ائتلاف‌های عراق: آمریکا در صدد سرنگونی دولت عادل عبدالمهدی است

خواب آمریکا برای بازگشت به عراق

برخی ائتلاف‌های سیاسی در عراق می‌گویند آمریکا در صدد انجام یک کودتای نظامی به سبک عبدالفتاح السیسی در عراق بوده است تا به این وسیله بتواند حضور دراز مدت خود را دراین کشور تضمین کند. این خبر همزمان شده با ظهور دوباره خلیفه تکفیری‌ها از ‌یک‌سو و اعزام نیروهای وابسته به بلک واتر به بصره عراق که خشم نمایندگان مجلس عراق را همراه داشته است. آیا خواب آمریکایی‌ها برای انجام یک کودتای نظامی درعراق تعبیر خواهد شد‌؟
کد خبر: ۱۲۰۴۳۶۷

روز گذشته منابع خبری عراق پرده از یک توهم دیگر آمریکایی‌ها درعراق برداشتند. به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری المعلومه عراق، نمایندگان ائتلاف‌های الفتح و الاصلاح اعلام کردند آمریکا در تلاش است نخست‌وزیر کنونی را سرنگون کرده و یک شخصیت نظامی را جایگزین وی کند. در همین رابطه، رعد حسین، نماینده الاصلاح گفته است البته چنین طرحی با حضور الحشد الشعبی شکست خواهد خورد. حسین افزود: «قشر عظیمی از ملت عراق وابسته به نهاد نظامی و به‌ویژه سازمان الحشد الشعبی است و این مسأله همه نقشه‌های آمریکا را که در تلاش است از طریق کودتای نظامی، دولت [کنونی] را سرنگون کند، ناکام خواهد گذاشت». با این حال کریم علیوی، نماینده ائتلاف الفتح عراق هم تأکید کرد آمریکا امیدوار است بتواند تجربه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر را در عراق پیاده کند. علیوی نیز تاکید کرد: اما این آرزوی آمریکا با توجه به ماهیت نظام حاکم عراق، برآورده نخواهد شد.
بازگشت بلک واتر
در همین حال روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی فاش کرد شرکت امنیت خصوصی آمریکایی بدنام بلک واتر به عراق بازگشته است. این روزنامه به نقل از منابع نزدیک به جودی هود، کاردار آمریکا در عراق فاش کرد: اولین فعالیت‌های شرکت بلک واتر در عراق، انتقال تجهیزات نظامی آمریکا از اردن به غرب استان الانبار با هماهنگی کامل با پایگاه عین الاسد به عنوان دومین پایگاه بزرگ در عراق است.
به گفته این منابع؛ شرکت بلک واتر هم اکنون در همین پایگاه در حال آموزش عناصر گروه داعش است و چند روز پیش هزار نفر از این عناصر به برنامه (آموزشی) بلک واتر ملحق شده‌اند.
این خبر همزمان شده با ظهور دوباره خلیفه تکفیری‌ها که در آن تلاش کرد نیروهای شکست خورده خود را دوباره برای یک نبرد طولانی بسیج کند. هرچند آمریکایی‌ها می‌گویند به مبارزه خود علیه داعش ادامه خواهند داد، اما برخی تحلیلگران منطقه با اشاره به ظهور دوباره ابوبکر البغدادی گفتند این مساله نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها با بهانه قرار‌دادن او می‌خواهند حضور نظامی خود را در سوریه و عراق تضمین کنند.
سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان نیز در سخنان دو روز پیش خود به همین موضوع اشاره کرد و گفت آمریکا قصد دارد بهانه‌ای برای ادامه حضور نظامی و نامشروع خود در منطقه دست و پا کند. لازمه استمرار حضور نظامیان آمریکایی در عراق حمایت دولتی است که وابسته به آمریکا باشد یا فرامین مقامات آمریکایی را بی‌چون و چرا به اجرا بگذارد.
انتظاری که در حال حاضر نمی‌توان از دولت عادل عبدالمهدی داشت مگر اقدامی برای تغییر آن صورت گیرد. زیرا عبدالمهدی خود را وابسته به محور مقاومت می‌داند و سیاست‌هایش را در همسویی با ایران و سوریه در منطقه اتخاذ کرده است.
اعتراض پارلمان عراق
در همین حال کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق با تایید این‌که شرکت آمریکایی بلک واتر به استان بصره عراق بازگشته است، تاکید کرد هدف از این حرکت آن است که «با حمایت آمریکا دولت عبدالمهدی را از رهگذر تظاهرات‌های احتمالی سرنگون کند. زیرا عبدالمهدی حاضر نشده است تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را اجرا کند». روز گذشته کریم علیوی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد این کمیسیون با توجه به سابقه سیاه شرکت‌های امنیتی آمریکایی در عراق و ادامه اقدامات مشکوک آنها، در حال بررسی ممنوعیت ورود شرکت‌های امنیتی خارجی به این کشور است. وی با اشاره به برخی فعالیت‌های مشکوک این شرکت‌ها در جنوب عراق گفت: فعالیت این شرکت‌ها به حفاظت از میدان‌های نفتی یا شرکت‌های تجاری محدود نیست، بلکه پیشبرد سیاست کشورهای متبوع خود در عراق را نیز شامل می‌شود.
وی افزود: این شرکت‌ها تعداد زیادی از افسران اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل را در خود جای داده است که در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد الحشد الشعبی و گروه‌های مقاومت می‌باشند و از طریق برخی سازمان‌های مردم نهاد وابسته، برای سرنگونی دولت عراق و ایجاد هرج ومرج در کشور تلاش می‌کنند. گزارش‌های خبری نشان می‌دهد یک سایت آمریکایی (بازوید) اسنادی از مجوز فعالیت یک شرکت خارجی در عراق تحت عنوان فرونتیر سرفس گروپ را منتشر و اعلام کرده است که این شرکت مربوط به مالک شرکت آکادمی (بلک واتر سابق) است. شرکت بلک‌واتر به دلیل جنایاتش طی سال‌های 2003 تا 2011 در عراق محکوم شد و به دنبال آن ناچار شد نامش را به آکادمی تغییر دهد.
حاتم‌بخشی‌های مشکوک
همچنین برخی منابع خبری عراقی از سیاست شک‌برانگیز پول پاشی و حاتم‌بخشی کاردار سفارت آمریکا در بغداد و دو استان الانبار و نینوا (غرب و شمال) خبر می‌دهند و می‌گویند این اقدامات نگران‌کننده است. به گزارش ایرنا، جوی هود، کاردار سفارت آمریکا در عراق در 7 اردیبهشت طی بازدید از یکی از مراقد-که ادعا می‌شود از انبیا قوم یهود است-500 هزار دلار برای بازسازی این مرقد اختصاص داد.
در واکنش به این اقدام یکی از محققان معروف عراقی در تاریخ ادیان نوشت چرا کاردار سفارت آمریکا در بغداد برای یک قبر جعلی از انبیای یهود 500 هزار دلار اختصاص داده است؟ جلیل الموسوی یکی از کاربران عراقی در واکنش به این توییت عباس شمس‌الدین نوشته است که آمریکا شیطان بزرگ است و باید از آن بر حذر بود. قصی الانباری نیز در اظهاراتی افشاگرانه گفت کاردار سفارت آمریکا در بغداد مبلغ صد میلیون دلار به برخی مسؤولان استان اختصاص داده است. گفته می‌شود این بذل و بخشش‌ها همراه با رفت و آمدهای برخی سران عشایر و مسؤولان بومی عراقی به سفارت آمریکا در بغداد به دور از چشم دولت عادل عبدالمهدی بوده است.

پنتاگون عامل قتل 120‌غیرنظامی در یک سال

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد در عملیات ارتش آمریکا در عراق، سوریه، افغانستان و سومالی در سال گذشته 120 غیرنظامی کشته و 65 نفر دیگر زخمی شدند. به گزارش تسنیم، در گزارش سالانه مورد درخواست کنگره آمریکا آمده است: در عملیات ارتش آمریکا در سال 2018 میلادی، 76 غیرنظامی در افغانستان و 48 غیرنظامی در عراق و سوریه و دو غیرنظامی در سومالی در کشته شدند. تحلیلگران اما می‌گویند این آمارها بسیار کمتر از آمارهایی است که سازمان‌های غیردولتی منتشر کرده‌اند.

رحیم محمدی

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها