تنگی نفس در افراد بالغ علل متفاوتی دارد، از عفونت‌های تنفسی گرفته تا بیماری های بسیار خطرناک و تهدیدکننده حیات مانند آمبولی ریه .
کد خبر: ۱۱۸۷۵۹۲

تنگی نفس‌هایی که به صورت ناگهانی در افراد بدون سابقه بیماری خاص اتفاق می‌افتد و جنبه بیماری‌های روان‌شناختی زمینه‌ای ندارد، بسیار جدی و از موارد اورژانس پزشکی است.
تنگی نفس اگر به دنبال ضربه به قفسه سینه اتفاق افتاده باشد، می‌تواند در نتیجه آسیب پرده اطراف ریه و خونریزی‌های ریه و له‌شدگی آن باشد. در افرادی که به مدت طولانی به علل مختلف همچون سکته‌های مغزی یا عمل جراحی بی‌حرکت بوده‌اند و داروهای ضد انعقاد خون نظیر وارفارین، هپارین و مشتقات آن استفاده نمی‌کنند، می‌توانند دچار لختگی خون در اندام‌ها شده و با کنده شدن این لخته‌ها و حرکت آنها به سمت ارگان‌های حیاتی نظیر ریه مستعد بیماری‌های خطرناکی مانند آمبولی شوند. آسم، یکی از بیماری‌های مزمنی است که با حملات پیاپی طی سال سبب مراجعه بیماران به اورژانس می‌‌شود. علل شعله‌ور شدن این بیماری معمولا عفونت‌های تنفسی یا ورود مواد آلرژن و حساسیت‌زا به بدن است. همانند افرادی که با مواد شوینده در تماس هستند یا حمله حاد آسم در زمینه حساسیت‌های فصلی. تنگی نفس‌های فعالیتی یا شبانه می‌تواند در زمینه نارسایی قلب باشد و معمولا پیشرفت نارسایی قلب با پیشرفت تنگی نفس همراه می‌شود. با توجه به علل بسیار متعدد و متفاوت این تظاهر ناخوشایند - که مواردی از آن در بالا گفته شد - توصیه‌های پزشکی به بیمارانی که دچار احساس تنگی نفس می‌شوند، بسته به سیر بیماری و علائم آن بسیار متفاوت است.
در افراد سیگاری و وابسته به دخانیات مهم‌ترین اقدام قطع دخانیات به صورت جدی و دائم، البته با رعایت اصول شناخته‌شده علمی در این زمینه است. افراد دچار عفونت‌های مزمن ریه، نقص ایمنی یا کهولت سن، رعایت جدی اصول پیشگیری از عفونت‌های تنفسی به خصوص در فصل سرد سال می‌تواند از پیشرفت بیماری و نیاز به بستری شدن بیمار بکاهد. در افراد دارای واکنش‌های افزایش حساسیتی و آسم، مواجه نشدن با مواد حساسیت‌زای شناخته‌شده می‌تواند از شعله‌ور شدن بیماری جلوگیری کند. در افرادی که به هر دلیل بی‌حرکتی طولانی‌مدت دارند، استفاده از داروهای ضد انعقاد زیر نظر پزشک معالج می‌تواند از لختگی خون در اندام تحتانی و آمبولی ریه ثانویه به آن جلوگیری کند. بنابراین، هرگونه احساس تنگی نفس می‌تواند تظاهری از یک بیماری خطرناک باشد که پیگیری و درمان در اوایل بیماری نتایج قابل قبول و بهتری خواهد داشت.

دکتر سید میثم یکه سادات

متخصص طب اورژانس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها