آیا علاقه آلمانی‌ها به قصه‌گویی می‌تواند سبک «اشاره و کلیک» را زنده کند؟

تپش‌هایی در تن بی‌جان سبک ماجرایی

زمانی که اسم سبک ماجرایی اشاره و کلیک مطرح می‌شود، بدون شک نام سلاطین این سبک یعنی LucasArts و Sierra به ذهن می‌آید، شرکت‌های بزرگی که امروز تقریبا چیزی از آنها باقی نمانده و بعد از افول این سبک به ورشکستگی کشیده شدند. اخیرا بازی جدیدی در این سبک توسط ناشر شناخته شده آلمانی Headup Games به اسم Truberbrook منتشر شده است که ما را با خود به ماجرایی در آلمان دهه 60 میلادی می‌برد تا پس از سال‌ها لذت تجربه یک عنوان ماجرایی اشاره و کلیک را دوباره مزه کنیم. با این حال آیا این لذت به اندازه‌ای هست که جایگزین خاطرات قدیمی ما از این سبک شود؟
کد خبر: ۱۲۱۰۵۹۴

روایت یک پروفسور فیزیک کوانتومی
در بازی، شما هدایت یک پروفسور فیزیک کوانتومی به اسم Hans Tannhauser را به عهده می‌گیرید که به دلیل برنده شدن در یک مسابقه بخت‌آزمایی که خودش هم نمی‌داند چگونه واردش شده عازم سفری تفریحی به یک شهر کوچک حومه کوهستان به اسم Truberrook می‌شود. به محض رسیدن به این شهر که حال و هوای آلمان 1967 را دارد، متوجه می‌شوید که این شهر آرام و تقریبا خالی از سکنه و اندک ساکنینش جوی عجیب دارند. گره داستانی در همان شب اول اقامت هانس در شهر ایجاد می‌شود، یعنی جایی که دفترچه یادداشت‌های فیزیک کوانتومی او از داخل اتاقش در هتل ربوده می‌شود. از آنجا که پلیس روزها تا این شهر فاصله دارد، هانس چاره‌ای ندارد جز این‌که خود دنبال سارق بگردد. در خلال این جست‌وجوها، هانس با یک خانم انسان‌شناس آشنا می‌شود که او هم از شهر دیگری به اینجا آمده تا در مورد رسوم و آداب یک مناسک شبه مذهبی که زمانی در Truberbrook برگزار می‌شده، تحقیق کند. برای رسیدن به محل برگزاری این مراسم، او باید ابتدا سیستم تله‌کابین شهر را تعمیر کند تا به وسیله آن بتواند خود را به ارتفاعات کوهستانی برساند. دیری نمی‌پاید که هانس نیز رسیدن به هدف خود را همسو با این نیاز می‌یابد.
در همین حین که هانس دنبال یافتن راهی برای تعمیر سیستم تله‌کابین است، با اطلاعاتی در خصوص یک شرکت بزرگ به اسم Millennium Corporation مواجه می‌شود، شرکتی که سال‌ها پیش به این شهر آمده و اقتصاد تمام معادن آن را به دست گرفته و بعدا نیز بدون هیچ خبری به‌صورت کاملا ناگهانی تمام بند و بساطش را جمع کرده و شهر رو به رشد را رها کرده تا در تنهایی خود از بین برود. از آنجا که افراد و اتفاقاتی که همراه هانس با آنها مواجه می‌شوید به مرور عجیب‌تر می‌شوند می‌توان این طور در نظر گرفت که هنوز شواهد حضور این شرکت در شهر باقی مانده است. از آنجا که بازی کوتاه بوده و خیلی محتوای زیادی برای ارائه ندارد، صحبت کردن بیشتر در خصوص داستان بدون این‌که آن را اسپویل کنیم بسیار دشوار است. از این رو ترجیح می‌دهیم ادامه ماجرا را در صورت علاقه خودتان دنبال کنید. فقط ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با وجود جذابیت اولیه داستان و شخصیت‌ها و حال و هوای علمی- تخیلی آن، بازی همچنان در مقیاس عناوین کلاسیک این سبک قرار ندارد.

یک شاهکار هنری
اگر بخواهیم در یک کلام به شما بگوییم که چه چیزی باعث شد ما این بازی متوسط را به شما معرفی کنیم باید بگوییم گرافیک هنری و تکنیک اجرای آن معرکه است. تمام صحنه‌های بازی به‌صورت دستی و فریم به فریم در دکور فیزیکی طراحی شده و سپس به بازی منتقل شده است. تکنیک استاپ موشن برای یک بازی، بسیار پرهزینه، ولی در عین حال بسیار زیبا و چشم‌نواز است و تیم سازنده از این منظر واقعا چیزی برای بازی کم نگذاشته است.
به شکل عجیبی تقریبا موسیقی خاصی در بازی وجود ندارد و خیلی از بخش‌های بازی را تنها با همان صداگذاری باید تجربه کنید. زبان آلمانی و زیرنویس انگلیسی بهترین روش تجربه بازی است و دوبله شخصیت‌ها بسیار خوب صورت گرفته است.
طراحی محیط‌ها و انیمیشن شخصیت‌ها نیز از دیگر نقاط برجسته بازی به شمار می‌رود.

حرف آخر
Truberrook از منظر گیم‌پلی نمی‌تواند به مرحله‌ای بیشتر از یک عنوان متوسط برسد. با وجود این‌که سیستم دیالوگ‌های بازی و اینونتوری آن به نوعی مدرن به شمار می‌رود، اما به خاطر سپردن یا راهنمایی بازی درخصوص این‌که در حال حاضر چه آیتم‌هایی همراه خود دارید چندان واضح نیست. در بازی گاهی شرایطی پیش می‌آید که از یک محیط به محیط دیگری سرگردان می‌شوید تا بالاخره با جست‌وجو در اینترنت و تماشای ویدئوهای Walkthrough بازی موفق شوید پازل‌ها و معماهایی را که پیش روی‌تان قرار می‌گیرد پشت سر بگذارید. البته که پیکتوگرام آیکون‌ها و تعاملاتی که باید انجام دهید برای راهنمایی حضور دارند، ولی ممکن است برای همه گویا و مشخص نباشند. معضلات و مشکلات بازی به مرور باعث می‌شود جذابیت و حس دنبال کردن داستان نیز در شما کمتر شود و در یک سوم پایانی تقریبا پازل‌ها و معماها را نه به دلیل لذت حل کردن‌شان بلکه صرفا فقط به نتیجه رساندن می‌خواهید پشت سر بگذارید. در انتهای داستان یک پیچش جالب و هوشمندانه وجود دارد، ولی قسمت اعظمی از بازیکنان قبل از رسیدن به آن احتمالا به نقطه‌ای رسیده‌اند که دیگر داستان چندان اهمیتی ندارد. Truberrook یک تلاش قابل ستایش برای زنده کردن روح بازی‌های سبک ماجرایی اشاره و کلیک است و زحمت زیادی هم برای ساخت آن کشیده است. در حالی که طرفداران این سبک در این برهه قحطی فعلی ممکن است با آن سرگرم شوند، اما به صورت کلی تجربه‌ای نیست که در صورت وجود بازی‌های دیگر بخواهید سراغش بروید.

Truberbrook

سازنده btf
ناشر Headup Games
پلتفرم PC
سبک ماجرایی اشاره و کلیک

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها