آسیب های گردن در مراحل اولیه با کمک ورزش‌های اصلاحی، دارو و فیزیوتراپی قابل درمان است

عوارض سر به زیری نا به جا

40 ساله به نظر می‌رسید و مرد قد بلندی بود. اما خم شدن‌های طولانی روی صفحه لپ‌تاپ باعث تغییر فرم ستون فقرات در ناحیه کتف‌ها و گردن شده بود. آنچنان که داشت به یک فرد گوژپشتی تبدیل می‌شد که گردنش به سمت جلو نیز خم شده بود. با این که جوان بود، اما بسیار زود خود را به اختلالات آناتومیک مبتلا کرده بود. در حین طرح سوال توسط حاضران جلسه، هر از گاهی پشت گردنش را ماساژ می‌داد و چشمان خود را با شدت زیادی می‌بست. معلوم بود با درد شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند و بی قراری برای اتمام مصاحبه خبری در چهره‌اش کاملا مشهود بود. آیا شما یا اطرافیانتان نیز با چنین مشکلی که بسیار فراگیر شده مواجه هستید؟ آنچنان که بر اثر درد تمرکز خود را از دست بدهید و نیاز به استراحت و مصرف مسکن پیدا کنید؟ مظاهر مختاری، فیزیوتراپیست درباره دلایل بروز این دردها و راهکارهای رفع آنها در گفت‌وگو با جام‌جم به مواردی اشاره کرده است که با توجه به کاربردی بودن موارد، پیشنهاد می‌کنم زمانی را برای مطالعه این گزارش اختصاص دهید.
کد خبر: ۱۱۸۷۵۸۸

در حالت ایستاده یا نشسته، اگر سر در وضعیت درست و طبیعی باشد، عضلات گردن کم فعالیت می‌کنند و وزن سر فشاری بر گردن وارد نمی‌کند، چرا که در میان مهره‌های گردن یک مرکز ثقل مانند خط شاقول وجود دارد که تقریبا از وسط مهره‌های گردن رد می‌شود و گردن تحت فشار نیست. اگر گردن به مرور از وضعیت عادی خارج شود، خط مذکور نیز تغییر وضعیت داده و از جلوی ستون فقرات رد می‌شود.
این تغییر حالت باعث می‌شود نیروی مورد نیاز برای نگهداشتن سر از 20 درصد به 80 درصد افزایش یابد تا سر مجبور نشود به سمت جلو بیفتد.این تغییر وضعیت که به آن گردن جلو آمده (FHP) می‌گویند، عوارض متعددی همراه دارد که می‌تواند زندگی فرد را به شکل جدی مختل کند.

میگرن ،آخرین تشخیص علت سردرد
افراد زیادی مخصوصا در بین جوانان هستند که به دلیل سردرد به متخصصان مغز و اعصاب مراجعه می‌کنند، اما آزمایش‌ها و بررسی‌ها موید آن است که این افراد سالم هستند و اغلب علت سردرد میگرن اعلام می‌شود. در صورتی که اصلی‌ترین دلایل این سردردها، تغییر حالت سر به سمت جلوست. بین جمجمه و مهره اول گردن فضایی وجود دارد که عصب‌های مهمی از آنجا عبور کرده و با نخاع در ارتباط است. با تغییر حالت سر، این فضا تنگ و گاه بسته می‌شود.
همین مساله سرآغاز سردردهای شدیدی می‌شود که کناره‌های گردن تا فضای پشت چشم را نیز درگیر می‌کند. هر چند اگر احتمال ابتلای فرد به سینوزیت از سوی متخصص رد شده باشد، می‌توان درد پشت چشم را ناشی از تغییر وضعیت گردن دانست.
در چنین شرایطی، مبتلایان با مصرف مسکن‌های بسیار قوی به همراه داروهای آرامبخش سعی در تسکین درد دارند، اما تمام این اقدامات باعث رفع عارضه نمی‌شود. چون اختلال ریشه آناتومیک دارد و نیازمند اقدامات اصلاحی است.

انگشتان بی‌احساس
میان ستون مهره‌ها، سوراخ‌هایی وجود دارد که رشته‌های عصب را از نخاع جدا می‌کند و وظیفه انتقال حس و حرکت در کتف و دست‌ها را دارند. با جلو آمدن سر و تنگ شدن سوراخ‌های بین مهره‌ها، دست‌ها و کتف‌ها با درد، بی‌حسی و گزگز واکنش نشان می‌دهند.

بیرون‌زدگی دیسک گردن
عارضه سوم گردن‌های تغییر شکل یافته که بسیار نیز شایع شده است، بیرون‌زدگی دیسک گردن است. کتف‌ها و دست‌ها در این وضعیت نیز دچار بی‌حسی، خواب رفتگی و درد می‌شوند.

گروه‌های در معرض خطر
به گفته متخصصان بر‌خلاف گذشته، دیگر کارگران ساختمانی نیستند که به اختلالات آناتومیک مبتلا می‌شوند. معتادان به ابزارهای دیجیتال، کارمندان، سونوگرافیست‌ها، طراحان و برنامه‌نویسان از جمله افرادی هستند که بیش از دیگران به این بیماری مبتلا می‌شوند.

مراحل درمان
فرهنگ و آموزه‌های ما به گونه‌ای بوده که اغلب ما تا بیمار نشویم چندان به خودمراقبتی و پیشگیری توجه جدی نشان نمی‌دهیم، اما به محض بیمار شدن، جست‌وجوی راهکارهای درمانی آغاز می‌شود.
خوشبختانه گردن‌های تغییر شکل یافته در مراحل اولیه بدون جراحی، با کمک ورزش‌های اصلاحی، دارو و فیزیوتراپی قابل درمان و اصلاح است.

چند حرکت اصلاحی وضعیت گردن
ساده‌ترین، بهترین، راحت‌ترین و موثرترین روش برای مراقبت از سلامت گردن و گاه اصلاح وضعیت آن انجام ورزش‌های تقویت عضلات است. برای انجام این ورزش‌ها طبق این مراحل عمل کنید:
روی صندلی با پشتی ثابت تکیه دهید. دستان خود را بر سرشانه‌ها بگذارید. سپس تا جایی که می‌توانید شانه‌ها و گردن خود را به سمت عقب بکشید تا آنجا که بتوانید پشت خود را ببینید. پنج تا ده ثانیه مکث کنید و آرام به وضعیت اول بازگردید. این حرکت را ده بار انجام دهید.
در تمرینی دیگر، می‌توانید گردن را به سمت عقب ببرید و حالت غبغب بگیرید. بعد از پنج تا ده ثانیه این وضعیت انقباضی را رها کنید و دوباره پنج تا ده بار تکرار کنید. این حرکات ساده، اما موثر مانع تغییر فرم گردن، سردرد و باعث افزایش تمرکز و رفع خستگی می‌شوند.

سهیلا فلاحی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها