همه افراد بالغ معمولا حداقل یک بار تجربه خونریزی بینی را در طول عمر داشته‌اند. خونریزی بینی بیشتر از این‌که یک بیماری باشد، می‌تواند علامتی از بیماری زمینه‌ای فرد باشد.
کد خبر: ۱۱۹۳۹۳۰

عموما بیمارانی که به علت خونریزی بینی به مراکز اورژانس مراجعه می‌کنند، اقدام معمول را برای درمان در منزل انجام داده و نتیجه‌ای نگرفته‌اند. این اقدامات شامل فشردن قسمت نرم و غیراستخوانی بینی است که به‌‌رغم ساده و پیش پا افتاده بودن معمولا نتیجه خوبی دارد. این فشار باید به مدت حداقل پنج دقیقه ادامه پیدا کند. حفظ آرامش و وضعیت نشسته در موفقیت این روش مهم و موثر است. اقدام دیگری که می‌توان در منزل نیز انجام داد، استفاده از کیسه یخ در پشت گردن است که تحقیقات نشان داده در درمان خونریزی بینی می‌تواند موثر باشد.
بیمارانی که با خونریزی بینی به اورژانس مراجعه می‌کنند، معمولا بسیار نگران وضعیت بالینی خود هستند و این عدم آرامش می‌تواند در فرآیند درمان آنها اختلال ایجاد کند. علل ایجاد خونریزی بینی را می‌توان در چند دسته طبقه‌بندی کرد: فشار خون بالا، بیماری‌های انعقادی خون، ضربه به ناحیه صورت و بینی، خشکی مخاط بینی و گاهی ضایعات خوش خیم و بدخیم ناحیه بینی و سینوس‌ها.
در اورژانس‌ بیمارستان در صورتی که خونریزی بینی به اقدامات معمول پاسخ ندهد از تامپون قدامی بینی و در صورت عدم موفقیت از تامپون‌های خلفی بینی استفاده می‌کنند. تامپون‌ها که به صورت فتیله‌‌ای از گاز هستند در هر دو حفره بینی صرف‌نظر از این‌که کدام حفره منشأ خونریزی است، قرار داده می‌شود و آن را کاملا پر می‌‌کند. در صورتی که خونریزی بینی به این درمان پاسخ دهد، بیمار با همین تامپون ترخیص می‌‌شود و توصیه به مراجعه سرپایی طی سه روز آینده به درمانگاه متخصصان گوش و حلق و بینی می‌شود. این تامپون‌ها را نهایتا 72 ساعت می‌توان در محل نگه داشت و بعد از آن ریسک عفونت‌های خطرناک بالا می‌رود.
بیماری که به علت فشارخون بالا دچار چنین عارضه‌ای شده باشد، کنترل فشار خون می‌تواند در درمان این وضعیت کمک‌کننده باشد. درصورتی که اقدامات گفته‌شده به کنترل خونریزی منجر نشود، وضعیت انعقادی خون بیمار با یک آزمایش خون بررسی می‌شود. گروهی از بیماران نظیر افراد دیالیزی به علت اختلالات پلاکتی مستعد خونریزی‌ از ‌جمله خونریزی بینی هستند و درمان مشکل‌تری نسبت به سایر اشخاص دارند.

دکتر سید میثم یکه سادات

متخصص طب اورژانس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها