راهنمای خرید محافظ الکتریکی

برق از سر خانه‌تان نپرد!

این روزها که قیمت وسایل برقی و الکترونیک سر به فلک می‌کشند، شاید مهم‌ترین چیزی که بعد از خرید آنها باید به فکر آن باشید، خرید یک محافظ برق است که بتواند از دستگاه الکترونیک شما در برابر نوسانات ایجاد شده در جریان برق محافظت کند و مانع از آسیب‌دیدگی آنها شود. چه‌بسا، استفاده نکردن این محافظ‌های ارزان‌قیمت، می‌تواند پشیمانی بزرگی را به بار آورده و حتی باعث سوختن و از کار افتادن وسایل الکترونیک شود. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از خرید حتما نکات ضروری را درنظر بگیرید. چه به دنبال دستگاهی با خروجی‌های برق متعدد هستید و چه دستگاه محافظی می‌خواهید که از سلامت دستگاه‌های برقی خود اطمینان حاصل کنید، باید به سراغ یک محافظ برق بروید.
کد خبر: ۱۲۱۳۲۲۴

همه محافظ‌ها شبیه هم نیستند: شاید در ظاهر تصور کنید تمام سیم سیارها شبیه هم هستند و می‌توانید هر‌کدام از آنها را تهیه کنید، اما باید بدانید که سیم‌های سیار و دستگاه‌های محافظ با هم فرق دارند. سیم سیارها معمولا قیمت بالایی ندارند و از چند خروجی تشکیل شده‌اند که بسیاری از آنها به قسمتی برای نصب روی دیوار مجهز هستند. این سیم سیارها محافظی برای وسایل برقی شما به شمار نمی‌روند بلکه مانند پریزهای برق دیواری عمل می‌کنند با این تفاوت که خروجی‌های بیشتری برای استفاده از چند دستگاه به‌طور همزمان دارند.
قدرت بالاتر: محافظ‌های برق معمولا برمبنای ژول از دستگاه‌های الکتریکی محافظت می‌کنند؛ به این معنا که اگر یک محافظ هزار ژول قدرت محافظتی داشته باشد، یعنی می‌تواند از ده واحد صد ژولی محافظت کند. هر‌چه تعداد ژول‌ها بالاتر برود، قدرت محافظتی آن بالاتر می‌رود.
تعدیل‌کننده قدرت: برخی محصولات در بازار هستند که قادرند قدرت دستگاه را تعدیل کنند و به این ترتیب، عملکرد وسایل برقی را بالاتر می‌برند. تمام وسایل الکتریکی مجهز به یک منبع قدرت هستند که جریان ورودی را گرفته، صدای اضافی آن را می‌گیرد و آن را به جریان مورد نیاز دستگاه تبدیل می‌کند.
متناسب با دستگاه‌ها، محافظ بخرید: معمولا قبل از خرید محافظ باید وسایل برقی را بررسی کنید تا نسبت به ولتاژی که انتقال می‌دهند و محافظی که نیاز دارند، اطلاعاتی کسب کنید. به‌عنوان مثال وسایل پرمصرفی چون یخچال، ماشین‌لباسشویی و تلویزیون به محافظ‌های بسیار قدرتمندتری نیاز دارند که تحمل بار جریان این وسایل را داشته باشد و به دستگاه‌ها آسیب وارد نکند.
استاندارد باشد: وقتی می‌خواهید محافظ بخرید، روی بسته‌بندی آن را کنترل کنید. حک شدن شماره ۱۴۴۹ UL به معنای تست این دستگاه در آزمایشگاه‌های مختلف است و شما با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.
ولتاژ عبوری را بررسی کنید: مراقب میزان ولتاژ عبوری از محافظ باشید. در این ولتاژ، محافظ برق جریان برق اضافی را به سرعت از دستگاه‌هایی که به آن متصل هستند، انتقال می‌دهد. مقدار این ولتاژی که روی دستگاه نوشته شده باید 400 ولت یا کمتر از آن باشد.
انرژی جذب‌شده توسط محافظ: دستگاه معمولا قبل از قطع برق و برای جلوگیری از اتلاف آن، مقداری انرژی در خود ذخیره می‌کند و تا مدت کوتاهی می‌تواند برق موردنیاز دستگاه برقی را تأمین کند که به آن میزان جذب انرژی می‌گویند. این میزان جذب انرژی دستگاه باید بین شش تا 700 ژول و بالاتر باشد.
محافظی با خروجی بیشتر: همیشه وقتی به‌دنبال خرید محافظ برق هستید، دستگاهی را بخرید که خروجی برق زیاد داشته باشد. به‌طور قطع، ممکن است باوجود این که به چهار خروجی برای اتصال سیم وسایل برقی نیاز دارید، اما بهتر است دستگاه محافظ مجهز به شش خروجی خریداری کنید.
شوک‌های دارای USB: بسیاری از محافظ‌های برق مجهز به اتصال USB هستند و از این طریق حتی می‌توانید موبایلتان را به خیال راحت با آن شارژ کنید اما در این میان، حواستان به مقدار آمپر خروجی باشد تا گوشی آسیب نبیند. مقدار آمپر موردنیاز برای شارژ موبایل یک آمپر است، اما برای شارژ سریع تبلت باید دو آمپر جریان وجود داشته باشد.
همیشگی نیستند: به خاطر داشته باشید محافظ‌هایی که خرید می‌کنید، برای همیشه ماندگاری ندارد و بالاخره روزی خراب می‌شود و باید آنها را جایگزین کنید. زمانی که محافظ از رده خارج می‌شود، معمولا نشانه‌هایی از خود نشان می‌دهد که برای حفظ سلامت وسایل برقی‌تان هم که شده حواستان به آنها باشد. اگر یک مشکل برقی بزرگی مانند رعد و برقی داشته‌اید که ترانسفورماتور برق را از کار انداخته، بهتر است در‌موقع مناسب محافظ دیگری را جایگزین آن کنید.


منبع: cnet
ترجمه: چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها