سلامت و ایمنی غذا

خطر در کمین شکارچیان گراز

‌تریشنلا یا کرم زباله از طریق مصرف گوشت خوک و گراز منتقل می‌شود. برخلاف نشخوارکنندگان، خوک و گراز همه چیزخوار هستند و زباله‌گردی یا خوردن موش نیز موجب آلودگی آنها می‌شود. پدیده «کانیبالیسم» یا همنوع‌خواری در خوک و گراز، در انتقال آلودگی موثر است؛ به‌طوری که از مردار یکدیگر تغذیه کرده و گاهی هنگام نزاع دم همدیگر را دریده و می‌خورند. خوشبختانه با توجه به حرمت شرعی گوشت خوک و گراز در دین مبین اسلام، خطر ابتلا در مسلمانان بسیار کم است؛ با این حال نتایج یک تحقیق جدید در ایران قدری هشداردهنده است که در ادامه اشاره می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۲۰۹۹

پس از مصرف گوشت آلوده، نوزادهای ‌تریشنلا وارد روده انسان شده و ظرف دو روز بالغ می‌شوند که با اسهال، استفراغ و دل‌درد همراه است. پس از جفتگیری، کرم نر می‌میرد و کرم ماده تعداد زیادی نوزاد آزاد می‌کند. طی حداکثر سه هفته، نوزاد کرم از روده وارد گردش خون شده و سپس در عضلات انسان مستقر می‌‌شود که سبب درد عضلانی، پف‌کردگی صورت، آب‌آوردگی زیر پوست، کهیر، ورم ملتحمه چشم و حتی مرگ می‌شود.
در تابستان 1397 انتشار یک گزارش جدید نشان داد که حدود 4 درصد از نمونه‌های گوشت گراز در استان مازندران آلوده به کرم‌ تریشنلا بودند. همچنین آزمایش خون 364 نفر از ساکنان استان مازندران که حداقل یک‌بار سابقه مصرف گوشت گراز را داشتند، نشانگر آلودگی حدود 2 درصد آنان بود. جالب است که تمامی مبتلایان، آقا بودند؛ زیرا انگل در شکارچیان شایع‌تر بوده و معمولا شکارچیان آقا هستند. برخی از شکارچیان گراز، گوشت آن را فقط در خلال شکار در طبیعت به صورت کبابی مصرف کرده و باقی را به منزل نمی‌برند و لذا بانوان کمتر در معرض خطر هستند. طبق گزارش دیگری، چند شهروند تهرانی شامل پنج آقا و یک خانم با مصرف گوشت گراز در استان گیلان بیمار شدند.
آلودگی گرازها از استان‌های مازندران، گلستان، گیلان، خوزستان، اصفهان، هرمزگان، خراسان و اردبیل گزارش شده است؛ البته در استان‌های شمالی شایع‌تر است. به غیر از گوشت شکار، سابقا در یک نمونه همبرگر در ایران نیز گوشت گراز یافت شد. جدای از شکار تفریحی، گاهی گرازها برای پیشگیری از هجوم به مزارع و تخریب محصولات کشاورزی شکار می‌شوند. در هر صورت باید دانست که‌ تریشنلا نسبت به سایر انگل‌ها به حرارت مقاوم‌تر بوده و لذا مصرف کباب گوشت گراز بسیار خطرناک است.

دکتر بهادر حاجی‌محمدی

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها