گلایه سخنگوی قوه قضاییه از اظهارات ظریف درباره تبادل زندانی‌ها با آمریکا

مسؤولان با قوه قضاییه هماهنگی کنند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه کشورمان مبنی بر اعلام آمادگی ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا گفت: از همه انتظار داریم در موضوعاتی که به قوه قضاییه برمی‌گردد، اظهارنظر نکنند یا اظهار نظر آنها بعد از هماهنگی با مسؤولان قوه قضاییه باشد.
کد خبر: ۱۲۰۵۱۴۶

به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری در خصوص تبادل زندانی‌ها با آمریکا و این‌که آیا این اختیار از سوی قوه قضاییه داده شده است، افزود: در ارتباط با موضوع زندانیان، قوه قضاییه قوه‌ای مستقل و متولی امور قضایی و از جمله مساله زندانیان است. وی با بیان این‌که در دور جدید که از حدود دو ماه قبل آغاز شد در ارتباط با تبادل زندانیان مذاکره‌ای با قوه قضاییه انجام نشده است، گفت: با رعایت استقلال قوه قضاییه در صورتی که ضوابط و مقررات ایجاب کند و مراجع ذی ربط حسب مورد تصمیمی بگیرند، قوه قضاییه همکاری لازم را خواهد داشت. اسماعیلی در مورد پرونده نازنین زاغری اظهار کرد: باید بگویم وی در یک پرونده محکومیت دارد که تحمل کیفر می‌کند و پرونده دیگر او مفتوح است و هنوز رسیدگی نشده است.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: به دلیل این‌که وی در حال تحمل محکومیت قبلی است، طولانی شدن فرآیند رسیدگی به پرونده بعدی تضییع حقوقی به حساب نمی‌آید و این پرونده در فرصت مناسب رسیدگی خواهد شد.
تکذیب ممنوع‌الخروجی یک چهره مشهور
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع یک چهره مشهور در توییتر در ارتباط با قتل روحانی همدانی گفت: دستگاه قضا هر جا این موارد عنوان مجرمانه داشته باشد، حتما ورود پیدا می‌کند. برخی اعمال مجرمانه نیازمند شاکی خصوصی است و برخی دیگر را دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم وظیفه بررسی و تعقیب دارد.
وی افزود: در این مورد هم یکی از شهروندان اعلام شکایت کرده و به لحاظ شکایت شاکی خصوصی پرونده تشکیل شده و همچنین مدعی العموم به لحاظ محتوای غیر قانونی مطلب منتشر شده، ورود کرده و پرونده در دست رسیدگی است.
سخنگوی قوه قضاییه در عین حال خاطرنشان کرد: شخص مورد نظر فعلا در خارج است؛ وکیل او گفته به‌زودی باز خواهد گشت و در این مورد موضوعاتی از قبیل حکم جلب و ممنوع‌الخروجی صحت ندارد؛ آنچه از سوی دستگاه قضا انجام شده احضار بوده نه جلب.
سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره پیامک‌های ارسالی با موضوع رعایت عفاف و حجاب و این‌که می‌گویند آنها را ناجا ارسال می‌کند، بیان کرد: آن بخشی که توسط نیروی انتظامی پیامک داده شده است که رعایت حجاب شرعی را نکرده‌اید و به شما اخطار داده می‌شود، حداقل وظیفه ناجاست؛ بلکه اگر از این قوی‌تر هم به میدان بیاید، مورد حمایت دستگاه قضایی است.
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر ادعای محمد سرافراز درباره نهادهای امنیتی و این‌که آیا نهادهای امنیتی از او شکایت کرده‌اند و نیز گفته وی مبنی بر این‌که آمریکا بعد از ماه رمضان به ایران حمله می‌کند، آیا کسی به این موارد ورود کرده و آیا جرم او تشویش اذهان عمومی است، گفت: اگر نسبت به ادعاهای خود دلایلی دارند وظیفه دارند موضوع را با دلایل به دادستان منعکس کنند و چنین ادعایی به دادستان منعکس نشده است و ما خواستیم اگر ایشان منعکس نکردند، مطالبه شود که مستندات خود را ارائه دهند. سخنگوی قوه قضاییه گفت: در غیر این‌صورت این قبیل اعمال مصداق تشویش اذهان عمومی است و با آن برخورد خواهد شد. ما منتظر هستیم اگر او چیزی اعلام نکرد، دادستان مطالبه‌گری کند و در مطالبه‌گری دادستان اگر معلوم شود ادعای او واقعیت ندارد، بدون اعلام نیاز به شکایت دستگاه امنیتی، ما نسبت به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد، اما تا الان از جانب دستگاه امنیتی در این باره اعلام شکایتی نشده است. سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران گفت: مسائل مربوط به وی بیشتر در فضایی است که در خارج از پرونده رقم می‌خورد و لذا همین‌جا از مسؤولان و اصحاب رسانه تقاضا دارم که اجازه دهند اطلاع‌رسانی نسبت به پرونده‌های قضایی توسط قوه قضاییه و سخنگوی دستگاه قضا صورت گیرد؛ چون بسیاری از مواردی که اعلام می‌شود با واقعیت منطبق نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها