چرا دولت کردستان عراق تشکیل نمی‌شود؟

با گذشت هفت ماه از اعلام نتایج انتخابات پارلمان اقلیم کردستان و به توافق رسیدن احزاب پیروز برای تصدی پست‌های وزارتی و حکومتی و نظامی، تاکنون نشانه ای از تشکیل حکومت اقلیم به چشم نمی‌خورد.
کد خبر: ۱۲۰۵۳۵۶

به گزارش مهر، خانواده بارزانی طی دو دهه گذشته سعی بر آن داشته اند که اختلافات ریشه‌ای میان نچیروان (برادرزاده و داماد مسعود بارزانی) و مسرور (پسر مسعود بارزانی) را بر سر قدرت و اختیارات در اقلیم کردستان پنهان کنند، اما گاهی نشانه‌های این اختلافات از سوی نزدیکان به بیرون از مجموعه امنیتی درز می‌کند.
در شرایط کنونی اختلافات نچیروان بارزانی و مسرور بارزانی بر سر تقسیم اختیارات پست‌های نخست وزیری اقلیم و ریاست اقلیم، بسیار شدیدتر از گذشته شده تا جایی که شخص مسعود بارزانی تا کنون نتوانسته هر دو طرف را به تشکیل کابینه جدید وادار کند.
سناریوهای مطرح شده از سوی کارشناسان مسائل سیاسی عراق بر این محور است که نچیروان بارزانی خواهان سرپرستی وزارت داخله و وزارت منابع طبیعی و شورای امنیت و همچنین منصب ریاست اقلیم کردستان با اختیارات زمان مسعود بارزانی است. مطالبات نچیروان برای نظارت و کنترل بر نیروهای مسلح اقلیم از جمله؛ نیروهای پیشمرگ و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و ریاست قوای مسلح اقلیم کردستان و همچنین کنترل منابع و درآمدهای نفتی از طریق سرپرستی وزارت منابع طبیعی به‌شدت مسرور بارزانی را نگران کرده است. شواهد دال بر آن است که اختلاف درون حزبی برای تصاحب پست ریاست شورای امنیت اقلیم و اختیارات و قدرت بسیار زیاد این شورا و همچنین در اختیار بودن منابع و درآمدهای نفتی اقلیم کردستان، دلایل تشکیل نشدن کابینه نهم حکومت اقلیم کردستان است.
مسرور پسر ارشد مسعود بارزانی پیشتر دبیر شورای امنیت اقلیم بود و این شورا نیز تحت کنترل و نظارت رئیس اقلیم کردستان یعنی پدر وی فعالیت می‌کرد. اکنون مسرور بارزانی به هیچ عنوان حاضر به پذیرش این تغییر نیست که در کابینه جدید این نهاد امنیتی تحت نظارت و کنترل عموزاده اش یعنی نچیروان بارزانی باشد.
مسرور بارزانی خواهان این است که شورای امنیت اقلیم تحت نظارت نخست وزیر آینده یعنی خود وی فعالیت کند. نتیجه این اختلافات شدید همان شده این‌که بعد از گذشت هفت ماه هنوز نچیروان بارزانی حاضر به تحویل دولت اقلیم نشده و مسرور بارزانی نیز به‌عنوان نخست‌وزیر جدید تلاشی برای تشکیل کابینه جدید نکرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها