جام‌جم با توجه به سخنان دیروز رئیس جمهور، رابطه گرانی گوشت و اف.ای.تی.اف را بررسی می‌کند

استدلال گوشتی برای اف .ای. تی .اف

قیمت گوشت گوسفندی و گاوی به ترتیب در بازار تهران به 115 و 88 هزار تومان رسیده است که کارشناسان معتقدند نحوه توزیع و عدم نظارت باعث گرانی گوشت شده است. با این‌که کارشناسان، دستگاه‌های مسؤول برای تأمین و توزیع این کالا را مقصر می‌دانند، روز گذشته ‌ رئیس‌جمهور اعلام کرد گرانی گوشت به‌دلیل نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام‌مالی موسوم به اف.ای.تی.اف است.
کد خبر: ۱۱۹۴۴۵۷

روحانی با انتقاد از تأخیر در تصویب لوایح چهارگانه مدنظر اف.ای.تی.اف مشکلات بانکی را ناشی از این تأخیر دانست و با اشاره به گرانی گوشت در کشور گفت: ما مدت سه هفته به دلیل مشکل انتقال پول برای گوشت‌هایی که وارد شده بود و در گمرک مانده بود شاهد یک اتفاق بودیم. درست است که کشور باید در مسائلی همچون گوشت، مرغ و سایر نیازمندی‌ها خودکفا شود، اما همان ۱۰ درصدی که باید وارد شود اگر در زمان خود وارد بازار نشود، دچار مشکل می‌شویم.
وی ادامه داد: گوشت توسط یک شرکت خصوصی وارد کشور شده بود، اما به‌دلیل آن‌که برای انتقال پول آن با مشکل مواجه شدیم امکان خروج و آزادسازی آن در گمرک وجود نداشت.
در حالی روحانی علت مشکل گرانی گوشت در سال جاری را به تصویب نشدن لوایح اف.ای.تی.اف و مشکلات بانکی ربط داده که آمارهای اعلامی دولت نشان می‌دهد میزان واردات گوشت در سال جاری تقریبا 5/2 برابر رقم سال گذشته بوده؛ بنابراین مشکلی در واردات گوشت نبوده و اگر گوشت گران شده به علت سیستم معیوب توزیع دولت بوده است.
سخنان روحانی با مواضع قبلی وی هم متفاوت است. روحانی 29 بهمن در جلسه شورای اداری هرمزگان گفت: امسال هم تولید و هم واردات گوشت بیشتر است، اما به دلیل گران بودن نهاده‌ها قیمت افزایش یافته است و اگر دلالان بازار را به هم می‌زنند باید همه کمک کنند.
دلیل قاچاق دام ارزان بودن آن نسبت به کشورهای اطراف است، شما ببینید گوشت در کشورهای همسایه چند دلار است و اینجا چند است، بنابراین دلیل قاچاق کالا به خارج از کشور گرانی نیست، بلکه دلیل آن ارزانی نسبت به کشورهای همسایه است.
اظهارات روحانی در حالی است که آمار گمرک در این زمینه نشان می‌دهد تا 30 بهمن سال جاری 101 هزار و 69 تن گوشت منجمد ترخیص شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوتی ندارد، اما در این مدت 36 هزار و 22 تن گوشت قرمز گرم ترخیص شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 150 درصد افزایش یافته است.
یک مقام مسؤول در گمرک ایران با بیان این‌که گوشت از مسیر سبز گمرکی بدون معطلی و کمتر از یک ساعت ترخیص می‌شود گفت: کار گمرک زمانی آغاز می‌شود که اظهار ورود یا خروج کالا انجام شود و زمانی که این کار صورت بگیرد کمتر از یک ساعت کالا به مقصدی که موردنظر است ارسال می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که ما علاوه بر واردات گوشت از بندر شهید رجایی از گمرکات دیگر نیز واردات داریم افزود: گمرک آستارا اخیراً 200 کانتینر گوشت از کشورهای آسیای میانه وارد کرده و این در حالی است که از بندر شهید رجایی 106 کانتینر گوشت ترخیص شده است.
این مقام مسؤول تاکید کرد: 99 درصد محموله‌های گوشت قرمز به گمرک وارد و ترخیص شده و تنها شرط ما برای این کار مجوز دامپزشکی است.
وی به موضوع گوشت‌هایی که در بنادر گمرک مانده‌اند اشاره کرد و گفت: به دلیل شرایط تحریم برخی واردکنندگان هنوز نتوانسته‌اند مدارک خود را تحویل دهند. به بیان بهتر تخصیص ارز برای آنها هنوز انجام نشده اما این به آن معنا نیست که هیچ کالایی وارد نمی‌شود.
به گفته وی، حجم گوشتی که در گمرک مانده آنقدر کم است که تاثیری در تنظیم بازار ندارد.
این مقام مسؤول در گمرک ایران با اشاره به واردات کالاهای اساسی تصریح کرد: 25 قلم کالای اساسی با ارز 4200 تومانی برای تنظیم بازار وارد می‌شوند که آمارها نشان می‌دهد واردات آنها یک میلیون تن نسبت به 11 ماهه سال گذشته افزایش داشته است.
این ارقام نشان‌دهنده افزایش واردات کالاهای اساسی و ترخیص آنها از گمرک است و افزایش نرخ‌ها در بازار داخل هیچ ارتباطی به پیوستن و نپیوستن به اف.ای.تی.اف ندارد، به این دلیل که کالا به میزان کافی به کشور وارد و ترخیص شده است.
وی به افزایش هزینه‌های تحریم برای نقل‌وانتقال پول اشاره کرد و گفت: برخی کشورهایی که کالاهای اساسی ما را تأمین می‌کنند به صورت مستقیم با بانک‌های ایرانی فعالیت ندارند اما بانک‌های واسطه این کار را انجام می‌دهند که بین 5 تا 10 درصد هزینه‌های واردات را افزایش می‌دهد اما کالاها با قیمت دو برابر به دست مردم و مصرف‌کننده می‌رسد که نشان‌دهنده مسیر ناهموار توزیع است.
بررسی واردات گوشت در کشور نشان می‌دهد 90 درصد گوشت مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و فقط 10 درصد واردات صورت می‌گیرد.
توزیع نامناسب
منصور پوریان، رئیس شورای تأمین گوشت به دلایل افزایش قیمت گوشت اشاره کرد و به خبرنگار ما گفت: دلیل اصلی گرانی گوشت افزایش هزینه‌های تولید است و هیچ ارتباطی به کمبود واردات ندارد.
وی تاکید کرد: گوشت به میزان کافی و حتی بیشتر از مرزهای کشور به صورت قانونی وارد شده و اما در برخی مناطق به دلیل توزیع نامناسب باعث گرانی این کالا شده است.
پوریان با بیان این‌که نوسانات اخیر نرخ ارز، گرانی را به همه کالاها تحمیل کرده، افزود: بخشی از گرانی همه کالاها مربوط به نرخ ارز است اما در برخی موارد بیشتر از این‌که ارز روی آنها تأثیر بگذارد توزیع نامناسب باعث می‌شود قیمت کالا تا چند برابر افزایش یابد که در مورد گوشت چنین اتفاقی افتاده است.
این مقام صنفی با تاکید بر این‌که به‌هم‌ریختگی در همه بازارها مشاهده می‌شود و دولت باید با این موضوع مقابله کند، گفت: به جای این‌که مسائل حاشیه‌ای را مقصر گرانی بدانیم با در نظر گرفتن واقعیات می‌توانیم بهترین راهکار را برای بهبود شرایط به کار بگیریم در غیر این صورت فقط صورت مساله را پاک کرده‌ایم.
چند روز قبل مسعود بصیری، مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: براساس آمار گمرک ایران، طی امسال ۹۷ هزار تن گوشت منجمد گوساله وارد شده و واردات گوشت گوسفندی نیز به میزان ۳۶ هزار تن به صورت لاشه انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۶ درصد افزایش (5/2برابر) نشان می‌دهد.
بصیری گوشت قرمز مورد نیاز کشور را سالانه حدود ۹۶۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: تولید گوشت قرمز در داخل کشور کاهش نداشته است و فقط ۱۲ تا ۱۳ درصد آن از طریق واردات تأمین می‌شود.
گمرک هم آمار روحانی را تایید نمی کند
رئیس‌کل گمرک ایران هم چند بار تاکید کرده واردات کالاهای اساسی امسال کاهش نیافته است. مهدی میراشرفی درباره نحوه تأمین و توزیع گوشت وارداتی گفته است: در 11 ماه امسال 137 هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد شده که این آمار غیر از واردات دام زنده و مواد پروتئینی و مرغ بوده و میانگین ماهانه واردات 12 هزار و 500 تن گوشت بوده است. میراشرفی افزود: هم‌اکنون 600 تا 700 کانتینر گوشت در گمرک وجود دارد که وجود این تعداد کانتینر کاملاً طبیعی است و در گمرک هر کالایی که وارد شود پس از اخذ مجوزی، ترخیص خواهد شد.
رئیس‌کل گمرک با انتقاد از برخی که از کاهش واردات کالاهای اساسی اخباری منتشر کرده بودند، افزود: در 11 ماهه امسال واردات 25 قلم کالاهای اساسی در مقایسه با سال‌های گذشته نه تنها کاهش نیافته بلکه به لحاظ وزنی افزایش یافته و امسال یک میلیون تن بیشتر از سال گذشته کالاهای اساسی وارد کشور شده است و در خصوص آمار نهاده‌های دامی در بحث ذرت در 11 ماهه امسال 17 درصد افزایش نشان می‌دهد.
میراشرفی افزود: 99 درصد گوشت‌هایی که به گمرک وارد می‌شود از مسیر سبز آنجا عبور می‌کند و کمتر از چند ساعت در گمرک می‌ماند و دو تا سه روزه مجوز دامپزشکی آنها اخذ می‌شود.

مشکل گرانی گوشت ناشی
از توزیع نامناسب است نه واردات

آمارهای رسمی از 5/2 برابر شدن واردات گوشت در سال جاری بیانگر آن است که مشکلی در واردات گوشت به کشور نیست و دلیل گرانی این ماده غذایی را در سیستم توزیع باید جست‌وجو کرد. نکته مهم آن است که دولت به واردات گسترده گوشت آن هم با ارز 4200 تومانی اقدام می‌کند اما این کالا پس از ورود به کشور به‌طور انحصاری در اختیار توزیع‌کنندگان قرار می‌گیرد و همین مساله موجب توزیع نادرست آن می‌شود و به اکثر مردم نمی‌رسد. توصیه کارشناسان این است که دولت کالاهای اساسی همچون گوشت را در قالب کوپن یا سهمیه الکترونیک توزیع کند تا هم به همه مردم برسد و هم توزیع ناعادلانه و رانتی آن متوقف شود.

واکنش حجتی: گرانی گوشت ربطی به واردات ندارد
روز گذشته محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم نسبت به موضوع گرانی گوشت واکنش نشان داد و اعلام کرد افزایش قیمت گوشت ربطی به واردات یا قاچاق دام ندارد.
وزیر جهاد کشاورزی نقش قاچاق و واردات در افزایش قیمت گوشت قرمز را در بازار رد کرد و گفت: زمانی که تفاوت قیمت بین گوشت توزیعی و بازار وجود دارد و توزیع هم محدود است، این مشکلات رخ می‌دهد.
محمود حجتی در جلسه ستاد تنظیم بازار افزود: این‌که می‌گویند قاچاق سبب افزایش قیمت شده درست نیست، زیرا 58 میلیون رأس دام سبک تولید می‌شود، در حالی که حجم قاچاق نزدیک به یک میلیون رأس است و این مقدار نمی‌تواند نقش آنچنانی در قیمت‌ها داشته باشد.
وزیر جهاد کشاورزی افزایش قیمت گوشت قرمز را با توجه به میزان افزایش هزینه‌های تولید این محصول، غیرمنطقی برشمرد و اظهار کرد: رشد بهای این کالا غیرقابل قبول است و ارتباطی نیز به حجم واردات ندارد.
وی به انتقادات از ترخیص نشدن گوشت در بنادر اشاره کرد و افزود: در هفته گذشته 116 کانتینر ترخیص و 170 کانتینر جدید نیز وارد شد و این‌طور نیست که تعدادی کانتینر به طور ثابت در بندر مانده باشد.
این مقام مسؤول در عین حال گفت: در این بین 550 کانتینر به دلیل مشکلات تأمین ارز در بنادر مانده است که با اقدام‌های صورت گرفته، مشکل 250 کانتینر آن حل شد. در حالی موضوع انحصار در واردات گوشت مطرح می‌شود که 97 شرکت گوشت گوساله و 170 شرکت گوشت گوسفندی وارد کشور کرده‌اند. وزیر جهاد کشاورزی درباره مشکلات توزیع گوشت گفت: برای رفع این مشکل برخی پیشنهاد توزیع کوپن را دادند که رد شد و اکنون نیز توزیع هدفمند گوشت ضرورت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها