
اوج در مدت زمان کوتاهی که در عرصه رسانه فعالیت کرده موفق شده جریان فکری اثر گذار به وجود بیاورد. این محصول یک اتفاق مهم در این سازمان است.
اوج تفکر قبلی، شیوههای قبلی، آدمهای قبلی و نگاه قبلی به موضوع فرهنگ و رسانه را کنار گذاشته، بنابراین از این شیوه نگاهی تازه، آثاری جدید و جریان فکری تاثیرگذاری خلق شده که حتی نگاه ما به محصولات پروپاگاندا را عوض کرده است. یعنی ما میتوانیم فیلمی ببینیم که نگاه تبلیغاتی دارد، به حاکمیت متصل است اما تبلیغاتش گل درشت نیست و این آثار درگیر کننده، خوش ساخت و جذاب هستند.
ما در سینما گاهی با آثاری مواجهایم که دولتی است. دولت در آنها سرمایهگذاری و مشارکت دارد و فیلمهایی که حکومتی هستند. نهادهایی هستند که بر اساس وظایف و اولویتهایشان فیلم میسازند و «اوج» یکی از مهمترین آنهاست.
کاری که «اوج» انجام داده این بوده که توانسته طیف بیشتری را درگیر تولیداتش کند. فیلمها و مستندهایی ساخته که گروه وسیع و متنوعی مخاطب داشتهاند و این یک امتیاز بزرگ است. این تغییر روش و شیوه، این تغییر نگاه و راهبردی برای ساخت فیلم، مستند و سریال و جذب مخاطب بالا، نشانه خوبی است.
بیشتر محصولات این سازمان متوسط و خوب هستند. طبیعی است همه دارای یک کیفیت ممتاز نبودهاند. من بیشتر فیلمهای سینمایی اوج را دیدهام. «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام» و حتی «23 نفر» از آثار شاخص این سازمان هستند.
امیدوارم با وجود هجمههایی که نگاه، تفکر و شیوه قبلی به سازمان اوج داشته، دوستان در این سازمان در ادامه مسیرشان موفق باشند و تلاش کنند با وجود مخالفتها به راهشان
ادامه بدهند.
به روز بودن و مطالعه جریانهای اجتماعی و گرایش مردم میتواند باعث ساخت آثاری جذابتر در این سازمان باشد. به نظر میرسد یکی از دغدغههای این سازمان، جلب نظر طیفهای گستردهای از اجتماع است. به روز بودن و مطالعه و شناخت وضعیت اجتماعی میتواند آنها را به این هدف نزدیک کند.
درباره نقدها و از جمله این نقد که سازمان «اوج» فیلمسازی را گران کرده، من این قدر ساده به موضوع نگاه نمیکنم، به نظرم ساخت فیلمی مانند «تنگه ابوقریب» کاری سخت و گران است. اما این پروژه ارزش هزینه کردن را داشته است.
به نظرم اتفاقی که با اوج در فضای فرهنگی افتاده باید بررسی شود، این جریان فکری که شکل گرفته و تاثیری که بر سینما و مخاطبان داشته، اهمیت بیشتری از این مباحث دارد. به نظرم تبلیغات درباره این سازمان و محصولاتش چندان مفید و قوی
نبوده است.
نیاز است مدیران این سازمان در این زمینه بیشتر فکر و برنامهریزی کنند و در تبلیغات هم پیرو همان شیوههای تازه و خلاقانه تولید اثر باشند.
فریدون جیرانی
کارگردان
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
محمود قماطی، نائبرئیس شورای سیاسی حزبالله در گفتوگوی اختصاصی با «جامجم»:
صریح و بیپرده با علیرضا خانی عضو سابق هیأت مدیره استقلال
داود فتحعلیبیگی معتقد است اقتباس از یک متن باید بهگونهای باشد که با فرهنگ بومی ما سازگاری پیدا کند