دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در یک تماس تلفنی مفصل با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۲۰۴۵۹۸

به گزارش بی.بی.‌سی، آخرین گفت‌وگوی مستقیم ترامپ و پوتین در آذرماه گذشته در خلال کنفرانس گروه بیست در بوینس‌آیرس انجام شده بود.
گفت‌وگوی اخیر درحالی انجام می‌شود که رابرت مولر در گزارش‌های خود تایید کرد هیچ‌گونه تماسی بین ستاد ترامپ یا شخص او با روس‌ها در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 صورت نگرفته است. ترامپ که خود با کرملین تماس گرفته بود در پایان این گفت‌وگو طی یک توییت نوشت: «گفت‌وگویی طولانی و خیلی خوب بود». او اضافه کرد در این گفت‌وگو درباره ونزوئلا، اوکراین، کره شمالی، منع سلاح‌های اتمی و مساله دروغ روسیه صحبت کردیم. با این حال کاخ کرملین و کاخ سفید هرکدام روایت خاص خود را از این گفت‌وگو ارائه کردند.

برای مثال کاخ کرملین گفت: رئیس‌جمهور روسیه در مذاکرات تلفنی با ترامپ مداخله در امور ونزوئلا و تلاش برای سرنگونی دولت قانونی آن را غیرقابل قبول نامید و بر لزوم کاهش تحریم‌ها علیه کره شمالی و اجرای توافقنامه مینسک از سوی رئیس‌جمهور جدید اوکراین تأکید کرد. دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین همچنین اعلام کرد اوضاع کنونی در اوکراین، با توجه به برگزاری اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور نیز در مذاکرات تلفنی رهبران روسیه و آمریکا مطرح شد و ولادیمیر پوتین تأکید کرد مقامات جدید کی‌یف باید اقدامات واقعی و مشخصی برای تحقق توافقنامه مینسک در جهت حل‌وفصل مناقشه نظامی در مناطق شرق و جنوب اوکراین انجام دهند. کرملین در پایان گفت: «رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا از مذاکرات تلفنی خود خرسند بوده آن را متنوع، پرمحتوا و سازنده ارزیابی کردند.»
در همین زمینه، شبکه خبری بی‌.بی‌.سی در گزارشی نوشت: سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید گفت رهبران دو کشور به صورتی کاملا خلاصه گزارش مولر را مورد بررسی قرار داده و گفتند آنها از مدت‌ها پیش این نتایج را می‌دانستند. به هرحال گزارش مولر تمام شد و هیچ توطئه‌ای بین آمریکایی‌ها و روس‌ها مشاهده نشد. به گفته کاخ سفید؛ ترامپ به پوتین گفته است که ایالات متحده از ملت ونزوئلا حمایت می‌کند و قصد دارد کمک‌های انسانی به این کشور ارسال کند. کاخ سفید گفته است ترامپ و پوتین درباره امکان یک توافق اتمی جدید و چند‌جانبه بین آمریکا، روسیه و چین گفت‌وگو کرده‌اند.
مذاکرات رهبران آمریکا و روسیه همیشه از موضوعات مهم سیاسی در سطح جهان بوده است. این گفت‌وگوها هرچند یک بار اتفاق می‌افتد و در واقع تلاشی است برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین پیرامون موضوعات مهم جهانی. تحولات اوکراین و ونزوئلا در کنار دیدار کیم جونگ اون از روسیه ضرورت این گفت‌وگوها را ایجاد کرده بود. در این میان تبرئه دونالد ترامپ و ستاد انتخاباتی‌اش از هرگونه تماس با روس‌ها فرصتی را برای او فراهم ساخت تا به صورت مستقیم با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کند. این گفت‌وگوها همچنین در شرایطی اتفاق می‌افتد که ونزوئلا روزهای دشواری را سپری کرده و در آستانه یک جنگ داخلی یا دخالت خارجی قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها