لک‌لک‌ها پرندگانی مهاجرند و تاب یکجانشینی ندارند، اما میزبان که خوب باشد و زندگی در کنارش حس آرامش و امنیت بدهد، لک‌لک‌های مهاجر را هم یکجانشین می‌کند، مثل لک‌لک‌های مهاجری که هرسال مهمان تالاب‌ها و برکه‌های گچساران می‌شدند و از چند دهه پیش تاکنون در این شهرستانِ استان کهگیلویه و بویراحمد مانده‌اند و زندگی ثابت در این شهرستان خوش آب و هوا را به مهاجرت و رفت و آمدهای خسته‌کننده هرساله به سیبری ترجیح داده‌اند.
کد خبر: ۱۲۱۰۷۳۳

این لک‌لک‌ها بیش از ۳۰ سال است که روی یک دکل برق در کنار تصفیه خانه آب در منطقه خیرآباد از توابع گچساران سکونت دارند. هر سال دو یا سه تخم می‌گذارند و جوجه‌های آنها نیز در همین لانه بزرگ می‌شوند.
تماشای تصاویر زیبای لک‌لک‌ها، لانه‌سازی و زادو ولد و جوجه‌پروری‌شان مدت‌هاست که به یکی از جاذبه‌های گردشگری گچساران تبدیل شده و حالِ شهروندان این شهر و مسافران و گردشگرانی که از جاده ارتباطی گچساران به خیرآباد عبور می‌کنند را خوب می‌کند.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد به ایرنا گفته امنیت و تأمین غذای مورد نیاز لک‌لک‌ها از رودخانه خیرآباد، مهم‌ترین دلایل یکجانشین شدن این پرندگان است.
از سال ۱۳۶۷ تاکنون که این پرندگان در گچساران سکونت می‌کنند مردم و اهالی مزاحمتی برای لک‌لک‌ها ایجاد نکرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها