دخالت آشکار آمریکا در مذاکرات صلح یمن

دولت آمریکا که از همان ابتدای جنگ یمن در کنار عربستان سعودی ایستاده و با تمام توان از متجاوزان سعودی حمایت کرده است هم‌اکنون نیز با دخالت‌های نابجای خود در مذاکرات صلح یمن قصد دارد آن را به شکست بکشاند. در همین رابطه یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته است در آینده یمن هیچ جایی برای هیچ تهدیدی از جانب ایران علیه امارات و عربستان نباید باشد.
کد خبر: ۱۱۸۹۸۱۸


به گزارش ایسنا،‌ یک مسؤول در دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت، آمریکا دولت مستعفی یمن و حوثی‌ها را برای ورود کامل به مذاکرات صلح ترغیب می‌کند. تیموتی لندرکینگ، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کشورهای عرب حوزه خلیج فارس عنوان کرد: حمایت از ائتلاف سعودی از نظر ما الزامی است و قطع آن پیام‌های اشتباهی را می‌فرستد. وی افزود: دولت آمریکا بشدت مخالف توقف حمایت از ائتلاف سعودی در یمن است.
این اظهارات در حالی است که در حومه استکهلم پایتخت سوئد رایزنی‌های صلح یمن تحت نظارت سازمان ملل ادامه دارند. مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل که این مذاکرات را نظارت می‌کند، گفته است، طرف‌های شرکت کننده در حال مذاکراتی جدی هستند. وی بر اهمیت ادامه خویشتنداری طرف‌های یمنی و پایبندیشان به کاهش درگیری‌ها برای پیشبرد مذاکرات صلح سوئد تأکید کرد. روز گذشته چهارمین روز از مذاکرات نیز ادامه یافت. قرار است این مذاکرات بعد از شش روز خاتمه یافته و مقدمه‌ای باشد برای برگزاری دور جدید مذاکرات که یک ماه دیگر پیگیری خواهد شد. طی روزهای گذشته طرف‌های وابسته به عربستان سعودی تلاش کردند شرایطی را بر حوثی‌ها تحمیل کنند، اما آنها زیر بار نرفته و بر استقلال مواضع خود تاکید ورزیدند.
دولت مستعفی یمن در پی آن بود که فرودگاه صنعا و بندر الحدیده را به‌دست آورد، اما نمایندگان جنبش انصارا... یمن جلوی این زیاده‌خواهی‌ها ایستادند. محمد عبدالسلام، رئیس هیات اعزامی جنبش انصارا... یمن به مذاکرات سوئد با بیان این‌که ما برای صلح به سوئد آمده‌ایم نه برای تسلیم شدن، خواستار توقف حملات به بندر الحدیده واقع در غرب یمن و بازگشت متجاوزان با پایگاه‌هایشان شد. وی همچنین یادآور شد، مهم‌ترین خواسته ما روشن شدن وضعیت اسرای دربند امارات است.
عبدالسلام با ابراز شگفتی درباره برخی خواسته‌های طرف مقابل گفت: چگونه از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خواسته می‌شود پیش از برقراری صلح و به‌رغم وجود هزاران متجاوز بیگانه در کشور، سلاح‌های خود را تحویل دهند؟! عبدالسلام افزود: ما خواهان مرحله انتقالی برای اجرای نتایج مربوط به گفت‌وگوی ملی هستیم و می‌خواهیم به
توافق نامه‌ای بر اساس یک بسته واحد دست یابیم. وی با یادآوری برخی کارشکنی‌ها در مذاکرات گفت: چگونه مذاکرات انجام شود در حالی که هنوز نشست مستقیمی با هیات اعزامی دولت عبد ربه منصور هادی صورت نگرفته است. تاکنون چند بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته، اما هر بار با کارشکنی عربستان به بن‌بست رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها