آشنایی با ابداعاتی که باعث شد خودروها از چهارچرخه‌های ابتدایی به محصولات فناورانه امروزی تبدیل شوند

10 اختراع انقلابی در خودروسازی

از روزی که اولین خودروی تولید شده از خط مونتاژ خارج شد، «نوآوری» کلیدواژه‌ای بود که همراه آن در ذهن تولیدکنندگان شکل گرفت. در صد سال گذشته شرکت‌های خودروساز مبالغ هنگفتی برای یافتن راه‌حل‌های جدید، فناوری‌های نوین، مواد مورد استفاده و ... سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تمام این اقدامات سبب شده اکنون شاهد تولید خودروهای خودران، جعبه‌دنده‌های اتوماتیک و ایمنی فعال در آنها باشیم. امکاناتی که آنقدر هوشمند و حساس شده‌اند که می‌توانند مشکلات و موارد به‌وجود آمده در سامانه خودروهایمان را قبل از این‌که ما متوجه‌شان بشویم تشخیص داده و اعلام کنند. با این حال هیچ‌گاه مسیر نوآوری آسان نبود و ثبت اختراعات جدید و تولید اغلب آنها در طول سالیان متمادی دشواری‌های خاص خود را داشتند. برخی از این‌گونه اختراعات هرگز فرصت تکرار بیشتر از یک نسل را به دست نیاوردند؛ در حالی که بعضی دیگر آنقدر حیاتی و سودمند بودند که به طور منظم و همیشگی در تولیدات خودروسازان به کار گرفته شدند. در ادامه با فهرستی از اولین پیشرفت‌های فناورانه صنعت خودرو و تاریخچه اختراع آنها آشنا خواهیم شد؛ پیشرفت‌هایی که اکنون جزو ثابت استانداردهای خودروسازی امروزی به‌شمار می‌روند، اما زمانی ابتکاری بدیع در دنیای خودرو محسوب می‌شدند.
کد خبر: ۱۲۰۵۴۰۶

1. جعبه‌دنده اتوماتیک (اولدزموبیل)

اولدزموبیل همواره به عنوان ارائه دهنده فناوری‌های جدید در جنرال‌موتورز مشهور بوده و جعبه‌دنده اتوماتیک نیز یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای آنهاست.
اولدزموبیل نمونه ابتدایی آن را در سال 1318/ 1939 معرفی کرد؛ اما به دلیل آن‌که از فناوری تکنوماتیک بهره می‌برد، آهسته، پیچیده و سنگین بود. میزان علاقه و کاربردی بودن این فناوری آنقدر محبوب و فراگیر شد که باعث شد از زمان ارائه آن تا امروز همواره بر گسترش و توسعه آن تحقیقات و سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام شود. جالب است بدانید این تولید نوآورانه اولدزموبیل اکنون روی بیش از نیمی از خودروهای تولید شده جهان ارائه می‌شود.

2. توربوشارژ (اولدزمبیل)

این فناوری نیز همانند سامانه انژکتور اولین بار در صنایع نظامی به کار گرفته شد و در سال 1341/ 1962 شرکت اولدزمبیل موفق شد اولین نمونه از خودروهای سواری توربوشارژ را در نمونه جت‌فایر به بازار عرضه کند.
آنها توانستند سامانه توربوشارژی که در هواپیمای اف85 به کار گرفته شده بود را با اصلاحاتی کوچک‌سازی کرده و تحت عنوان پروژه CIDV8215 در جت‌فایر نصب کنند. نتیجه این ابتکار باعث شد این خودرو به قدرت 185 اسب بخار دست پیدا کند. پس از آن سامانه جدید القایی که حاوی توربوشارژر گارت (Garett) بود نیز به مجموعه قبلی افزوده شد.

3. چهار چرخ متحرک (نیسان/هوندا)

حتی امروزه هم بسیاری از خودروهای سواری قادرند فقط چرخ‌های جلو یا عقب خود را به تنهایی بچرخانند و تصور این‌که همه چرخ‌ها بتوانند همزمان با هم و در یک راستا بچرخند نیازمند وجود سامانه پیچیده‌ای به‌نظر می‌رسد. در طول تاریخ ساخت خودرو، بسیاری از مهندسان روی این ایده تحقیق کرده‌اند، زیرا این اقدام باعث می‌شد دایره چرخش خودرو بهتر و فرمان‌پذیری دقیق‌تری به همراه داشته باشد. در این بین اما فقط چند شرکت جرأت داشتند از این ایده در تولیدات انبوه خود استفاده کنند. نیسان اولین بار سال 1361/1982 جسارت انجام آن را امتحان کرد و پس از آن هوندا نیز محصول WS4Prelude را به بازار معرفی کرد.

4. خط مونتاژ (فورد)
تولید خودرو در سال‌های ابتدایی آن به صورت دستی انجام می‌شد و تا زمانی که یک خودرو به طول کامل آماده عرضه نمی‌شد؛ کارگران سراغ تولید خودروی دیگری نمی‌رفتند. این مساله سبب شده بود سرعت ساخت خودروها بسیار کند باشد. هنری فورد، اولین کسی بود که مدل اقتصادی خود را که خط مونتاژ نام‌گذاری کرده بود، معرفی کرد. در این مدل هر کارگر فقط یک کار ساده را انجام می‌داد. این فرایند به فورد امکان داد تا نه تنها نیاز نداشته باشد افراد بیشتری را استخدام کند؛ بلکه برای تولید خودروها زمان کمتری نیز صرف کند. ابتکار جالب و تاریخی هنری فورد سبب شد بتواند به آمار فروش 15 میلیون خودرو در جهان دست پیدا کند.

5. هاردتاپ (پژو)
فکر داشتن یک خودروی کوپه که قابلیت باز شدن سقف نیز داشته باشد ذهن مهندسان خودروساز را از همان ابتدا مشغول خود کرده بود؛ اما آن زمان هنوز فناوری ساختش به‌وجود نیامده بود و این ایده بیشتر جنبه تخیلی داشت.
اما اولین نمونه این نوع خودروها سال 1314/ 1935 در شرکت پژو و در محصول 401 اکلیپس برای دوستدارانش ارائه شد. بعد از آن بود که فورد محصول اسکای‌لاینر را بر اساس همین فناوری به تولید رساند و در سال‌های اخیر نیز شرکت مرسدس بنز سری محصولات اس‌ال‌کی خود را به این سامانه مجهز کرده است.

6. سامانه تزریق سوخت (مرسدس)
فناوری تزریق سوخت (انژکتور) پیش از به کار گرفته شدن در صنعت خودروسازی در جت‌های جنگنده جنگ جهانی دوم برای اطمینان از فشار پایدار در معرض حرکات آزمایشی و تمرینات استفاده می‌شد. با این وجود، این سامانه با تغییراتی برای استفاده در خودروها اصلاح شد. اولین بار خودرویی که سامانه تزریق سوخت یا همان انژکتور با موفقیت در آن به کار گرفته شد نمونه افسانه‌ای مرسدس اس‌ال300 در اوایل دهه 1330/ 1950 بود. پس از آن بود که نصب این سامانه به یک استاندارد عمومی تبدیل شد و از آن زمان دیگر هیچ خودرویی با فناوری کاربراتور تولید نمی‌شود.

7. فناوری انتقال دائمی متغیرهای گیربکس (CVT) (داف)

این فناوری که راه حل ساده و موثری به نظر می‌رسد اولین بار در سال 1337/ 1958 از طرف شرکت خودروسازی داف به جهان عرضه شد. داف که تولیدکننده کامیون در هلند است توانست با این محصول انقلابی در خودروسازی به‌وجود بیاورد. آن روزها این محصول
روی 600 دستگاه از تولیدات داف نصب و به بازار عرضه شد و امروزه برنامه و تحقیقات گسترده‌ای برای بهبود بازده این نوع جعبه دنده در دستور کار خودروسازانی همچون جنرال موتورز، آئودی،
هوندا و ... قرار گرفته است.

8. بدنه فایبرگلاس (شورولت)

یکی از اجزای حیاتی در ساخت خودروها فولاد بود و برای چند دهه هیچ‌کس جرأت نداشت جایگزینی برای آن در نظر بگیرد؛ اما شورولت در سال 1332/ 1953 با اقدامی جسورانه نمونه کوروت (Corvette) را با بدنه فایبرگلاس به بازار عرضه کرد. آن زمان تصور می‌شد این اختراع چندان مورد استقبال قرار نگیرد، با گذشت زمان و توسعه صنایع شیمیایی و همه‌گیر شدن استفاده از فیبر کربن در بدنه خودروها به دلیل استقامت بالا و وزن پایین؛ شورولت توانست پیشگام استفاده از آن در صنعت خودرو شود.

9. ترمز ضد قفل ABS (مرسدس)
شرکت بوش که از تولیدکنندگان پیشرو در سامانه‌های الکترونیکی خودرو در جهان به شمار می‌آید، ادعا می‌کند معرفی سامانه ترمز ضد قفل (ABS) و استفاده گسترده از آن از سال 1355/ 1976 توانسته جان میلیون‌ها انسان را نجات دهد. این اختراع که بیش از 40 سال از حضورش در صنعت خودرو می‌گذرد اولین بار توسط مرسدس و در دهه 1350/ 1970 به مصرف‌کنندگان معرفی شد. حیاتی بودن این اختراع نیز به حدی روشن و واضح بود که به صورت یکی از استانداردهای مهم ایمنی در خودروها مورد توجه قرار گرفت.

10. جعبه‌دنده دو کلاچه (فولکس‌واگن)
هرچند این فناوری آنچنان مدرن به نظر نمی‌رسید؛ اما ابتدا فقط روی خودروهای اسپرت و ورزشی به کار برده می‌شد. پس از آن با تغییرات بسیار زیاد که سبب کارایی دقیق‌تر و عملکرد بسیار موفقیت‌آمیزی گردید توانست جایگاه خود را در صنعت خودروسازی بیش از گذشته به دست آورده و همه‌گیر شود. فولکس‌واگن اولین بار در سال 1382/ 2003 از آن برای محصولات خود استفاده کرد و امروز تقریبا همه سازندگان خودرو برای حفظ عملکرد بالای محصولات خود از این فناوری
استفاده می‌کنند.

محمدرضا نجفی‌شاهکوهی

دانش

برگرفته از : Motor Junkie

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها