دردهایی که از ناحیه شکم و یا ارگان‌های داخل قفسه سینه منشأ می‌گیرند، دردهای با منشأ احشایی نام دارند. در کلینـــــــــــیک‌هــــای فیزیوتراپی ارزیابی و پرونده‌نویسی بیماران قدم اول و مقدم بر شروع اقدامات درمانی است. هنگام گرفتن شرح حال بیمار، اگر فیزیوتراپیست دریابد که فعالیت و تحرک، درد بیمار را زیاد نمی‌کند و استراحت و بی‌حرکتی از درد بیمار نمی‌کاهد، شک او به دردهای با منشأ احشایی زیاد می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۶۵۸۳

این‌گونه دردها می‌توانند با احشای لگنی، حفره شکمی یا کلیه‌ها مرتبط باشند. این دردها معمولا با تخریب شیمیایی بافت‌ها، اختلال در خون‌رسانی به بافت‌ها یا اسپاسم عضلات این نواحی ایجاد می‌شود. سوراخ شدن یا افتادگی هریک از ارگان‌ها ممکن است دردهایی در ناحیه کمر و پشت ایجاد کنند. افزایش فشار، اختلال در گردش خون ناحیه، عفونت و یا التهاب ساختارهای موجود در حفرات شکمی، لگنی و قفسه سینه دردهایی به بیرون از این نواحی ایجاد می‌کنند که کمردرد یکی از این دردهاست. دردهای با منشأ احشاء به ندرت به صورت نقطه‌ای احساس می‌شوند و غالبا پخش و منتشر به اطراف هستند. کمردردهای پخش و غیرمتمرکز می‌توانند با بیماری‌های شکم و لگن مرتبط باشند و به‌ندرت از بیماری‌های داخل قفسه سینه منشأ می‌گیرند. بیماری‌های قفسه سینه، شکم، مجاری ادراری و اندام‌های تناسلی، اعصاب حسی که از نخاع منشأ می‌گیرند و مربوط به فقرات کمری هستند را تحریک می‌کنند و باعث بروز چنین کمردردهایی می‌شوند.
اسپاسم عضلات و درد و حساسیت در امتداد مهره‌های پشتی ممکن است نشانه‌هایی از درگیری‌های احشایی باشد. تصور کنید بیماری که با تشخیص بیرون‌زدگی دیسک کمر با کمک ام‌آر‌آی به فیزیوتراپی مراجعه کرده و فیزیوتراپیست پس از گرفتن شرح حال و ارزیابی او را به متخصص گوارش ارجاع می‌دهد و کمردرد بیمار با مداوای این متخصص بهبود می‌یابد. یا خانمی که کیست یا فیبروم داخل رحمی او نادیده گرفته شده و قبل از شروع درمان فیزیوتراپی با ارجاع به جراح متخصص زنان در مسیر صحیح درمان قرار می‌گیرد. بیماری‌هایی که در تخصص‌هایی چون ارتوپدی، نورولوژی، جراحی اعصاب، روماتولوژی و فیزیوتراپی کمتر به آنها پرداخته می‌شود و فقط صرف وقت و شنیدن گزارش‌های بیماران و ارزیابی‌های دقیق و تجربیات پزشک و تراپیست است که می‌تواند بیمار را از گرفتار شدن در یک مسیر نادرست و زمان‌بر رها سازد.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها