امام علی(ع)، مسافر ری، معصومیت از دست رفته و مختارنامه. این روند سریال‌سازی داوود میرباقری در حوزه تاریخ اسلام است.
کد خبر: ۱۲۰۸۲۶۰

امام علی(ع) با 22 قسمت، مسافر ری با چهار قسمت، معصومیت از دست رفته با 15 قسمت و مختارنامه با 40 قسمت که مجموعا 81 قسمت می‌شود، کارنامه کاری او را در این حوزه نشان می‌دهد. با فرض 50 دقیقه‌ای بودن هر قسمت، داوود میرباقری جمعا بیش از 4000دقیقه از تاریخ اسلام را تصویری کرده است. شاید اگر پرونده ساخت سریال در حوزه تاریخ اسلام میرباقری در همان سال 75 بسته می‌شد، خاطره سریال امام علی(ع) و آدم‌هایش از ذهن پاک می‌شد، ولی روند تاریخی مذهبی‌سازی میرباقری در معصومیت از دست رفته، مسافر ری و مختارنامه نشان داد که تاریخ اسلام دغدغه مهم اوست که عمر و هنرش را صرف روایت آن کرده است. سریال امام علی(ع) تنها نقطه درخشان کارنامه میرباقری نیست که صرف یک شاهکار هنری ساختن پرونده‌اش بسته شود.
پرونده هنری بعضی‌ها مثل کیهان رهگذر کارگردان سریال بوعلی سینا، محمدعلی نجفی کارگردان سریال سربداران و شهرام اسدی کارگردان فیلم سینمایی روز واقعه خیلی زود و تنها با خلق یک اثر در بستر تاریخی بسته شد.
بعضی‌ها هم مثل احمدرضا درویش با ساخت فیلم سینمایی رستاخیز یا مجید مجیدی با فیلم محمد(ص)، ساختن فیلم درباره تاریخ اسلام را به علل مختلف کنار گذاشته‌اند. در واقع سریال امام علی(ع) اولین سریال فاخر تاریخی مذهبی بعد از انقلاب بود و داوود میرباقری و تیمش برای آینده کار در این حوزه، ریل‌گذاری کردند. این اولین بودن باعث دیده شدن و خیلی اتفاقات دیگر شد.
اولین دکور تاریخی زمان اسلام در شهرک سینمایی غزالی برای این سریال ساخته شد و بعدها به عنوان لوکیشن اصلی اغلب پروژه‌های مذهبی استفاده شد. بسیاری از چهره‌های تاریخی برای اولین بار از دل تاریخ جان گرفتند و دیده شدند.
چهره اشخاصی مثل یزید، معاویه، عمروعاص، ابن ملجم، طلحه و زبیر و ... که شاید قدیمی‌تر‌ها در تعزیه دیده بودند و ما فقط در کتاب‌ها خوانده بودیم برایمان دیدنی شد. این اولین دیدن‌ها باعث ماندگاری نقش‌ها در خاطره شد و در کنارش با شخصیت‌های دیگر تاریخی مثل قطام و مروان هم آشنا شدیم. روی همین ریل بود که بعدها تنهاترین سردار، ولایت عشق و ...ساخته شدند. میرباقری جریان دنباله داری را ایجاد کرد که هنوز تمام نشده است و او این روزها با جدیت در حال انجام مراحل پیش تولید سریال سلمان فارسی است.

سعیده نیک‌اختر
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها