عموما تازه‌مسلمانان ایران دو دسته هستند؛ ایرانی‌هایی که با فرهنگ ملی و اسلامی آشنا هستند و با علم این که شرایط چگونه است، دین اسلام را انتخاب می‌کنند. در این بین اما تازه‌مسلمانانی هم هستند که خارج از ایران و با فرهنگ و سنت کشور خودشان زندگی می‌کنند و اسلام آورده‌اند. کسانی که تقریبا 80درصد آنچه را که اسلام گفته است، قبول می‌کنند و ممکن است بعد از ورود به ایران در تقابل بین سنت و فرهنگ ایرانی و اسلامی که در کشور وجود دارد، بمانند. مسلمانانی که البته عموما خودشان را با شرایط و وضعیت کشور وفق می‌دهند و ایران را برای زندگی قبول می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۹۵۰۱۶

باید توجه داشت که شرایط قبول مسلمان بسته به روش انتخاب اسلام متفاوت است. ما با مسلمانانی مواجه هستیم که به واسطه خودشان و تحقیق مسلمان شده‌اند. کسانی که دید کلی از اسلام دارند و این دین را هم انتخاب کرده‌اند. مواجهه با جامعه ایرانی برای آنها زیاد هم سخت نیست. آنها خود را با جامعه تطبیق می‌دهند اما تعداد تازه‌مسلمانان تحقیقی نسبت به دسته دوم کمتر است.
بسیاری از تازه‌مسلمانان به واسطه ازدواج به خاطر قوانین دینی، اسلام را انتخاب می‌کنند و به این شکل دریچه‌ای برای تازه‌مسلمانان باز شده است. اگر خانواده همسر مومن و معتقد باشد، همسر تازه‌مسلمان شده هم به تبعیت او، معتقد و مومن می‌شود و اگر همسر اعتقاد کمتری داشته باشد، همسر تازه‌مسلمان هم مثل آنها رفتار می‌کند.
جالب اینجاست ما افرادی داشته‌ایم که همسر تازه‌مسلمان شده، بعد از دیدن شرایط و جو اسلامی حاکم بر جامعه، ارتباط با دوستان و خانواده‌های سنتی، دست به تحقیق زده و خود کم‌کم از مسلمانان مومن شده است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «هر کسی را که بخواهیم هدایت می‌کنیم.»
این که هر شخصی به چه واسطه‌ای مسلمان می‌شود، مهم نیست. مهم راه هدایت است. به واسطه ارتباط با مسلمانان داخل و خارج از ایران و خدماتی که به آنها می‌دهیم با مسلمانان زیادی در ارتباطیم. کسانی که در شرایط عجیب اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خاص زندگی کرده‌اند و تلنگری باعث شده تا اسلام را انتخاب کنند.
از پرستار آمریکایی که پدرش کشیش بوده و بعد از 40 - 30 سالی که طرد شده، به واسطه بیماری پدر و شفا گرفتن پدر با غذای حضرتی و یا پروفسوری که کرسی دانشگاه سوربن را رها کرده و مقیم حرم امام رضا(ع) شده است. همه اینها نشان می‌دهد با وجود تفاوت فرهنگی، اجتماعی و دینی، هر کسی می‌تواند دین اسلام را انتخاب کند؛ چراکه در نهایت خداوند هر که را که بخواهد هدایت می‌کند.


جمال طاهری

مدیر انجمن ادواردو آنیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها