بیش از 50 سیاستمدار و مقام اسبق آمریکا در نامه‌ای به سنا خواستار پایان دادن به جنگ یمن شدند. این نامه خطاب به «میچ مک‌کانل» نماینده اکثریت سنا و همکارانش ارسال شده است.
کد خبر: ۱۱۹۴۶۵۰

به گزارش فارس، وبگاه آمریکایی «وکس» سه‌شنبه‌شب با انتشار این خبر نوشت، امضاکنندگان این نامه را سفرای پیشین آمریکا در یمن، محققان حقوقی، کارشناسان ارشد حوزه عربستان، یکی از برندگان جایزه صلح نوبل، مشاور سابق «کالین پاول» وزیر خارجه پیشین و «نوام چامکسی» زبان‌شناس برجسته و تحلیلگر سیاسی مشهور جهان تشکیل می‌دهند. نگارندگان از مک‌کانل و دیگر سناتورها خواسته‌اند از طرحی که خواستار خروج ابدی نیروهای آمریکایی از یمن است حمایت کنند. قرار است این لایحه چهارشنبه هفته جاری رای‌گیری شود. جدیدترین نظرسنجی‌ها در آمریکا نیز نشان می‌دهد اکثریت مردم این کشور مخالف حمایت دولتمردانشان از ائتلاف رژیم سعودی علیه یمن هستند.
جنگ یمن از سال 2015 با حملات هوایی عربستان سعودی شروع شد و تاکنون منجر به کشته‌شدن هزاران غیرنظامی از جمله کودکان و زنان و برجا گذاشتن میلیون‌ها آواره و تخریب تمامی زیرساخت‌های این کشور فقیر شده است. در خبرهای این چند روز آمده بود که دولت سودان تصمیم گرفته به‌دلیل بی‌نتیجه بودن جنگ یمن از ائتلاف عربستان خارج شود. پایگاه اطلاع‌رسانی «العربی الجدید» در این‌باره نوشت: سودان اخیرا از سعودی‌ها خواسته است به فشار‌های جهانی برای متوقف‌شدن جنگ در یمن بویژه بعد از وخیم‌تر‌شدن اوضاع انسانی در این کشور پاسخ مثبت دهد .
از یک ماه پیش و به‌دنبال بالا گرفتن مساله قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، برخی کشورهای غربی ازجمله آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان خواستار توقف فوری جنگ در یمن شدند. در همین باره انگلستان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرد و به شورای امنیت فرستاد تا بزودی روند صلح بین طرف‌های درگیر در سوئد شروع شود. گفته می‌شود مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در امور یمن همچنان پیگیر این قطعنامه و تصویب آن در شورای امنیت است. این قطعنامه در قدم اول از طرفین درگیری می‌خواهد آتش‌بس برقرار کنند تا زمینه برای ارسال کمک‌های انساندوستانه مهیا شود. در مراحل بعد قرار است مذاکرات صلح بین دولت یمن و نیروهای حوثی به رهبری انصارا... در سوئد شروع شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها