اگر در کسب‌وکارتان شکست‌خورده‌اید، یادتان باشد عقب‌نشینی آخرین کار است

8 کلید استقامت در توفان‌های کاری

انعطاف‌پذیری مهم‌ترین ابزار و مهارتی بی‌نظیر برای بیرون آمدن از شرایط دشوار و بازیابی قوای از دست رفته است. اگر شما نیز از دسته افراد انعطاف‌پذیر و مقاوم به حساب می‌آیید، به این معنی است که توانایی ذاتی برای بلند شدن و ایستادگی در شرایطی که زندگی شما را به زمین زده و مغلوب کرده را دارید. چنین افرادی آموخته‌اند که چطور از هر شکستی درس بگیرند و از حرکت باز نمانند. توانایی انعطاف‌پذیری در طول زندگی در رویارویی با چالش‌ها به‌دست می‌آید. در واقع انعطاف‌پذیری به معنی توانایی سازگاری به بهترین شکل در شرایط دشوار و پراضطراب است؛ بنابراین برای نهادینه کردن این توانایی در وجودتان اول باید زمین خورده باشید تا در ادامه بیاموزید چطور دوباره از جا برخیزید و به حرکت ادامه دهید. افراد موفق در طول زمان علاوه بر این‌که می‌آموزند چطور از پس مشکلات بربیایند، یاد می‌گیرند که پیش از هر چیز مشکلاتشان را بپذیرند. زیرا می‌دانند هر چالشی که در مسیرشان قرار می‌گیرد، شانسی برای آموختن و رشد بیشتر خواهد بود. انعطاف‌پذیری توانایی بسیار مهمی برای موفقیت در مسیر کسب‌وکار و تضمینی برای ادامه‌دار بودن این موفقیت در طول دوران کاری است. در ادامه هشت روشی که افراد موفق برای پرورش توانایی انعطاف‌پذیری در خود به کار می‌برند تا بتوانند در شرایط دشوار به جای عقب‌نشینی رشد کنند، می‌آید.
کد خبر: ۱۲۰۴۴۷۰

1. حلقه اعتماد تشکیل دهید
همه ما در زندگی به افرادی که بتوانیم در هر شرایطی به آنها اعتماد کنیم نیاز داریم. تشکیل حلقه‌ای از افراد قابل اعتماد مهم‌ترین ابزاری است که می‌تواند برای عبور از شرایط توفانی و افزایش توانایی استقامت و انعطاف‌پذیری کمک کننده باشد. خانواده و دوستان نزدیک افرادی هستند که حمایت اجتماعی ما را به عهده دارند و ما را برای حرکت به سمت جلو تشویق می‌کنند و حضورشان موجب می‌شود احساس تنهایی نداشته باشیم. وقتی که دور و بری‌های ما افرادی حمایتگر باشند، می‌توانیم به آسانی احساسات و نگرانی‌های خود را بدون این که ترس از قضاوت شدن داشته باشیم، با آنها در میان بگذاریم.
براساس نتایج مطالعات انجام شده، اولین موردی که در شکل‌گیری انعطاف‌پذیری و روحیه مقاوم افراد تأثیرگذار است، داشتن روابط حمایتی در حلقه خانواده و دوستان صمیمی است. افرادی که از درجه بالایی از حمایت اجتماعی برخوردارند کمتر دچار افسردگی می‌شوند و عملکرد خیلی بهتری در شرایط دشوار و استرس‌زا خواهند داشت. اگر چنین جمعی را در کنار خود دارید، کافی است هر لحظه‌ای که احساس نیاز کردید سراغشان بروید و از آنها تقاضای کمک کنید.

2. طرز فکرتان را نسبت به شرایط دشوار تغییر دهید
نحوه نگاه ما به شرایط استرس‌زا می‌تواند اوضاع را از آنچه هست در ذهنمان بدتر کند یا وخامت آن را به حداقل برساند! به این مهارت «تغییر چارچوب ذهنی» می‌گویند. تغییر چارچوب ذهنی یعنی بتوانیم به مسائل به‌گونه‌ای نگاه کنیم که تا جایی که می‌شود اضطراب حاصل از افکارمان به حداقل برسد و احساس کنترل و آرامش بیشتری داشته باشیم. تغییر چارچوب ذهنی به شکل مثبت، می‌تواند برداشت متفاوتی از شرایط برایمان به وجود بیاورد و استرس ناشی از آن را کاهش دهد.
این مهارت ذهنی جالب می‌تواند حتی در پاسخ فیزیکی بدنمان به شرایط استرس‌زا تأثیر بگذارد. زیرا تمام این پاسخ‌های فیزیکی نیز به دنبال پیام‌های ذهنی ما از شرایط استرس‌زا ایجاد می‌شوند. به عبارت دیگر، اگر شما مدام احساس کنید به‌زودی بحرانی پیش خواهد آمد، بدنتان بر این اساس واکنش نشان خواهد داد و پاسخ «جنگ یا گریز» در بدن فعال خواهد شد.
پس، از این به بعد بیشتر حواستان به ذهنتان باشد! زمانی که به اتفاقات آینده فکر می‌کنید، بیشتر مثبت‌نگر هستید یا منفی‌نگر؟ سعی کنید ذهنتان را از فرو رفتن در باتلاق افکار منفی باز دارید. به جای نگاه کردن به شرایط سخت به عنوان مشکلی حل‌نشدنی، سعی کنید در ذهنتان آن را به چالشی تبدیل کنید که توانایی غلبه بر آن را دارید.

3. اعتماد به نفستان را تقویت کنید
گاهی اوقات باید در خودتان عمیق شوید و ببینید چه توانایی‌هایی برای رویارویی با مشکلات دارید. باید روش‌هایی برای نهادینه کردن اعتماد به نفس و اطمینان از توانایی‌های خود برای به دست گرفتن کنترل اوضاع پیدا کنید. هیچ‌وقت عبور از سختی‌ها کار آسانی نبوده، اما ایمان داشته باشید می‌توانید از پس هر مشکلی بربیایید! گاهی اوقات دیدن بعضی اشیا مثل یادگاری از دوران کودکی یا هدیه‌ای از پدر و مادر می‌تواند قوت قلبی باشد. در آینه نگاه کنید و بگویید به خودتان و توانایی‌هایتان در انجام کاری که در پیش گرفته‌اید، اطمینان دارید. با یاد خدا و نفسی عمیق، روزتان را آغاز کنید و به سمت هدف حرکت کنید.
هر زمانی که با مشکل یا شرایط بحرانی روبه‌رو شدید، نگاهی به راهی که پیش آمده‌اید بیندازید و به خودتان یادآوری کنید پیش از این هم از شرایط سختی عبور کرده‌اید و از پس مشکلات برآمده‌اید. پس این‌بار نیز خواهید توانست اوضاع را به بهترین شکل تغییر دهید. ایمان به خود و توانایی‌هایتان موجب می‌شود بدانید از هر توفانی گذر خواهید کرد و مهارت استقامت در برابر مشکلات را در خود نهادینه کنید.

4. وارد عمل شوید
به خودتان اجازه ندهید در شرایط بحرانی، ناتوان و منفعل شوید و خودتان را ببازید. یادآوری کنید که قرار نیست قربانی شرایطی شوید که در کنترلتان نیست. همیشه در هر شرایطی می‌توانید کاری انجام دهید و تأثیرگذار باشید. به محض این که وارد عمل شوید و اولین قدم هر چند کوچک را برای حرکت بردارید، اعتماد به نفس کافی برای برداشتن قدم‌های بزرگ‌تر را به دست خواهید آورد.
با آموختن تصمیم‌گیری قاطع در شرایط دشوار، قدرت استقامت و انعطاف‌پذیری را در خود تقویت می‌کنید. منتظر این نباشید قهرمانی از راه برسد و شما را از شرایطی که در آن گرفتار شده‌اید نجات دهد. چطور می‌توانید خود را از شرایط موجود بیرون بکشید؟ قطعا ایمان تا حد زیادی می‌تواند به افزایش قدرت برای حل مشکل کمک کند. اما ایمان به معنی نشستن و واگذار کردن حل مشکل به خدا نیست. بی‌شک خداوند در تمام مسیر همراه بنده‌ای است که برای عبور از مشکلاتش در حال تلاش است. به خدا توکل کنید و با قوت قلبی که به دست می‌آورید تمام سعیتان را برای از میان برداشتن مشکلات انجام دهید.

5. به اتفاقات از بیرون نگاه کنید
هیچ‌وقت از کاه کوه نسازید. وقتی وارد دنیای کسب‌وکار می‌شوید باید بدانید هزاران اتفاق ممکن است پیش بیاید. ممکن است رایانه‌تان خراب شود، ممکن است مسؤول امور مشتریانتان بی‌ادب یا ناکارآمد باشد یا برخی مدارکتان گم شود که به خاطرشان نتوانید به موقع به زمان اجرای قراردادهایتان برسید و بسیاری دیگر از مسائلی از این قبیل. زمانی که در هر کدام از این شرایط قرار بگیرید واقعا می‌تواند فاجعه‌بار به نظر برسد. ممکن است کنترل خود را از دست بدهید و عصبانیت‌تان را سر دیگران خالی کنید، اما پیش از هر اقدامی اول کمی فکر کنید.
آیا واکنش تان واقعا به اندازه اتفاقی است که پیش آمده؟ درست است که شرایط واقعا دشوار و خارج از کنترلی به‌وجود آمده، اما آیا به کسی آسیبی رسیده؟ آیا کسی به خاطر این اتفاق جانش را از دست داده؟ آیا شرایط قابل جبران است؟ اگر پاسختان به این سوال مثبت است، پس بدانید نباید در این حد عصبانی شوید که کنترلتان را از دست بدهید.
به این فکر کنید چه چیزی در زندگی دقیقا همان‌گونه که انتظار دارید پیش می‌رود؟ بدترین و بهترین حالت برای اتفاقی که پیش آمده چه بوده؟ آیا این بدترین اتفاق ممکنی است که می‌توانست رخ دهد؟ به احتمال زیاد شرایط به این بدی‌ها نیست. پس تنها کاری که باید بکنید این است که به سرعت کنترل اوضاع را در دست بگیرید و مشکل را حل کنید.

6. نگرش مثبت داشته باشید
نگرشتان تفاوت عظیمی در افزایش یا کاهش توان استقامتتان در برابر مشکلات ایجاد می‌کند. نگاه خوشبینانه و امیدوار به مسائل کمک می‌کند بتوانید فراتر از شرایط سختی که در آن گرفتار شده‌اید را ببینید و راه چاره‌ای پیدا کنید.
توجه به افکار خورنده منفی، شما را در حلقه تکرار مشکل گیر می‌اندازد. هر زمان که ذهنتان در حال منحرف شدن به سمت افکار منفی است، با روش‌های گوناگون مدیریت ذهن مانع آن شوید و الگوی فکری خود را تغییر دهید. زمانی که به آینده می‌اندیشید، آیا روی کلیدهایی برای بهبود شرایط و راه‌حل‌های ممکن و فرصت‌های پیش‌رو متمرکز می‌شوید؟ یا ناامیدانه به مشکلات و شرایط بحرانی که ممکن است پیش بیاید فکر می‌کنید؟ سعی کنید تا آنجا که می‌توانید این افکار منفی را با فکرهای مثبت در ذهنتان جایگزین کنید.

7. بپذیرید که تغییر بخشی از زندگی است
بسیاری از افراد مدام در حال تلاشند مانع از ایجاد تغییر در شرایط زندگی شوند. چنین افرادی دیدگاهی مبهم و ترسناک از تغییرات ناشناخته دارند. اما باید بدانید تغییر تحت هر شرایطی به وجود خواهد آمد و هیچ‌چیزی دائمی نیست. یکی از روش‌هایی که انسان‌های موفق برای افزایش انعطاف‌پذیری به کار می‌برند، پذیرفتن تغییراتی است که پیش می‌آید. چنین افرادی همیشه برای هر تغییری خود را آماده می‌کنند و می‌آموزند که چطور به سرعت خود را با تغییراتی که به‌وجود می‌آید همگام و سازگار کنند. افراد موفق تغییر را کلیدی برای بهبود عملکرد قدیم و ایجاد خلاقیت می‌دانند.
ما همواره در حال تجربه تغییر در بخش‌های مختلف زندگی از روابط اجتماعی تا شرایط جسمانی بدنمان هستیم. محیط کار، محیط زندگی و در حقیقت تمام دنیای پیرامون ما هر لحظه در حال تغییر و تحول است. به همین خاطر باید بیاموزیم چطور با این تغییرات همگام شویم و در پی هر تغییر رشد و توسعه پیدا کنیم. کمی به افکاری که در زمان تغییر به ذهنتان می‌آید توجه کنید و سعی کنید چارچوب ذهنی خود را در مورد تغییرات عوض کنید. هر گاه تغییری در راه است به این فکر کنید چه فرصت‌ها و امکاناتی را ممکن است برایتان به وجود آورد.

8. بهترین اتفاق هر روز را ببینید
حتی در سیاه‌ترین و بدترین روز زندگی هم می‌توان موارد بسیار کوچکی برای خوشحالی پیدا کرد. حتی زمانی که شرایط در بدترین حالت ممکن است و خود را کاملا مستأصل و ناامید می‌بینید نیز همچنان چیزهایی برای شکرگزار بودن وجود دارد.
نهادینه کردن استقامت فقط به معنی مقاومت در برابر سختی‌ها و توفان‌های کاری نیست، بلکه به معنی جست‌وجوی همه خوشحالی‌های روزانه است که به زندگی ارزش زندگی کردن می‌بخشند. هیچ اشکالی ندارد در شرایط سخت یا زمانی که شکست خورده‌اید همچنان بخندید و شاد باشید. خندیدن در صورت سختی‌های زندگی بهترین روش کنترل استرس و افزایش استقامت است.یادتان باشد برای احساس خوب داشتن باید هر روز به سلامت جسم و روحتان توجه کنید. خوردن غذای سالم، ورزش کردن و خواب کافی انرژی مورد نیاز برای مقاومت در برابر هر سختی و گذراندن روزی پر از تنش و چالش‌های ناخواسته را فراهم می‌کند.

عسل اخویان طهرانی

دانش

منبع: Entrepreneur

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها