مبتلایان به مشکلات کلیوی بدون مشورت با پزشک روزه نگیرند

روزه‌داری با کلیــه‌های بیمار

کسانی که مبتلا به نارسایی کلیوی به‌ویژه سنگ کلیه هستند، باید مراقب خطر ناشی از کمبود مصرف مایعات باشند. به‌همین دلیل روزه‌داری در این دسته از بیماران، در صورت تایید پزشک باید با ملاحظاتی صورت بگیرد. بعلاوه که روزه‌داری برای بیماران کلیوی بیشتر در فصول سرد سال که بیماران تعریق و کراتین خون بالا نداشته باشند، مجاز شمرده می‌شود. از آنجا که روزه‌داری برای بیماران کلیوی همیشه مورد سؤال است، بر آن شدیم تا به اصلی‌ترین این سؤالات در گفت‌وگو با دکتر مهری مهراد، متخصص ارولوژی پاسخ دهیم.
کد خبر: ۱۲۰۷۹۵۶

روزه‌داری برای بیماران کلیوی همواره مورد سؤال است که باید گفت بنا به شرایط مناسب بیمار امکان روزه‌داری فراهم می‌شود. هیچ‌کس نمی‌تواند حکم مطلق و ثابتی برای روزه‌داری یا عدم روزه‌گرفتن برای بیماران کلیوی بدهد، زیرا شرایط بیمار متغیر است و ماه رمضان نیز گاهی در فصل تابستان یا زمستان اتفاق می‌افتد که در این خصوص اگر کمبود مایعات، مشکلاتی را برای بیمار کلیوی ایجاد نکند، می‌تواند به‌راحتی با رعایت نکاتی مهم هنگام سحر و افطار، روزه بگیرد.
کلیه‌های سنگ‌ساز، آب می‌خواهند
سنگ‌های کلیه، رسوبات سختی است که به ایجاد درد در ناحیه پهلو و کمر منجر می‌شود. نوع و میزان مایعات مصرفی توسط بیمار در اندازه و تعداد این سنگ‌ها بسیار مؤثر است از این‌رو مبتلایان به سنگ‌های کلیه یا سایر بیماری‌های کلیوی باید در ماه رمضان، مراقب سلامتی خود باشند.
البته نمی‌توان برای همه کسانی که دارای سنگ کلیه هستند یک نسخه واحد پیچید. اندازه و تعداد سنگ کلیه، محل قرارگیری سنگ و همچنین میزان فعالیت روزانه بیمار، شرایط محیطی او و میزان دفع مایعات همگی در تصمیم‌گیری برای روزه‌داری مؤثرند. از این‌رو توصیه می‌کنم مبتلایان به مشکلات کلیوی بدون مشورت با پزشک روزه نگیرند.
مجوز روزه‌داری برای بیماران کلیوی
ممکن است فردی در گذشته، سنگ سیستم ادراری داشته و در حال حاضر مشکلی ندارد که در این صورت فرد بیمار قادر به روزه‌داری است.
شکی وجود ندارد که بیمار باید برای کلیه‌ها سونوگرافی انجام دهد تا در صورت نداشتن سنگ بتواند روزه بگیرد‌. افرادی که کلیه‌شان به‌طور فعال، سنگ‌ساز است و سه مرتبه در هر شش ماه، تولید سنگ داشته باشند با توجه به تبخیر مایعات در تابستان با نظر پزشک و به تناسب شدت بیماری هر چند روز یک‌بار روزه بگیرند. البته باید یک‌سری تمهیداتی انجام شود تا شدت بیماری مشخص شود.
آداب روزه‌داری در بیماران کلیوی
بیماران کلیوی که مجوز روزه‌داری از پزشکشان دریافت می‌کنند باید از افطار تا سحر هر دو ساعت یک‌بار با نوشیدن آب، کمبود بدن خود را جبران کنند؛ ضمن این‌که بیماران نباید پیاده‌روی بعد از افطار و دوری از بی‌تحرکی را فراموش کنند.
آن دسته از بیماران کلیوی که می‌توانند روزه بگیرند نیز باید در فاصله افطار تا سحر، آب، میوه و سبزیجات تازه استفاده کنند تا طی روز دچار کم‌آبی بدن نشوند. مصرف سبزیجات و سالاد هنگام سحر نیز بسیار مفید خواهد بود.
کلیه‌هایی که نباید تشنه بمانند
مبتلایان به عفونت‌های ادراری فعال نباید روزه بگیرند چون آب نخوردن می‌تواند بیماری آنها را تشدید کند. این دسته از بیماران باید درمان را جدی گرفته و توصیه‌های پزشک را به‌درستی انجام دهند. همان‌طور که گفتیم افرادی هستند که در آنها سنگ کلیه انسداد ایجاد نکرده و مشکلی ندارند، می‌توانند روزه بگیرند، اما کسانی که به اصطلاح قلنج کلیوی دارند تا زمانی که سنگ دفع نشود نباید روزه بگیرند یا زیر نظر پزشک هر چند روز یک‌بار مبادرت به روزه‌داری کنند.
افرادی که دچار نارسایی مزمن هستند یا اوره و فشار خون بالا دارند نیز باید زیر نظر پزشک و با احتیاط روزه بگیرند، اما به‌طور کلی فشار روزه‌داری در ده روز اول است و در ده روز بعد، وضعیت بدنی شخص به ثبات می‌رسد و اکثر روزه‌داران در دهه سوم با کمترین مشکل به روزه‌داری می‌پردازند.
تغذیه رمضانی برای کلیه‌ها
پرخوری هنگام افطار روی معده و قلب فشار وارد می‌کند و مشکلات فراوانی به لحاظ سلامتی برای بیماران ایجاد می‌کند که در این خصوص باید با تغذیه‌ای سالم، سلامت را تضمین و غذای سبک را وارد برنامه غذایی کرد. بیماران کلیوی نیز باید توجه خاصی به نوشیدن مایعات داشته باشند و افطار تا سحر را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که هر دو ساعت یک‌بار آب بنوشند تا کمبود آب در طول روز جبران شود همچنین از قند طبیعی مانند خرما استفاده کنند. همچنین به این دسته از بیماران توصیه می‌شود رژیم غذایی کم‌نمک داشته و از زیاده‌روی در خوردن گوشت قرمز و پروتئین‌های مضر پرهیز کنند، ولی خوردن میوه و سبزیجات و نیز نوشیدنی‌های سالم به‌ویژه با آبلیموی تازه را در برنامه غذایی خود بگنجانند .

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها