گفت‌و‌گو با دکتر محمد کاظمیان، فوق‌تخصص نوزادان

استقبال از نوزاد نارس‌!

به چه نوزادانی، نارس اطلاق می‌شود؟
کد خبر: ۱۱۸۸۷۳۴

اگر نوزادی قبل از هفته 37 بارداری متولد شود، نارس تلقی می‌شود. هرقدر سن بارداری کمتر و وزن بچه کمتر باشد، خطری که نوزاد را تهدید می‌کند بیشترخواهد بود.
امکان بقای نوزاد نارس در چه سنی وجود دارد؟
در کشور ما مرز 24 و 25 هفته را ذکر کرده‌اند و این به کشور و به هزینه‌ای که می‌شود بستگی دارد. نوزادی که با وزن پایین و سن پایین به دنیا می‌آید هزینه زیادی برای دولت، سیستم بهداشتی و خانواده دارد.
کدام نوزادان باید در دستگاه (انکوباتور) نگهداری شوند؟
مشکل نوزادان نارس فقط سن حاملگی و وزن آنها نیست. دستگاه تنفس این نوزادان مشکل دارد. این نوزادان نیاز به دارو و دستگاه تنفس مصنوعی دارند. دستگاه گوارش و مغز این نوزادان نیز مشکل دارد. همچنین عروق چشمی این نوزادان نارس است و هنوز تشکیل نشده است‌. سیستم دفاعی و خونی این نوزادان مشکل دارد. زنده ماندن این نوزادان هزینه زیادی دارد و ممکن است سلامتی کامل نداشته و در آینده و از نظر تکاملی مشکل داشته باشند.
علت پرهزینه بودن نوزادان نارس چیست؟
این نوزادان به علت نارس بودن هنوز چربی زیر پوستشان تشکیل نشده در نتیجه در حفظ گرما و رطوبت بدن ناتوانی دارند. این نوزادان حرارت را سریع از دست می‌دهند به همین علت آنها را در انکوباتور می‌گذارند. هزینه‌ آی‌سی‌یو این نوزادان بالاست. همچنین برای تکامل ریه این نوزادان به داروی سورفاکتانت نیاز داریم که قیمت آن 700 تا 800هزار تومان است که شاید نوزاد دو بارنیاز به آن داشته باشد.
برای پیشگیری از تولد نوزاد نارس چه اقداماتی موثر است؟
سیگار نکشیدن و مصرف نکردن مواد محرک توسط مادر، دیابت و فشار خون بالا، سن خیلی پایین و بالای مادر، شانس تولد نوزاد نارس را افزایش می‌دهد.
بعد از ترخیص نوزاد نارس به خانواده آنها چه توصیه‌ای می‌شود؟
خانواده باید نوزاد را تحت نظر پزشک قرار بدهد. گاهی بچه دچار مشکل بوده که نارس به دنیا آمده‌. خانواده نباید صرفا به ظاهر سالم بچه و به این که نوزاد شیر می‌خورد دل خوش کند‌. پزشک با معاینه نوزاد می‌تواند لزوم انجام کاردرمانی و فیزیوتراپی را تشخیص و در صورت لزوم، اقدامات حمایتی را زودتر انجام دهد.
فاصله ویزیت نوزادان نارس چقدر باید باشد؟
برای نوزادان نارس فاصله ویزیت‌ها کوتاه‌تر از نوزادان طبیعی است و یک تا دو روز بعد از ترخیص است و درهر ویزیت تاریخ مراجعه بعدی به آنها گفته می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها