jamejamonline
اقتصادی صنعت و انرژی کد خبر: ۱۱۸۸۲۰۰   ۰۸ بهمن ۱۳۹۷  |  ۱۱:۳۳

تعیین سهمیه بنزین به ازای هر نفر از جمله پیشنهادات مطرح شده در راستای مدیریت مصرف سوخت بود که این موضوع به دنبال خود واکنش های متعددی را داشت، از همین رو روز گذشته این مبحث از سوی مجلس شورای اسلامی رد شد.

رد هرگونه سهمیه بندی شخصی بنزین

به گزارش جام جم آنلاین از میزان، بنزین و موضوع آن از جمله مقولاتی است که صحبت از آن در ایام تصمیم گیری برای بودجه سال آتی گرم می‌شود تا سرنوشت این حامل انرژی استراتژیک در بازار مشخص شود.

سال جاری به دنبال نوسانات نرخ ارز، قاچاق بنزین به عنوان معضل حوزه انرژی نام برده شد تا جایی که مجددا صحبت از سهمیه بندی بنزین مطرح و در راستای مدیریت کارآمدتر استفاده از کارت سوخت به چرخه سوخت گیری بازگشت و ثبت نام از افرادی که به هر دلیل کارت سوخت نداشتند، صورت گرفت.

تغییر قیمت سوخت یکی دیگر از پیشنهاداتی بود که از سوی برخی کارشناسان برای کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت بیان شد، که این طرح در همان ابتدا نظرات موافق و مخالفان بسیاری داشت.

در ادامه این تصمیم گیری‌ها در هفته‌های اخیر صبحت‌هایی در خصوص اختصاص بنزین به هر فرد جایگزین سهمیه به اتومبیل در نظر قرار گرفته شد که این موضوع نیز به مراتب مخالفان و موافقان متعددی داشت.

در خصوص این طرح، محمدعلی صادقی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، گفت: پرداخت یارانه به هر شکل از لحاظ علم اقتصاد، اقدامی اشتباه است که این رفتار در شرایط حال حاضر اقتصادی اشتباهی بزرگ‌تر خواهد بود.

وی افزود: به بیان دیگر بنزین سرمایه ملی به حساب می‌آید که باید با گردش مالی به رشد اقتصادی بینجامد و ما باید به سمتی حرکت کنیم که از محل صرفه جویی مصرف انرژی، حساب ذخیره باز کنیم و از منابع آن برای واحد‌های تولیدی استفاده کنیم.

این کارشناس حوزه انرژی عنوان کرد: در حقیقت ما باید به سوی مدیریت مصرف حرکت کنیم و تغییر الگوی عرضه در این زمینه کمک رسان نیست.


*کارت یارانه سوخت ابزار مناسب مدیریت مصرف


همچنین، در همین راستا حسن مرادی گفت: در ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که چه سهمی از افراد جامعه خودروی شخصی دارند و سایر افراد سهمیه بنزین خود را چگونه و طی چه فرآیندی می‌توانند بفروشند، به همین خاطر اجرای این طرح می‌تواند احتمال قاچاق بنزین را در برخی استان‌ها افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه سهمیه بندی اتومبیل داران منطقی‌تر از سهمیه بندی افراد است، افزود: کارت یارانه سوخت راه حل مناسبی برای کنترل مصرف است که از آن می‌توان علاوه بر مبحث سوخت در موضوعاتی مانند برق و گاز نیز استفاده کرد.

طرح این موضوع در جامعه آنچنان فراگیر شد که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه، هفتم بهمن‌ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان در موضوع سهمیه‌بندی بنزین گفت: مجلس شورای اسلامی تاکنون درباره بنزین و سهمیه‌بندی آن تصمیمی نگرفته و بحثی نیز نداشته‌ایم و این نقل قول‌ها صحیح نیست.

شایان ذکر است که نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در تذکری عنوان کرد: در محافل عمومی نقل شده که قرار است طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، روزی یک لیتر بنزین به هر ایرانی تعلق بگیرد که چنین چیزی نبوده و ما در این باره تصمیمی نگرفته‌ایم.

شکی نیست که برای مدیریت مصرف باید به دنبال راهکار‌های کاربردی و عملیاتی بود که این مهم جز با اتفاق نظر و تجمیع آرا کارشناسان و فعالان این حوزه صورت نمی‌گیرد، در غیر این صورت باید شاهد بهره وری پایین در کنار صرف هزینه‌های کلان بود.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
مشتری بانک درگیر شناسه شهاب نیست

مشتری بانک درگیر شناسه شهاب نیست

کد یا شناسه شهاب همان شناسه‌ای است که بانک‌ها مشتری را از طریق آن شناسایی می‌کنند،یعنی برای اشخاص حقیقی کد ملی، اشخاص حقوقی شناسه ملی و برای اتباع خارجی همان شماره فراگیر اتباع خارجی است.

نباید برای خارجی‌ها فرش قرمز پهن کنیم

نباید برای خارجی‌ها فرش قرمز پهن کنیم

اوایل سال ۹۷ بود که آمریکا از برجام خارج شد و همه تحریم‌ها علیه ایران بازگشت. آن‌طور که کارشناسان اقتصادی و سیاسی تحلیل می‌کنند، تحریم‌های آمریکا علیه ایران بی‌سابقه بوده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مختلف شامل شرکت‌های نفتی، خودرویی، لوازم خانگی و غیره از ترس تحریم‌های آمریکا بعد از خروج آنها از برجام، چمدان‌های خود را بسته و کشورمان را ترک کردند.

مشکل 100 ساله بودجه‌ریزی ایران

مشکل 100 ساله بودجه‌ریزی ایران

زمانی که بودجه 1400 تقدیم مجلس شد انتقادات زیادی نسبت به اعداد و ارقام و همچنین منابع و مصارف آن مطرح شد، اما باید توجه داشت علاوه بر مشکلات بودجه سال آینده، نظام بودجه‌ریزی در ایران دارای ایراد و اشکالات ساختاری است.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر