نتایج اعلام شده در سرزمین های اشغالی پیروزی نتانیاهو را نشان می دهد

بُرد میلیمتری با مهندسی ترامپ

نتایج اعلام‌شده پس از پایان رای‌گیری در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو با تلاش‌های فراوان موفق شده به صورت میلیمتری بر رقیب خود پیشی گرفته و یک دور دیگر خود را نخست‌وزیر اسرائیل کند. رقابت نزدیک نتانیاهو و بنی گانتس تا حدی بود که روز گذشته هردو خود را برنده این انتخابات اعلام کردند. به گفته ناظران اگر مهندسی آمریکا نبود امکان پیروزی نتانیاهو بسیار اندک تصور می‌شد .
کد خبر: ۱۲۰۰۴۲۰

به گزارش العالم، کانال‌ 12 تلویزیونی رژیم صهیونیستی روز گذشته با استناد به نتیجه شمارش 97درصد از آرا، از نتانیاهو به عنوان پیروز این دور از انتخابات کنست نام برد و گفت حزب راستگرای لیکود ۳۷ کرسی و حزب «آبی-سفید» به رهبری بنی گانتس نیز ۳۶ کرسی را کسب کرده است.
به این ترتیب هیچ حزبی موفق به کسب اکثریت پارلمان رژیم صهیونیستی با ۱۲۰ کرسی نشده و این ائتلاف‌های آینده خواهد بود که سرنوشت نهایی نخست وزیری را تعیین خواهد کرد.
گفته می‌شود با توجه به تعداد آرای بیشتر احزاب دست راستی، نتانیاهو از موقعیت برتری در تشکیل دولت ائتلافی آینده برخوردار است به نحوی که می‌تواند بیش از 61 کرسی لازم را برای خود تامین کند .
ادعای تخلف
تنها چند ساعت پس از برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، دو حزب سیاسی در این رژیم به دلیل بروز تخلفات متعدد در جریان برگزاری انتخابات به صورت رسمی از روند برگزاری این انتخابات شکایت کردند. احزاب «اسرائیل بیتنا» و «میرتص» در شکایت خود اعلام کردند در بسیاری از صندوق‌ها، نشانی از آرای حامیان آنها وجود ندارد و در برخی مراکز رأی‌گیری نیز رأی‌دهندگان نتوانسته‌اند به این دو حزب رأی دهند. همزمان ناظران بیرونی نیز معتقدند بنیامین نتانیاهو با کمک حقه‌های متعدد توانست در این انتخابات برنده شود. یکی از این حقه‌های تبلیغاتی به راه انداختن جنگ‌های مصنوعی در مرزهای شمالی و جنوبی سرزمین‌های اشغالی بود. نتانیاهو چند ماه پیش عملیاتی توخالی تحت عنوان «سپر شمالی» را به راه انداخت که بهانه‌اش کشف تونل‌های حزب‌ا... در نقاط مرزی بود اما بعد معلوم شد هدف اصلی این عملیات انجام یک پروپاگاندای تبلیغاتی به نفع نتانیاهو و به منظور بالا بردن محبوبیت او در میان احزاب دست راستی بوده است. نتانیاهو همچنین با سوء‌استفاده از شبکه‌های اجتماعی و به راه انداختن یک جنگ روانی علیه رقبای خود توانست تعداد آرای بیشتری را به نفع خود به صندوق‌های رای سرازیر کند؛ اقدامی که از سوی رقبای او نیز مورد نقد و انتقاد قرار گرفت .
مهندسی آمریکا
کارشناسان یکی دیگر از دلایل پیروزی نتانیاهو را مهندسی آمریکا عنوان می‌کنند و می‌گویند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که دریافته بود امکان پیروزی نتانیاهو وجود ندارد با اتخاذ برخی تصمیمات جنجالی شرایطی را به وجود آورد که در نهایت به پیروزی نتانیاهو ختم شود. به گفته این کارشناسان، خروج از برجام، اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، اعلام جولان به عنوان سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل و در نهایت گذاشتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی از جمله این تصمیمات جنجالی بود .
احمدرضا روح‌ا...زاد، دبیر کمیسیون سیاسی و بین‌الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در این باره به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: در گذشته جریان‌های سیاسی در جامعه صهیونیستی چندان متاثر از تحولات بیرونی نبودند. یعنی آمریکا در انتخابات داخلی رژیم صهیونیستی دخالت جدی و موثر نداشت تا بتواند آن را مهندسی کند اما در انتخابات کنونی دولت آمریکا به نوعی آن را مهندسی کرد تا جریانی در تل‌آویو به قدرت برسد که با سیاست‌های افراطی کاخ سفید در منطقه همچنان همسو باشد و این سیاست‌ها را اجرایی کند. بنیامین نتانیاهو نشان داده فردی است که کاملا هماهنگ با دولت کنونی آمریکاست و سیاست‌های کاخ سفید در غرب آسیا را مدیریت می‌کند. بر این اساس، مشاهده می‌شود حدود دو سال پیش دولت ترامپ با فرصت‌هایی که در اختیار نتانیاهو قرار دارد، بسترهای تقویت جایگاه او را در عرصه‌های سیاسی در جامعه صهیونیستی فراهم کرد. این درحالی است که او با چالش‌های جدی در داخل سرزمین‌های اشغالی روبه‌روست. مطرح شدن پرونده فساد نتانیاهو و خانواده‌اش موضوع کمی نیست. این موضوع سبب شد که جایگاه حزب لیکود در نظرسنجی‌ها به شدت سقوط کند و از محبوبیت نتانیاهو کاسته شود. اما با مهندسی‌ای که آمریکا انجام داد، این جریان روند معکوسی پیدا کرد .
آرایش نهایی
با توجه به نتایج اعلام شده آرایش سیاسی احزاب اسرائیل به این ترتیب است: دو حزب به‌شدت ارتودکس «شاس» و «اتحاد یهودیت توراتی» هر یک هشت کرسی را از آن خود کردند حال آن‌که جنبش عربی برای تغییر و حزب کارگر هر کدام از شش کرسی برخوردار شدند. در این میان، اسرائیل بیتنا و اتحاد احزاب دست راستی پنج کرسی و احزاب کولانو (همه ما) و میرتص چهار کرسی را از آن خود کردند . حزب عربی رام بلد نیز با کسب 25/3 درصد آرا، چهار کرسی را از آن خود کرده است. براساس این نتایج، احزاب مذهبی و راستگرا (متحدان نتانیاهو) در مجموع ۶۵ کرسی و احزاب عرب و چپگرا ( متحدان گانتس) در مجموع ۵۵ کرسی خواهند داشت. روز گذشته بنیامین نتانیاهو در در محل حزب لیکود در تل‌آویو صحبت کرد و این انتخابات را یک پیروزی چشمگیر برای خود دانست. وی اعلام کرد از هم‌اکنون مذاکرات را برای تشکیل دولت ائتلافی با احزاب جناح راستی آغاز کرده است. انتخابات پارلمانی اسرائیل رفراندومی برای نخست‌وزیر ۶۹ ساله اسرائیل بود تا طی آن بتواند به عنوان ضامن امنیت و رشد اقتصادی اسرائیل اعتباری برای خود کسب کند. او که دارای چندین پرونده فساد مالی بوده و انتظار حضور در دادگاه را می‌کشد امیدوار است به این وسیله بتواند شکست‌های سیاسی و قضایی خود را در داخل وخارج به این وسیله جبران کند. نتانیاهو ۱۳ سال است نخست‌وزیر اسرائیل می‌باشد .
کاهش مشارکت‌ها
نتایج رسمی انتخابات اسرائیل وضعیت جدیدی را برای احزاب عرب شرکت‌کننده در آن نیز به ثبت رساند. به گزارش روسیا الیوم، احزاب عرب شرکت‌کننده در این انتخابات موفق شدند تا ده کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان این رژیم را به دست آورند. تعداد کرسی‌هایی که لیست جبهه دموکراتیک صلح و برابری (حداش) و جنبش عربی تغییر (به رهبری ایمن عوده و احمد الطیبی) با هم به دست آورده‌اند شش کرسی است در حالی که لیست عربی یکپارچه و جمعیت ملی دموکرات (به رهبری عباس منصور) نیز چهار کرسی را به دست آورد. اما این بدان معنی است که فراکسیون اعراب سه کرسی خود را در مقایسه با انتخابات قبلی در کنست از دست داده است. میزان مشارکت اعراب در این رای‌گیری تنها به ۵۰ درصد رسید و این یک کاهش شدید را در مقایسه با انتخابات ۲۰۱۵ نشان می‌دهد. روسیا الیوم در ادامه گزارش خود با اشاره به وضعیت دیگر احزاب نیز، آورده است: حزب راست جدید به رهبری نفتالی بنت و آیلت شاکید با سقوط قابل ملاحظه‌ای مواجه شده‌اند، چرا که نتایج آرای آنها به حد نصاب نرسیده است. در این گزارش آمده است: حزب کارگر اسرائیل به رهبری آوی گابی در حال حاضر در سخت‌ترین شرایط ممکن از زمان تأسیس اسرائیل قرار دارد، طوری که تا این لحظه شش کرسی را به دست‌ آورده است. این‌ها همه بیانگر درصد مشارکت پایین احزاب جدی در انتخابات اخیر است . حزب کارگر از احزاب تشکیل‌دهنده رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که هم اکنون به لحاظ محبوبیت سیاسی در پایین‌ترین سطح جدول قرار دارد .

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها