رهبر کره شمالی تا پایان سال به دونالد ترامپ فرصت داد

اون: آمریکا باید رفتار خود را تغییر دهد

رهبر کره شمالی می‌گوید مذاکرات با آمریکا نه‌تنها تاکنون سودمند نبوده، بلکه خطر احیای تنش را افزایش داده و تنها در صورتی حاضر است یک بار دیگر با دونالد ترامپ بر سر میز مذاکره بنشیند که او تصمیمی شجاعانه گرفته و رفتارش را تغییر دهد. این سخنان بعد از دو دور گفت‌وگوی بی‌حاصل با رهبران آمریکا در سنگاپور و ویتنام بیان می‌شود. شکست مذاکرات با کره‌شمالی یک‌بار دیگر بد‌عهدی مقامات آمریکایی را در سطح جهانی آشکار کرده و نشان می‌دهد هیچ‌کس به آمریکایی‌ها اعتماد ندارد.
کد خبر: ۱۲۰۰۸۵۱

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در کنفرانسی گفت تا پایان سال جاری میلادی برای آمریکا منتظر می‌ماند تا این کشور تصمیم بگیرد منعطف‌تر باشد. وی در جریان سخنرانی در مجمع عالی خلق کره شمالی افزود: آنچه برای آمریکا ضرورت دارد، توقف راه کنونی و محاسبه جدید است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تاکنون دوبار دیدار داشتند تا به این وسیله روند تازه‌ای را در خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره در پیش بگیرند، اما سخنان اخیر رهبر کره شمالی نشان می‌دهد این روند به‌کلی شکست خورده و از مذاکرات طرفین جز چند عکس یادگاری چیزی برجای نمانده است. ترامپ روز پنجشنبه گفته بود آماده است بار دیگر با رهبر کره شمالی دیدار کند، اما درعین حال یاد‌آور شده بود که تحریم‌ها علیه کره شمالی استمرار خواهد داشت. حال رهبر کره شمالی می‌گوید: «نشست هانوی سؤالات زیادی را درباره این مساله به وجود می‌آورد آیا اقداماتی که ما در آن و بر اساس تصمیم استراتژیک گرفته‌ایم، درست است و آیا آمریکا به واقع تلاش می‌کند تا روابط دو کشور را بهبود بخشد یا خیر؟ در هانوی، آمریکا برنامه‌ای کاملا غیرقابل اجرا داشت و آماده دیدار رودررو با ما و حل مشکلات نبود.
با این تفکر، آمریکا نخواهد توانست ما را به آنچه لازم است، سوق دهد حتی اگر چندین بار دیگر ما گفت‌وگو کنیم». رهبر کره شمالی همچنین ادامه داد، روابط شخصی‌اش با ترامپ هنوز خوب است، اما اگر قرار باشد نشست هانوی تکرار شود، تمایلی برای نشست با او برای بار سوم ندارد. وی گفت: رهبران آمریکا به اشتباه باور دارند اگر فشار را حداکثری کنند، می‌توانند بر ما پیروز شوند. سیاست کنونی تحریم و فشار آمریکا شبیه این است که سعی کنیم بر آتش، نفت بریزیم.
از دست رفتن فرصتی طلایی
بعد از نشست نیمه کاره رهبران آمریکا و کره شمالی در هانوی، چو سان هوی، معاون وزیر خارجه کره شمالی بلافاصله به دیپلمات‌های خارجی گفت: «آمریکا فرصتی طلایی را از دست داد. » پیش از آن کره شمالی پیشنهاد داده بود حاضر است در ازای حذف بخشی از تحریم‌ها نیروگاه هسته‌ای اصلی خود، یونگ‌بیون را از کار بیندازد. خانم چو در جمع خبرنگاران گفت: «ما قصد نداریم به هر قیمتی به خواسته‌های آمریکا عمل کنیم.»
دیدار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ روز پنجشنبه نهم اسفند (۲۸ فوریه) در هانوی پایتخت ویتنام و در میان پوشش رسانه‌های جهانی برگزار شد. اما اختلافات موجود بین رهبران دو کشور به حدی بود که ادامه برنامه تغییر کرد و گفت‌وگوها دو ساعت پیش از زمان مقرر به پایان رسید. در این نشست قرار بود رهبران دو کشور پس از گفت‌وگوها بیانیه مشترکی را امضا کنند و پس از آن در یک کنفرانس خبری در‌باره دستاوردهای‌شان اطلاع‌‌رسانی کنند. پیش از آن کارشناسان گفته بودند رهبران دو کشور مایل اند در باره مساله خلع سلاح اتمی کره شمالی، خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک کره‌جنوبی و رفع تحریم‌ها و همکاری‌های اقتصادی دوجانبه با هم گفت‌وگو داشته باشند. حتی پیش از آن خبرگزاری‌های غربی در گزارش‌های خود از پیشرفت گفت‌وگوها سخن گفته بودند و برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از کیم جونگ اون، از یک «دیالوگ عالی» بین رهبران دو کشور خبر دادند، اما حاصل همه این تبلیغات رسانه‌ها تقریبا هیچ در هیچ بود. ترامپ بعد از خاتمه دیدار طی سخنانی گفت: ما خواستار تخریب کامل تاسیسات اتمی یونگ بیون بودیم و کیم در ازای آن خواهان رفع کامل تحریم‌های کره شمالی بود. سارا ساندرز سخنگوی کاخ‌سفید نیز بلافاصله گفت: تا لحظه حاضر هیچ توافقی کسب نشده است.
بازگشت به توان داخلی
سخنان جدید رهبر کره شمالی حکایت از آن دارد که این کشور نه تنها دیگر تمایلی به ادامه گفت‌وگوهای بی‌حاصل با آمریکا ندارد، بلکه در استراتژی خود نسبت به آمریکا یک تجدید نظر اساسی کرده است. زیرا به دنبال احیای توان داخلی خود در برابر دشمنی‌های آمریکا شده است. به گزارش رویترز، رهبر کره شمالی در سخنان اخیرش بر پیگیری سیاست‌های «حمایت داخلی» و «اتکا به خود» تاکید کرده و «نیروهای متخاصمی» را که «دچار خطای محاسباتی شده‌اند» به باد انتقاد گرفته است. به گفته رسانه‌های غربی اظهارات اخیر کیم جونگ ‌اون نشان می‌دهد او تاکید خاصی بر لزوم پیگیری سیاست‌های داخلی داشته و چند بار از واژگان اتکا به خود استفاده کرده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز گزارش داد که رهبری این کشور «تاکید کرده اقتصاد ملی مبتنی بر اتکا به خود و حمایت از خویش، نقش کلیدی در ادامه سوسیالیسم خواهد داشت» و «بقای هدف انقلاب ما را تضمین می‌کند». به گفته کیم: اتکا به خود ضربه‌ای است به نیروهای متخاصمی که دچار خطای محاسباتی شده‌اند و [فکر می‌کنند] تحریم‌ها [کره شمالی] را به زانو در
خواهند آورد.

چرا اون فریب نخورد

عماد آبشناس، کارشناس ایرانی در گفت‌وگو با شبکه خبری اسپوتنیک درباره علت شکست مذاکرات هانوی می‌گوید: آقای ترامپ تصور می‌کرد با توجه به تجربه خوبی که در تجارت دارد اگر با آقای اون وارد مذاکره شود همین که مقداری هندوانه زیر بغل او بگذارد کافی است تا آقای اون خود را ببازد و تسلیم خواسته‌های ترامپ شود، اما رهبر جوان کره شمالی نشان داد که کارکشته‌تر از این حرف‌هاست که با مجیز‌گویی ترامپ خام شود.
به گفته این کارشناس‌؛ خروج آمریکا از برجام و خودداری آن از اجرای تعهدات خود طبق این توافق‌نامه چشم و گوش کره‌ای‌ها را باز کرد تا متوجه باشند فریب آمریکا را نخورند. حتی کره شمالی یک بار حاضر شد یکی از پایگاه‌های هسته‌ای خود را منهدم کند، اما همگان دیدند که با این کار هیچ تحریمی از سر کره شمالی برداشته نشد. به گفته آبشناس: این دقیقا مشابه اتفاقی بود که برای ایران پیش آمد و ایرانی‌ها طبق برجام نیروگاه اراک را با بتون پر کردند تا به تعهدات خود عمل کرده باشند، اما آمریکایی‌ها بعد از این‌که خیالشان راحت شد ایران به تعهدات خود عمل کرده زیر توافق زدند.
آمریکایی‌ها نه‌تنها تعهدات خود را در قبال ایران انجام ندادند، بلکه حتی توافق‌نامه پاریس برای حفظ محیط‌زیست و توافق با روسیه برای توقف تولید تسلیحات موشکی را بر هم زدند.
همه اینها به جهانیان اثبات کرد که هرگز نباید به توافقات آمریکایی‌ها اعتماد داشته باشند.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها