اعتصاب هماهنگ و سراسری معترضان در سودان نه تنها توجه جهانی را به تحولات این کشور جلب کرد بلکه نظامیان حاکم را به تردید و وحشت انداخت تا جایی که بین آنها شکاف افتاده و تعدادی از آنها برکنار شدند. معترضان می‌گویند تا دست یافتن به دولتی غیرنظامی به اعتصابات خود ادامه خواهند داد .
کد خبر: ۱۲۱۰۸۹۷

به گزارش ایسنا و به نقل از اسکای نیوزعربی، روز گذشته خارطوم، پایتخت سودان و چند شهر دیگر این کشور شاهد کاهش فعالیت‌های اقتصادی و عبور و مرور همزمان با آغاز نافرمانی مدنی بود؛ هرچند نهادهای دولتی تاکید دارند فعالیت‌ها در پایتخت و استان‌های مختلف به شکل عادی جریان دارد و این فراخوان تأثیری نداشته است. فعالان سودانی توییتر با صدها هشتگ از این نافرمانی حمایت کرده و بر لزوم استمرار فشارها بر شورای نظامی برای کناره‌گیری از قدرت تاکید کردند.
نافرمانی مدنی یک هفته پس از حمله به تظاهرکنندگان و تحصن کنندگان مقابل مقر فرماندهی کل ارتش سودان اجرا شد. در پاسخ به این درخواست تظاهرکنندگان مسیرهای خارطوم را با موانع و نیز مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را بستند. در محله بحری در شمال خارطوم تحصن‌کنندگان با تایرهای خودرو، تنه‌های درخت و سنگ‌های بزرگ برای ایجاد موانع و در چارچوب نافرمانی مدنی خیابان‌ها را بستند. کارمندان بانک مرکزی سودان نیز فعالیت خود را متوقف کردند؛ به طوری که اکثر بانک‌ها درهای خود را به روی مشتریان بستند. در خیابان الستین در خارطوم شعبه‌های بانک توسعه صادرات، البرکه،‌ الخارطوم کاملا تعطیل بودند. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، فرودگاه خارطوم پروازهای معدودی را انجام داد و سالن‌های فرودگاه مملو از مسافر بودند. اکثر آژانس‌های مسافربری نیز به دلیل قطع اینترنت تعطیل شدند و قیمت بلیط‌ها افزایش یافت.
درهمین رابطه، شمس‌الدین الکباشی، سخنگوی شورای نظامی سودان با تاکید بر این‌که نهادهای انتقالی و در رأس آنها فراکسیون انتخابات باید کار خود را آغاز کنند، گفت: شورای نظامی آماده است برای دستیابی به راه‌حلی توافقی برای بحران کشور به میز مذاکرات بازگردد. این سخنگو اعتراف کرد: در جریان عملیات امنیتی که به پراکنده کردن تحصن‌کنندگان مقابل مقر فرماندهی کل ارتش سودان و کشته شدن ده‌ها نفر منجر شد اشتباهی در اجرا رخ داد. جمعیت شاغلین سودان می‌گوید: این نافرمانی تا زمانی که شورای نظامی قدرت را به غیرنظامیان تحویل ندهد، ادامه خواهد داشت. محمد الاسباط، یکی از رهبران مخالفان سودانی از اقدامات ارتش این کشور علیه معترضان به شدت انتقاد کرده و گفته است: خشونت‌های نظامیان ارتش علیه معترضان سودانی پذیرفتنی نیست.
درهمین حال برخی منابع روز گذشته اعلام کردند، ۹۸ تن از افسران دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی سودان طی جدیدترین تصمیم دستگاه امنیتی این کشور از کار برکنار و بازنشسته شدند. این دومین دور از برکناری‌ها در دستگاه امنیتی از زمان برکناری عمر البشیر در ۱۱ آوریل گذشته است. کمیته مرکزی پزشکان سودان نیز دیروز خبر داد که شمار کشته‌های این کشور از زمان حمله به تحصن معترضان، به 117 نفر رسیده است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها