گفت‌وگو با مالک سراج، بازیگر آبادانی درباره حضور هنرمندان سرشناس در جمع بچه‌های خوزستان:

قرارمان شاد کردن بچه‌هاست

فیلم خیلی زود دست به دست چرخید و در همه شبکه‌های اجتماعی دیده شد. رضا کیانیان و مالک سراج در جمع بچه‌های خوزستان که این روزها درگیر سیل هستند، آواز جنوبی می‌‌خوانند، دست می‌زنند، و بچه‌ها را به شادی وا‌می‌دارند.
کد خبر: ۱۲۰۲۳۱۲

رضا کیانیان که تا دو سال قبل به‌شدت در زمینه کم‌آبی ایران و مبارزه با خشکسالی و نجات دریاچه ارومیه فعال بود، می‌‌داند بچه‌های خوزستان دلشان پر از غم است. سیل آمده و دار و ندارشان را برده. مدرسه و کتاب‌های درسی‌شان را برده. تور گل کوچک را هم برده و آنها که وسط آب مانده‌اند دیگر نمی‌توانند حتی بازی کنند.
رضا کیانیان همه اینها را می‌داند و به خوزستان رفته و قاطی بچه‌ها شده تا آنها را برای ساعتی شاد کند. در کنارش مالک سراج هم هست. حبیب احمدزاده‌ اهل خوزستان هم هست و چند هنرمند دیگر.
ایستاده در میانه سیل
مالک سراج از عرب‌های خوش‌غیرت ایرانی است. بچه آبادان است و هشت سال دفاع مقدس در خوزستان بوده و جنگیده. عاشق اروند است که ساحلش خشکی ایران است.برادرش در جنگ شهید شده و خیلی از دوستانش نیز که همه عرب بوده‌اند، عرب ایران.
سراج بازیگر است. از آن بازیگرهایی که فرق نمی‌کند چه نقشی به او می‌دهند، هر چه باشد را خوب اجرا می‌کند، کم نمی‌گذارد. او را در فیلم‌هایی مانند روز سوم، ملکه، زخم شانه حوا، کودک و فرشته و ... دیده‌ایم. عاشق خوزستان و مردم این خطه است. به باور سراج مردم خوزستان آن‌قدر نداشته‌اند و ندارند که نداری شده سبک زندگی‌شان. برای همین وقتی سیل آمد و همه چیز را با خودش برد، آنها حتی به فکرشان هم خطور نکرد که شهرها و روستاهایشان را رها کنند و بروند. آب فروکش خواهد کرد و آنها دوباره از صفر شروع می‌کنند و دوباره همان مقدار کم اسباب زندگی را فراهم می‌کنند. به گفته سراج دل این مردم همیشه شاد است و با قناعت. شاید برای همین است که در میانه سیل، ماهیگیری می‌کنند و می‌خندند. آنها همیشه روی پای خود ایستاده‌اند برای همین است که خودشان دست به کار شده‌اند و هی سیل‌بند پشت سیل‌بند می‌سازند تا روستا و شهرشان را نجات دهند.
سنگ تمام یک ستاره در خوزستان
به سراج تلفن می‌کنم. در شادگان است و می‌گوید اوضاع شهر اصلا خوب نیست. باد شدیدی وزیدن گرفته، بادی که از سمت عربستان به سمت خوزستان می‌آید. شدت باد زیاد است و همین آب‌‌های مانده از سیل را پریشان کرده و مواج، جوری که امان سیل‌بند‌ها را بریده.
گرد و غبار افتاده روی آب‌های باقیمانده از سیل و مردم را کلافه کرده. اما خوزستانی‌ها کم نمی‌آورند. همه کنار هم هستند مثل دوران دفاع مقدس. در میان حرف‌هایش جمله‌ای می‌گوید که به دل می‌نشیند.
همه ایران آمده خوزستان برای کمک. هیچی کم نیست، نه آب و نه خوراکی و نه دارو و نه پماد‌های ضد گزش حشرات. کمک‌ها می‌رسد و مردم دلشان گرم است، هم به دولت، هم به سپاه و ارتش و هم به مردم ایران.
سراج درباره حضور رضا کیانیان در جمع بچه‌‌های خوزستان می‌گوید: آقای کیانیان خیلی همراه وهمدل خوبی است. برای شاد کردن بچه‌ها سنگ تمام گذاشت. وقتی مردم خوزستان و بچه‌ها او را در کنار خودشان دیدند دلگرم‌تر از سابق شدند.
باورشان نمی‌شد که ستاره مملکت راه بیفتد بیاید کنار آنها و برای بچه‌هایشان آواز بخواند و برقصد. وقتی او را در این قامت و هیبت دیدند دلشان گرم شد که مردم رهایشان نمی‌‌کنند همان‌گونه که سال‌های دفاع مقدس پشت آنها را خالی نکردند. خانه سینما کلی اسباب‌بازی و عروسک برای بچه‌های سیل‌زده جمع‌آوری کرده بود که آنها را به بچه‌ها رساندیم و خوشحال‌شان کردیم. باز هم کمک‌های مردم برای بچه‌ها خواهد رسید و ما آنها را به دست کودکان سیل‌زده خواهیم رساند. از خوزستان به لرستان می‌رویم و از آن طرف به شمال. قرارمان این است که بچه‌ها را شاد کنیم تا عمق آسیب اذیت‌شان نکند.
سنت خیر شهید مدافع حرم
مالک سراج در توضیح کاری که انجام می‌دهند، می‌گوید: چند سال قبل به همت شهید سعید سیاح طاهری که در سوریه شهید شدند و جزو شهدای مدافع حرم هستند، جشنواره‌ای راه‌اندازی شد به نام جشنواره دانش‌آموزی دفاع‌مقدس که هدفش کمک به بچه‌هایی است که به دلایل مختلف آسیب می‌بینند و نیازمندند. سال قبل پانزدهمین دوره‌اش بود که رفتیم یاسوج. امسال اما به دلیل سیل، راهی خوزستان شدیم تا در شرایط سختی که پیش آمده به بچه‌های این منطقه رسیدگی کنیم و در حد بضاعتمان آنها را شاد کنیم.
برایشان فیلم‌های کمدی پخش می‌کنیم و برنامه‌‌های مفرح دیگر تدارک می‌بینیم. دبیر جشنواره، سردار مکی یازع است و دبیر اجرایی آن آقای حبیب احمدزاده. شانزدهمین دوره جشنواره را از خوزستان شروع کردیم و به شهرهای سوسنگرد، اهواز و حمیدیه رفتیم و دو روز است در شادگان هستیم.
آقای کیانیان همیشه همراه خوبی برای جشنواره بوده و هر زمان که نیاز و مشکل حاد بوده به کمک ما آمده است. روز میلاد حضرت مهدی( عج) با همه گرفتاری‌هایی که داشت با ما به شادگان آمد و به منطقه‌ای رفتیم که کاملا در محاصره آب بود و حدود 20 خانواده در خشکی شبه جزیره زندگی می‌کردند.
آقای کیانیان از همه توان خود استفاده کرد تا مردم این منطقه و بچه‌ها را شاد کند. واقعا دمش گرم و تنش سلامت باشد.
سراج درباره مردم خوزستان در شرایط سختی که دارند، می‌گوید: مردم این خطه انگار ذاتا می‌دانند چطور باید با خشم درونشان سازش کنند و آن را بروز ندهند.
باورتان می‌شود فکر می‌کردیم اگر میان آنها برویم و بساط شادی برایشان پهن کنیم، ناراحت یا حتی عصبانی شوند و بگویند چه وقت این کارهاست؟ اما چنان با خوشرویی با ما رفتار کردند و خودشان شادی گستر شدند که ما را شگفت‌زده کردند. هر چند این مردم همیشه تاریخ ایران و جهان را شگفت‌زده کرده‌اند با رفتار، گفتار و مرامشان.

طاهره آشیانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها