گزارشی از حسن ختام دوازدهمین نمایشگاه گردشگری بین المللی در تهران

نمایشگاهی که دل همه را به‌دست آورد

دوازدهمین نمایشگاه گردشگری هم به پایان رسید و حال مثل هر رویدادی، وقت نقد و بررسی نمایشگاه است که در جای خود رویداد بسیار مهم و بزرگی بود، چرا که قرار است موتور محرک صنعت گردشگری کشورمان باشد که قرار است آن را جایگزین درآمدهای نفتی‌مان (که البته به دلیل تحریم‌ها رو به کاهش است) کنیم.
کد خبر: ۱۱۹۲۴۴۲

البته نقد این رویداد بماند برای فرصت مناسب که فعلا مجالی نیست، اما بررسی‌های سطحی خبرنگار جام‌جم حاکی از رضایت هم غرفه‌داران و فعالان گردشگری حاضر در نمایشگاه است و هم بازدیدکنندگان نمایشگاه. این درحالی است که محصولات عرضه شده در نمایشگاه به‌مراتب از نمایشگاه‌های قبل، گران‌تر بود. یکی از غرفه‌داران که عرضه‌کننده صنایع‌دستی اصفهان بود و تولیدکننده وسایل تزئینی خاتم‌کاری، به جام‌جم گفت، با وجود دو برابر شدن قیمت محصولاتش، فروش خوبی داشته. وی با اشاره به قیمت سه میلیون تومانی ظروف مسی خاتم‌کاری شده‌ای که توسط یک مشتری خریداری شده بود، افزود: معتقدم که مردم ارزش صنایع‌دستی باکیفیت را می‌دانند و با وجود گرانی اجناس، حاضرند بابت آن هزینه کنند.
درون یک غرفه یزدی که عرضه‌کننده کیف چرم و شال‌های نخی بود هم مملو از مشتری بود و فروشنده راضی از استقبال خوب مردم؛ گرچه قیمت محصولاتش هم پایین نبود.
در کل فروشندگان صنایع‌دستی نمایشگاه گردشگری رضایت نسبی و خوبی از حضور در نمایشگاه داشتند و مردم هم که روزهای شاد و فرح‌بخشی را در نمایشگاه گردشگری تجربه کردند؛ به‌خصوص در روزهای آخر هفته که با خانواده به نمایشگاه رفته و هم از موسیقی‌های محلی و مقامی استان‌های مختلف به‌ویژه خراسان بزرگ بهره‌ها بردند و دلی با غذاها و خوراک‌های محلی از عزا درآوردند و هم سوغات و صنایع‌دستی خریدند، مهم‌تر از همه این‌که از طریق امکانات نمایشگاه برای خود در تعطیلات نوروزی هتل و اقامتگاه بومگردی و تورهای گردشگری رزرو کردند.
در این دوره از نمایشگاه آنچه که بیشتر به چشم می‌آمد برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه گردشگری و امضای تفاهم‌نامه‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری بود. از ابتدا نیز قرار بر این شده بود تا نمایشگاه گردشگری به سمت و سوی تخصصی شدن پیش برود.
یکی از بازدیدکنندگان با بیان این‌که برای سومین سال متوالی است در این نمایشگاه شرکت می‌کند، در نظر دارد تا هر سال به این نمایشگاه بیاید، چون هم اوقات‌فراغتش را پر کرده است و هم توانسته درباره ظرفیت‌های گردشگری ایران اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورد. بسیاری از مردم هم خوشحال بودند که با بازدید از نمایشگاه، توانسته‌اند تصمیم بگیرند عید به کجا سفر کنند و با برخی از فرهنگ‌های اقوام و رقص و موسیقی محلی آنها نیز آشنا شوند.
ایجاد شور و نشاط در جامعه
علی اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم که چندین بار از نمایشگاه بازدید کرد، در بازدید از غرفه استان قزوین، نزدیکی قزوین به تهران را فرصت بزرگی برای جذب گردشگر و رونق گردشگری این استان دانست و گفت: استان قزوین ظرفیت مناسبی برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری کوتاه‌مدت برای بازار بزرگ گردشگری مثل کلانشهر تهران دارد که امیدوارم با اجرای پروژه‌های جاذب گردشگر و افزایش حجم تبلیغات شهری بیش از پیش شاهد رشد و رونق بازار گردشگری این استان باشیم. مونسان با حضور در غرفه استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: با اقدامات خوبی که در همه حوزه‌های گردشگری خراسان رضوی انجام شده، امیدواریم این استان بتواند همچنان به عنوان سرآمد گردشگری کشور نقش ایفا کند. به عقیده وی، با برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته، شور و نشاط خوبی در کشور ایجاد و سرمایه‌گذاری خوبی هم درحوزه گردشگری کشور انجام شده و بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال اجراست.
درخشش‌عینک‌های VR در نمایشگاه
یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز نمایشگاه، عرضه عینک‌های VR بود که به مردم این امکان را می‌داد در تهران، تخت جمشید را قبل از ویرانی ببینند. این عینک‌ها همان استارت‌اپی است که چند سال پیش تخت جمشید را شبیه‌سازی و این امکان را فراهم کرده بود تا بتوان واقعیت‌های این شهر باستانی ایران را از طریق عینک‌های واقعیت مجازی مشاهده کرد.
صادقی که طراح این نرم‌افزار و مجری این پروژه است، از شبیه‌سازی مکان‌های دیگری همچون پاسارگاد و چغازنبیل، نقش رستم و نقش رجب خبر داد که هنوز تکمیل نشده است.
در حال حاضر با عینک‌های VR تخت جمشید را می‌توان دید، هرچند به گفته مجری طرح، نسخه شبیه‌سازی شده پاسارگاد نیز آماده شده است، اما هنوز برنامه آن روی دوربین‌ها نصب نشده که در سال جدید رونمایی خواهد شد.
طبق گفته صادقی، در تخت جمشید صد عینک واقعیت مجازی وجود داشت، اما پروژه با مشکلاتی از جمله محدودیت منابع مالی مواجه و در ادامه کار متوقف شد. با برگزاری مزایده و واگذاری این پروژه به شرکت دیگری، قرار است این دوربین‌ها دوباره به تخت جمشید باز گردد. با این حال شرکت دانش‌بنیان «مانا» که این طرح را اجرا کرده، امیدوار است با تکمیل پروژه شبیه‌سازی سرزمین کهن، دوباره پروژه را در اماکن شبیه‌سازی شده، اجرا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها