بازتاب‌های شکست قطعنامه آمریکا علیه حماس در مجمع عمومی سازمان ملل

حمایت «ملل» از فلسطین جلوی چشم آمریکا

هرچند نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل تمام تلاش خود را به‌کار گرفت تا در آخرین روزهای ماموریتش قطعنامه‌ای را علیه گروه‌های مقاومت بخصوص جنبش حماس در مجمع عمومی به تصویب برساند، اما این تلاش نیز شکست دیگری را برای او رقم زد. هیلی مانند گذشته برای تصویب قطعنامه پیشنهادی‌اش حتی به تهدید کشورها متوسل شد، اما مجمع عمومی سازمان ملل با قاطعیت این قطعنامه را رد کرد و به قول اسماعیل هنیه، یک بار دیگر مخالفت صریح وجدان جهانی را با تصمیمات آمریکا و اسرائیل به اثبات رساند .
کد خبر: ۱۱۹۱۴۷۹

به گزارش فارس، نیکی هیلی نماینده آمریکا هفته گذشته، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد که با محکوم کردن مقاومت مردم فلسطین و متهم کردن حماس به تروریسم، به دنبال تشدید فشار بر فلسطینی‌ها بود. وی در روزهای اخیر بارها جامعه بین‌الملل را به دو بخش حامی و مخالف تروریسم تقسیم کرده و گفته بود کسانی که از این قطعنامه حمایت نکنند، نشان می‌دهند حامی تروریسم هستند.
نماینده آمریکا پنجشنبه شب پیش از آغاز رأی‌گیری در مورد این قطعنامه نیز پشت تریبون رفت و سازمان ملل را به جانبداری از فلسطینی‌ها و داشتن گرایش‌های ضداسرائیلی متهم کرد و گفت اگر این قطعنامه تصویب شود روزی تاریخی خواهد بود.
پس از آن نمایندگان چند کشور از جمله ایران به سخنرانی پرداخته و موضع خود در مورد این قطعنامه را اعلام کردند. پس از سخنرانی‌ها، قطعنامه پیشنهادی آمریکا به رأی گذاشته شد. نتیجه رأی‌گیری به این ترتیب بود: ۸۷ رأی مثبت، ۵۷ رأی منفی و ۳۳ رأی ممتنع. از آنجا که برای تصویب قطعنامه به دو سوم آرا (99رای) نیاز بود، این قطعنامه رد شد و یک بار دیگر آمریکا و رژیم صهیونیستی در مقابله با گروه‌های مقاومت ناکامی تلخی را تجربه کردند. این درحالی بود که هفته گذشته مجمع عمومی سازمان ملل شش قطعنامه جدید را بر ضداسرائیل به تصویب رسانده بود.
این شکست آن‌قدر برای صهیونیست‌ها سنگین تمام شد که دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی اقدام به توهین به اعضای سازمان ملل متحد کرد و با عصبانیت خطاب به کشورهایی که به این قطعنامه رأی منفی دادند، گفت: باید از خود شرمسار باشید... رأی امروز رنگ واقعی شما را نشان داد.
استقبال فلسطینی‌ها
تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی از رد پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی در محکومیت جنبش حماس در سازمان ملل استقبال کردند.جنبش حماس شکست آمریکا در تصویب این طرح را به منزله پیروزی بزرگی برای فلسطینی‌ها، کشورهای عربی و اسلامی، آزادگان جهان و دوستداران فلسطینی‌ها در جهان و نیز از بین رفتن بهانه آمریکا برای کنترل بر این مساله و ناکامی دوباره دولت آمریکا و سیاست‌های آن در منطقه دانست. داوود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز گفت: شکست طرح آمریکا در سازمان ملل به منزله سیلی به صورت آمریکا و اسرائیل بود که همواره از تریبون‌های جهانی دروغ‌هایی را منتشر می‌کنند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس طی سخنانی گفت این وجدان جهانی بود که قطعنامه آمریکایی -اسرائیلی را شکست داد .
او با یادآوری این‌که مردم فلسطین روزگذشته شاهد بررسی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل بودند، گفت: در این نشست اکثریت کشورها از حق ملت فلسطین برای مقاومت در برابر اشغالگری و رهایی از آن دفاع کردند و برای نخستین بار در برابر واشنگتن ایستادند. وی از تمام کشورهایی که موضع مخالف علیه رژیم صهیونیستی و سیاست‌های تجاوزکارانه این رژیم گرفته و جانبداری دولت آمریکا از صهیونیست‌ها را به چالش کشیدند، قدردانی کرد.
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن این اتفاق را شکست بزرگی برای آمریکا دانست و گفت: مخالفت سازمان ملل متحد با قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای محکومیت حماس، شکست سختی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی بود. وی با انتشار پیامی در توییتر دیروز نوشت: نیکی هیلی که گفته بود موقع انتصاب هیچ‌چیز از سازمان ملل نمی‌دانست و هدفش را دفاع از رژیم اسرائیل اعلام کرده بود، وداع تلخی با سازمان ملل داشت.
هماوردی نابرابر
بسیاری از تحلیلگران ماجرای قطعنامه آمریکا علیه حماس را به هماوردی نابرابر تشبیه کردند که در یک سوی آن دولتی قدرتمند همچون آمریکا با تمام متحدان اروپایی و غیر اروپایی‌اش ایستاده و در سوی دیگر آن گروهی مانند حماس با آن همه عسرت و دشواری تحت محاصره در غزه . با وجود این حماس برنده نهایی این هماورد بود و یک‌بار دیگر اثبات کرد محور مقاومت در فلسطین همواره پیروز خواهد بود .
شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی در شرایطی اتفاق افتاد که ازچندی پیش پایتخت‌های عربی حوزه خلیج فارس برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو خیز برداشته بودند. مخالفت آنها با قطعنامه آمریکا به هر دلیلی نشان داد آنها به این راحتی نمی‌توانند به آرمان فلسطین پشت کنند. شکست این قطعنامه نشان داد آرمان فلسطین به عنوان یک مساله آزادیخواهانه همچنان بعد از 70 سال از جایگاه قابل قبولی در سطح جهان برخوردار است.
به گفته صابر گل‌عنبر، کارشناس مسائل غرب آسیا، وجه دیگر این مساله نوعی اعتراض به سیاست‌های یکجانبه دونالد ترامپ در بحث نزاع میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها از جمله انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس بود. به گزارش تسنیم، الجزایر، ایران، کویت، قطر و ترکیه و چند کشور آمریکای جنوبی نقش مهمی در رای نیاوردن این قطعنامه داشتند.
حکومت خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس که اختلافات و خصومت مبنایی با حماس دارد، در این قضیه در کنار این جنبش ایستاد و تلاشی جدی برای ناکام گذاشتن قطعنامه انجام داد.
این درحالی بود که برخی فعالان عربستانی و اماراتی نیز با انتشار پیام‌هایی تلاش کردند شکست قطعنامه آمریکایی را مرهون تلاش‌های ریاض جلوه دهند.
حال آن‌که ریاض از زمان به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز و پسرش محمد بیشترین تلاش خود را صرف عادی سازی روابط با اسرائیل و پشت کردن به آرمان فلسطین کرده است.

سیلی مضاعف

آمریکا و رژیم صهیونیستی که صحنه را برای تصویب قطعنامه‌ای علیه محور مقاومت آماده کردند در کمال ناباوری نه‌تنها شکست خوردند، بلکه درهمان جلسه قطعنامه‌ای جدید به تصویب رسید که بر ضداقدامات رژیم صهیونیستی بود.
این طرح را که کشور‌های ایرلند و بولیوی ارائه داده بودند ضمن محکوم کردن شهرک سازی‌های اسرائیل از مجمع عمومی درخواست می‌کرد مساله فلسطین بر اساس قطعنامه‌های مرتبط از جمله قطعنامه 2334 شورای امنیت حل و فصل شود. به موجب مفاد این قطعنامه باید راه حل بحران فلسطین را در تشکیل دو کشور در چارچوب مرزهای قبل از 1967 جست‌وجو کرد تا طرفین بتوانند با یکدیگر در صلح و امنیت زندگی کنند.
تصویب این قطعنامه به مثابه یک سیلی مضاعف به تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی طی یک هفته گذشته بود .

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها