم حذف کند. کشورمان این قانون را یک‌بار اصلاح کرد و ادبیات تبصره قبلی تغییر پیدا کرد که ظاهرا این تغییرات هنوز از نظر اف.ای.تی.اف کافی نبوده است. یا در مورد چهارم اعلام می‌کند هنوز ایران چارچوب قانونی برای گزارش تراکنش‌های مشکوک مربوط به تروریسم ایجاد نکرده است، در حالی که این چارچوب در دو قانون داخلی به وجود آمده است. مشخص نیست چه چارچوبی از نظر اف.ای.تی.اف برای گزارش تراکنش‌های مشکوک قابل قبول است و دقیقا مطالبه این نهاد از ایران چیست؟!

مساله ایران با اف.ای.تی.اف، فقط کنوانسیون‌ها نیست

بنابراین مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت محترم باید در نظر داشته باشند که انتظارات اف.ای.تی.اف از ایران به دو کنوانسیون خارجی محدود نمی‌شود و حتی در صورتی که دو کنوانسیون را تصویب کنیم و آنها را به‌طور کامل به اجرا درآوریم، اف.ای.تی.اف از ایران شش درخواست دیگر دارد که مربوط به قوانین داخلی می‌شود. تکلیف این 6 بند چه زمانی مشخص خواهد شد؟ آیا دولت لایحه جدیدی برای اصلاح دوباره قوانین داخلی خواهد داد؟ آیا می‌خواهیم تا تطابق کامل با استانداردهای اف.ای.تی.اف پیش برویم؟

تله اف.ای.تی.اف برای ایران!

اما جمله مهمی که درباره نپذیرفتن قوانین داخلی ایران در بیانیه اف.ای.تی.اف وجود دارد، مربوط به انتهای بند دوم این بیانیه است، آنجا که می‌گوید: «هنگامی که قوانین باقیمانده (کنوانسیون‌های خارجی) به طور کامل اجرا شوند، اف.ای.تی.اف این را در کنار قوانین اعمال شده (دو قانون داخلی) بررسی خواهد کرد تا تعیین کند که آیا اقدامات موجود در آن به برنامه اقدام ایران بر اساس استانداردهای اف.ای.تی.اف مربوط می‌شود (یا نه)».
چرا اف.ای.تی.اف نظر قطعی خود را درباره دو قانون داخلی به‌صورت صریح اعلام نمی‌کند و بررسی این دو قانون را به بعد از تصویب کنوانسیون‌های خارجی موکول می‌کند؟
اف.ای.تی.اف نمی‌خواهد به طور صریح اصلاحات ایران را بر قوانین داخلی رد کند، چرا که در صورت رد این اصلاحات، (که ایران تلاش بسیار زیادی برای آن صرف کرده است)، انگیزه کشورمان نسبت به ادامه همکاری با اف.ای.تی.اف کمتر خواهد شد. اف.ای.تی.اف قصد دارد ایران دو کنوانسیون را نیز نهایی و پس از آن همه این قوانین را به صراحت رد کند. در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تعهد خارجی در قالب دو کنوانسیون داده شده و خروج از تعهد هزینه بسیار زیادی خواهد داشت! از سوی دیگر کشوری که به کنوانسیون‌های خارجی پیوسته است و تعهد بزرگ را به کشورهای عضو کنوانسیون داده است، چیز زیادی برای از دست دادن نخواهد داشت و اصلاح قوانین داخلی مطابق با مطالبات اف.ای.تی.اف، برای آن بسیار ساده‌تر خواهد بود. ظاهرا اف.ای.تی.اف قصد دارد ایران را در تله‌ای بیندازد که بیرون آمدن از این تله به‌سادگی ورود به آن نخواهد بود.

مقاومت ثمربخش است
آیت‌ا... محسن مجتهد شبستری
عضو مجمع تشخیص مصلحت
رهبر انقلاب مکرر فرمودند هر چه ما استقامت به خرج دهیم و در برابر فشارها مقاومت کنیم طرف‌های مقابل ایران در حالت انفعال قرار خواهند گرفت و عقب‌نشینی خواهند کرد. عقب‌نشینی نکردن از مواضع و ایستادگی در برابر فشارهای خارجی در عرصه‌های مختلف نشان داد جمهوری اسلامی ایران تسلیم‌ناپذیر است. دشمنان ایران نیز به‌واسطه این مقاومت‌های صورت گرفته در حوزه‌های گوناگون حساب کار دستشان آمده و در شرایط کنونی برای اتخاذ موضعی واحد در سردرگمی به سر می‌برند. طبعا اگر عاقل باشند می‌پذیرند که مواجهه تحکم‌آمیز با ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ نتیجه‌ای عاید آنها نخواهد کرد. در بحث کنوانسیون‌ها هم موضعگیری مجمع تشخیص، همراه با تامل و صبر است و بررسی این موارد گرچه از دستور کار مجمع خارج نشده، اما فعلا با تاخیر همراه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها