نشست اخیر ورشو که به دیدار برخی وزرای خارجه رژیم‌های مرتجع عرب با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز منجر شد رسوایی سیاسی بزرگی برای این کشورها به‌دنبال داشت. در نشست ورشو به در خواست آمریکا، عربستان و امارات مبلغ یک میلیارد دلار هزینه تشکیل این کنفرانس را پرداختند وبه هر کشوری که در این کنفرانس شرکت کرده بود مبلغ ده میلیون دلار کمک مالی کردند. پایین بودن سطح هیات‌های شرکت‌کننده و بروز اختلاف میان کشورها بر سر موضوعات و بیانیه پایانی، خروجی قابل قبولی برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به همراه نداشت. به نظر می‌رسد هدف نهایی آمریکا از تشکیل کنفرانس ورشو در درجه نخست، شکستن تابوی رابطه سیاسی میان اسرائیل و رژیم‌های مرتجع عرب بود که این تنها دستاورد کنفرانس ورشو بود.
کد خبر: ۱۱۹۳۳۷۴

قرار گرفتن بنیامین نتانیاهو در کنار وزرای خارجه چند کشور منزوی عرب رسوایی بزرگی برای این رژیم‌ها به‌همراه داشت که بازتاب آن، راهپیمایی‌های اخیر مردمی در چند کشور عربی علیه این دیدارها بود. بسیاری از نهادهای مردمی و حزبی در تونس، فلسطین، لبنان، الجزایر، عراق، اردن و یمن با صدور بیانیه‌هایی و شرکت در راهپیمایی‌های مردمی دیدار غیرقابل توجیه وزرای خارجه چند کشور عربی با نخست‌وزیر اسرائیل در ورشو را به‌شدت محکوم کردند. در بیانیه‌های صادره از سوی نهادهای مردمی در کشورهای عربی، کنفرانس ورشو را یک شوی تبلیغاتی آمریکا برای عادی‌سازی رابطه میان رژیم‌های منزوی عرب با اسرائیل توصیف کرده‌اند. جنبش‌های جهادی فلسطین نیز دیدار وزرای خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس با نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به‌شدت محکوم کردند و آن را خیانتی بزرگ به آرمان ملت فلسطین دانستند.
متاسفانه عربستان، امارات و بحرین همه امکانات مالی و سیاسی خود را در کنفرانس ورشو به کار گرفتند تا تابوی همراهی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شکسته شود. اما در نهایت این تلاش‌ها برای عربستان و امارات و بحرین نتیجه معکوس داشت زیرا افکار عمومی جهان عرب تحت هیچ شرایطی آماده پذیرش رابطه با اسرائیل نیست.
عربستان وامارات بیشترین بار مالی وسیاسی شوی مضحک ورشو را به‌عهده داشتند اما رژیم عربستان به دلیل سایه سنگین پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار برجسته سعودی نتوانست از جریان‌سازی‌های کنفرانس ورشو علیه ایران به سود خود و اسرائیل بهره‌برداری کند. لذا برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد کشورهای مرتجع عرب که به‌صورتی شتاب‌زده قصد داشتند از رهگذر عادی‌سازی رابطه با اسرائیل از انزوا خارج شوند با چالش هویتی و فقدان مشروعیت در میان ملت‌های عرب مواجه شدند.
کنفرانس ورشو که به‌صورت هدفمند قصد داشت با بهره‌گیری از دلارهای نفتی عربستان و امارات و نفوذ سیاسی آمریکا جنایات نتانیاهو را توجیه و ایران را منزوی کند با شکست مفتضحانه‌ای روبه‌رو شد. اما در این کنفرانس حقانیت جمهوری اسلامی در جهت دفاع از ملت مظلوم فلسطین برای ملت‌های عرب ثابت شد و تاریخ سر انجام بی‌رحمانه در باره رژیم‌های مرتجع عرب داوری خواهد کرد.

حسن هانی‌زاده

کارشناس غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها