ملک سلمان، پادشاه عربستان با صدور فرمانی دو تغییر اساسی در دربار پادشاهی این کشور ایجاد کرد.
کد خبر: ۱۱۹۳۹۶۹

وی از یک طرف فرزند خود خالد، برادر کوچک محمد بن سلمان را از پست سفیر این کشور در آمریکا برکنار و وی را به سمت معاون وزیر دفاع این کشور منصوب کرد.
پادشاه عربستان همچنین در فرمان جدیدی شاهزاده ریما، دختر بندر بن سلطان را به جای خالد به عنوان سفیر این کشور در آمریکا برگزید. این تغییرات چند ماه پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد بن سلمان روی می‌دهد که در جریان آن عادل الجبیر نیز از مقام وزارت خارجه برکنار و ابراهیم العساف جانشین او شد. البته الجبیر همچنان در نشست‌های بین‌المللی به جای العساف می‌نشیند و به نظر می‌رسد تنها یک جابه‌جایی ساده انجام شده است‌.
این تغییرات از یک‌سو نشان می‌دهد پادشاه عربستان از سرناچاری خالد را از سفارت در آمریکا برداشته و در عوض او را معاون وزیر دفاع یعنی برادرش محمد کرده است تا در آینده بتواند در جایگاه ولیعهد او نقش بازی کند‌. از سوی دیگر این احتمال وجود داشت که خالد بن سلمان در ماجرای جمال خاشقجی مورد بازخواست قرار گیرد، زیرا اسناد موجود حکایت از آن دارد که وی از ماجرای قتل خاشقجی مطلع بوده است.
بنابراین پادشاه عربستان به این وسیله فرزند خود را از یک مخمصه رهایی داده و به جای امن‌تری منتقل کرده است.
جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی بود که دوم اکتبر به طرز فجیعی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، مقامات ترکیه ولیعهد عربستان و همکارانش را در این قتل دخیل می دانستند.
ریما بندر بن سلطان در اولین واکنش به حکم انتصاب خود در توییتر نوشت: صادقانه‌ترین عبارت‌های تشکر خود را به خادم حرمین شریفین و ولیعهد سعودی به دلیل این اعتماد ارزشمندشان جهت تعیین بنده به عنوان سفیر در آمریکا تقدیم می‌دارم و در مسیر خدمت به کشورم،‌ رهبران و مردم از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهم کرد.
او دختر بندر بن سلطان یا موسوم به بندر بوش، سفیر معروف عربستان در آمریکاست. ریما قبل از تعیین برای این پست از آگوست ۲۰۱۶ نماینده رئیس سازمان کل وزرش عربستان در بخش زنان بود و همچنین از اکتبر ۲۰۱۷ به عنوان رئیس شورای اداره فدراسیون ورزش همگانی عربستان تعیین شد. این برای نخستین بار است که عربستان سعودی یک زن را به عنوان سفیر خود معرفی می‌کند‌.
این اقدام همچنین به معنای سرپوش گذاشتن برظلمی است که در عربستان در حق زنان می‌شود‌. ظلمی که به‌خصوص این یک سال در حق فعالان سعودی نظیر لجین الهذلول، عزیزه الیوسف و ایمان النفجان غیره روا شده است.کارن عطیه، نویسنده و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در روزنامه واشنگتن پست آمریکا به انتخاب ریما به عنوان سفیر ریاض در واشنگتن واکنش نشان داد و نوشت: باید پس از اطلاعات نادرستی که خالد بن سلمان درباره کشته شدن [جمال] خاشقجی [روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا] منتشر کرد، رسما اخراج می‌شد [نه این‌که خودش برود]. ریما بندر بن سلطان، از دریچه پول و فعالیت اقتصادی وارد دنیای سیاست و دیپلماتیک شد. وی بنیانگذار و رئیس هیات مدیره شرکت ریمیه بود و همچنین عضو تعدادی از شوراهای مشاوره محلی و جهانی از جمله شورای مشاوره طرح ملی نوآوری عربستان، شورای مشاوره جهانی شرکت اوبر و شورای مشاوره خصوصی کنفرانس‌ها تید اکس است. ریما همچنین پست ریاست اتحادیه ورزش همگانی عربستان و قائم‌مقام ریاست اداره امور زنان در سازمان کل ورزش این کشور را برعهده داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها