خودروهایی که داشتن هر یک از آنها می‌تواند نقطه عطف و منشأ تحولی در زندگی شما باشد

سواری‌های دور از انتظار

برای علاقه‌مندان ماشین، لذت‌های زیادی در دنیا نیست که بتواند با احساس خوشایند رانندگی با یک خودروی شگفت‌انگیز برابری کند. امروزه با پیشرفت فناوری، خودروهای مدرن و زیبایی تولید می‌شوند که انتخاب از بین آنها بسیار سخت است. خودروهایی که رانندگی با آنها حتی می‌تواند نگاه شما را به رانندگی تغییر دهد و البته گاهی هم با ظاهری فریبنده شما را گول بزند! در این مقاله نگاهی به چند نمونه از این خودروهای مهیج و دوست‌داشتنی خواهیم داشت که رانندگی با آنها حسی کاملا متفاوت با چیزی که در ذهن دارید به شما خواهد داد. این‌ها خودروهایی هستند که رانندگی با آنها موجب ایجاد تحول در زندگی صاحبانشان شده و تعریف تازه‌ای از خودرو را برایشان به ارمغان آورده است.
کد خبر: ۱۱۸۷۲۳۴

مزدا اِم‌ایکس-5 Mazda MX-5

این خودروی اسپرت با نام تجاری میاتا (Miata) از سال 1367/ 1989 در حال تولید است. ایده اولیه طراحی آن، ساخت خودرویی بسیار زیبا، ظریف، به‌روز و در عین حال مقرون به‌صرفه بود. سازندگان میاتا به‌دنبال تولید خودرویی با ظاهری مشابه خودروهای لوکس افسانه‌ای (مانند فِراری، لامبورگینی، پورشه و...) بودند که به‌طور معمول بسیاری از مردم توان خرید آنها را ندارند. از طرف دیگر، به دنبال طراحی و تولید خودرویی باکیفیت و خوش‌دست بودند که هزینه لوازم مصرفی و تعمیرات بالایی نداشته باشد. گواه این مطلب بعضی از مدل‌های 89 این خودرو هستند که علاوه بر زیبایی، عملکرد فنی بسیار خوبی نیز دارند. به عقیده عاشقان این خودرو، «میاتا هرگز از مد نمی‌افتد!»
اما چگونه میاتا می‌تواند نظر کسی را نسبت به رانندگی تغییر دهد؟! اگر خانمی مالک خودرو باشد، احتمالا به دید وسیله‌ای زیبا و باکلاس به آن نگاه می‌کند و اگر صاحبش مردی جوان باشد، حس نزدیک‌تر شدن به یکی از خودروهای رویایی‌اش را خواهد داشت. اما صاحب آن هرکسی که باشد، خیلی زود وابسته این خودروی دوست‌داشتنی خواهد شد! این امر نه فقط به‌خاطر احساس دلنشین رانندگی با آن، بلکه به‌دلیل کیفیت بالایش اتفاق می‌افتد.
اگر از این خودرو خوب مراقبت کنید و سرویس‌های دوره‌ای را به‌موقع انجام دهید، در گذر زمان اِم‌ایکس5 نه‌تنها ارزش خود را از دست نمی‌دهد، بلکه بعد از مدتی به‌عنوان یک خودروی کلاسیک، در بین علاقه‌مندانش ارزش بیشتری نیز پیدا می‌کند. اگر همیشه رویای داشتن یک خودروی لوکس اسپرت را داشته‌اید اما قادر به خریدن آن نبودید، میاتا شما را برای سال‌های سال راضی و خرسند نگه خواهد داشت.

تویوتا سِلیکا

جالب است بدانید کلمه سلیکا درواقع از واژه Celestial به‌معنای «آسمانی» گرفته شده و این یعنی این خودرو از ابتدا برای بدل شدن به یکی از ستاره‌های شرکت تویوتا طراحی و تولید شده است. مصرف سوخت کم، هزینه نگهداری پایین، راحتی و ظاهر خوب باعث شده این خودرو به هدف سازندگانش بسیار نزدیک باشد. سلیکا در کنار ظاهر زیبایش تمام امکانات یک خودروی اسپرت را نیز دارد. هنوز هم می‌توان مدل‌هایی از این خودرو با وضعیت فنی مناسب پیدا کرد که ارزش شان را به خوبی حفظ کرده‌اند. صاحبان سلیکا عقیده دارند این خودرو خیلی کم گذرش به تعمیرگاه می‌افتد و هزینه نگهداری پایینی دارد. بسیاری از آنها هنوز هم به صورت تفریحی با این خودرو رانندگی می‌کنند. با این که قدرت موتور سلیکا خیلی زیاد نیست، اما برای یک رانندگی لذت‌بخش به‌اندازه کافی پرتوان است.

همه مدل‌های فِراری Ferrari

نیازی به صحبت در این مورد نیست، زیرا رانندگی با فراری تقریبا آرزوی هر راننده‌ای روی این کره خاکی است. این خودروی فوق‌العاده علاوه بر ظاهر خیره‌کننده‌ای که دارد، از لحاظ مشخصات فنی نیز کم‌نظیر است.
رانندگی با فراری بی‌شک تجربه‌ای شگفت‌انگیز و تکرار نشدنی است. برخی لامبورگینی را رقیب فراری می‌دانند، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان همچنان فراری از جنبه‌های گوناگون در زمینه هندلینگ و رانندگی چیز دیگریست!

هوندا سی‌آر-ایکس Honda CR-X

این خودرو که در بیشتر کشورهای اروپایی با نام تجاری کافین (Coffin) شناخته می‌شود، در ابتدا به‌عنوان یک خودروی اسپرت کوچک طراحی و تولید شد. اما به‌دلیل همین ظاهر زیبا و اسپرت، مردم اغلب هیجان‌زده می‌شدند و فراموش می‌کردند کافین خودرویی بسیار سبک است. همین هیجان‌زدگی و رانندگی با سرعت زیاد، عاملی برای بالابودن آمار تصادفات این خودرو است.
اما برای کسانی که محتاط‌تر بودند، این خودرو مقدمه‌ای شد که به نوعی اختلال به نام «اعتیاد به ماشین اسپرت» مبتلا شوند! برخی از آنها بر خلاف سایر مردم که با خریدن خودروی جدید هیجان‌زده می‌شوند، به‌طرز عجیبی از رانندگی با همان کافین دست‌دوم خود لذت می‌برند و به سیستم تعلیق فوق‌العاده، امکانات تیونینگ (Tuning) و ظاهر اسپرت اغواکننده این خودرو افتخار می‌کنند!
در آن دوران اکثر صاحبان کافین در اروپا، برای این‌که خودرویشان حتی مدرن‌تر و قدرتمندتر هم به نظر برسد، ظاهر آن‌را تغییر داده و تیونینگ می‌کردند. برای این‌کار مدل «اِس‌آی‌آر» (SiR) این خودرو نسبت به سایرین محبوب‌تر بود. امروزه اگر به تماشای مسابقات سرعت یا دِرَگ (Drag) بروید، احتمالا حداقل یک هوندا سی‌آر-ایکس خواهید دید و عملکرد آن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رنو داستِر Renault Duster

با این‌که بعضی از محصولات شرکت رنو به عقیده بسیاری از کارشناسان خیلی تعریفی نیستند، اما این شرکت با رونمایی از داستر (که در اصل اصالت رومانیایی داچیا را دارد) همه را شگفت‌زده کرد؛ شاسی‌بلندی مقرون به‌صرفه که کیفیت چندان بدی هم نداشت! اروپایی‌ها (به‌ویژه اروپای شرقی) بیشتر از این‌که حجم موتور داستر فقط 6/1 لیتر است خوشحالند؛ زیرا حجم موتور کمتر به معنی سواری ارزان‌تر و هزینه کمتری برای عوارض و مالیات این خودرو است. اما در نهایت بسیاری از صاحبان داستر، به‌دلیل امنیت نه چندان بالای آن از خرید خود ناامید شدند. اوضاع زمانی بدتر می‌شود که صاحبان این خودرو در اروپای غربی هنگام فروش خودروی دست‌دوم خود، هرچقدر هم که خودرویشان سالم و نو به‌نظر برسد، نباید انتظار قیمت‌گذاری خیلی منصفانه‌ای داشته باشند.
با این حال حضور داستر در بازار کشوری مثل ایران باعث شده تا بسیاری از اقشار متوسط هم بتوانند با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر در مقایسه با سایر خودروهای هم‌رده، لذت رانندگی با خودرویی شاسی‌بلند را تجربه کنند. داستر در ایران و بسیاری از کشورها مانند ترکیه جزو انتخاب‌های خوب در محدوده شاسی‌بلندهای ارزان‌قیمت متوسط محسوب می‌شود و بازار بدی ندارد.

رنو لوگان Renault Logan

این خودرو که در ایران به اِل90 یا تندر90 معروف است، در باره برخی نمونه‌های آن که اصالتا محصول کمپانی داچیا در رومانی هستند گزارش شده است که بدون هیچ دلیل خاصی دچار آتش‌سوزی می‌شود و نه‌تنها زندگی شما، بلکه زندگی سایر افرادی که خودرویشان را در یک مکان عمومی و نزدیک خودروی شما پارک کرده‌اند را نیز به‌طور کل تغییر خواهد داد!
این خودرو به‌دلیل قیمت پایینش در برخی از کشورهای اروپای شرقی محبوب و پرطرفدار است. با این حال معمولا کسانی‌که به امید انجام یک معامله خوب و سودمند اقدام به خرید آن می‌کنند، اغلب ناامید می‌شوند و می‌گویند جمله معروف «بهترین ماشین، ماشین صفر کیلومتر است» درخصوص این خودرو خیلی صادق نیست. مشتریان اروپایی معمولا معتقدند خرید یک خودروی دست‌دوم هم‌قیمت لوگان ولی با کیفیت فنی بهتر، ظاهری زیباتر و با احتمالِ حوادث کمتر، کاری هوشمندانه و عاقلانه‌تری است!
اما شرایط خاص بازار خودرو در ایران و با توجه به این‌که گزارش منفی خاصی نسبت به تندر90 در کشور ما هنوز نشده، موجب شده تندر90 را در فهرست خودروهایی بیاوریم که با کمترین قیمت، کیفیتی بالاتر و لذت رانندگی بیشتر نسبت به نمونه‌های هم‌رده خود به صاحبانش
هدیه می‌دهد.

پورشه کاین Porsche Cayenne

زمانی که در سال 1381/ 2002 از این خودرو رونمایی شد، نظرات مختلفی در مورد آن بیان شد. مردم به شدت متعجب بودند که پورشه خودرویی شاسی‌بلند تولید کرده است. برخی از این که جلوپنجره این خودرو کاملا مشابه مدل 911 ساخته شده بود ابراز خوشحالی می‌کردند و برخی نظرشان این بود که دلیلی برای این مشابه‌سازی از خودروی استیشن روی شاسی‌بلند وجود نداشته است! اما در مجموع این شاسی‌بلند متفاوت به‌دلیل کیفیت، تنوع حالت‌های مختلف رانندگی و همچنین امنیت بالایی که دارد بسیار مورد توجه است. پورشه کاین در عین اسپرت بودنش، سواری بسیار اصیل و جذابی است. ابعاد بزرگی دارد، اما رانندگی با آن بسیار راحت و دلپذیر است و البته نیازی به گفتن نیست که امنیت بسیار بالایی هم دارد. صاحبان این خودرو نظرات متفاوتی دارند؛ برخی از مشکلات فنی و خراب‌شدن‌های پی‌درپی آن شکایت دارند، اما برخی عنوان می‌کنند که حتی یکبار هم این غول دوست‌داشتنی را به تعمیرگاه نبرده‌اند! در مدل‌های «توربو» و «اِس» این خودرو، استفاده از دنده تیپ‌ترونیک (Tiptronic) بسیار آسان و لذت‌بخش است؛ البته شما می‌توانید زمانی‌که در مناطق سخت و جاده‌های ناهموار رانندگی می‌کنید، از دنده دستی استفاده کنید. کاین می‌تواند با فراهم‌کردن مجموعه‌ای کم‌نظیر از اعتبار، امنیت، قدرت و فضای داخلی بیشتر، احساس شما نسبت به رانندگی را کاملا تغییر دهد!

مرسدس- بنز دبلیو126 اِس‌ای Mercedes-Benz W126 SE

یکی از ایمن‌ترین خودروهای قرن بیستم قطعا مرسدس بنز دبلیو126 است. این خودرو به‌دلیل ایمنی و کیفیتش جوایز بسیاری را نصیب شرکت خودروسازی مرسدس بنز کرده است. به‌عنوان نمونه داستان خانواده‌ای که هنگام رانندگی با دبلیو126 خود با قطار تصادف کرده بودند بسیار تاثیرگذار و شگفت‌انگیز است. البته که خودروی آنها خسارت دیده بود ولی اتاق آن سالم بود و هیچ‌یک از اعضای خانواده آسیبی ندیده بود. در حقیقت دبلیو126 جان آنها را نجات داده بود!
اکثر صاحبان دبلیو126 می‌گویند خودروی آنها راحت، قوی، امن، خوش‌دست و جادار است. شاید برخی بگویند دبلیو126 خودروی گرانی بوده، اما خودشان هم می‌دانند که ارزشش را داشته است.
عرضه جهانی این خودرو در سال 1371/1992 (و در آفریقای جنوبی در سال 1373/1994) به پایان رسید. بعضی از مردم همچنان دبلیو126 خود را نگه داشته‌اند و نه‌تنها از رانندگی با آن لذت می‌برند، بلکه می‌گویند هرگز حاضر نیستند از خودرویشان جدا شوند! از خوش اقبالی آنها، این خودروی بادوام از مواد باکیفتی ساخته شده که گذر زمان خیلی نمی‌تواند ظاهر آن را فرسوده کند. حتی امروزه با پیشرفت فناوری و رقابت فشرده در عرصه خودروسازی، دبلیو126 اِس‌ای همچنان اصیل، جذاب و باکلاس به‌نظر می‌رسد. شاید عجیب باشد اما دولت‌مردان و اشخاص سیاسی رده بالا در بعضی از کشورهای دنیا و از جمله در ایران همچنان در مراسم رسمی از این خودرو استفاده می‌کنند.

فولکس‌واگن بیتِل WV Beetle
این خودرو که در ایران به‌نام «فولکس قورباغه‌ای» معروف است، به‌دلایل بسیاری خودرویی افسانه‌ای محسوب می‌شود. تولید «بیتل» از سال 1317/ 1938آغاز شد و در سال 1382/ 2003 خاتمه یافت. در این بازه زمانی بیش‌از 21 میلیون دستگاه از این خودرو تولید شده است. بیتل که تولید آن به‌عنوان «ماشین مردم» در آلمان نازی آغاز شده بود، بعدها به یکی از محبوب‌ترین خودروهای جهان تبدیل شد. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، این خودرو را فردیناند پورشه (بنیان‌گذار و موسس شرکت خودروسازی پورشه) طراحی کرده است و کیفیت بالایی دارد. اما فقط کیفیت علت اصلی محبوبیت و رواج آن نبوده است. سادگی، دوام و حس کلاسیکی که این خودرو دارد، از عوامل اصلی عامه‌پسند بودنش است. مردم در سراسر دنیا عاشق بیتل بودند و اکثر صاحبان آن به‌قدری از داشتن این خودرو راضی و خوشحال بودند که هرگز آن‌را نفروختند! بسیاری از مردم عقیده دارند فولکس‌واگن بیتل به‌دلیل دوام بالا زندگی‌شان را راحت‌تر کرده است و به ندرت گذرشان به تعمیرگاه می‌افتد. حتی برخی از آنان خاطرات و داستان‌های بامزه و جالبی با بیتل دارند. روزی‌که تولید بیتل متوقف شد روزی تاریخی بود. آخرین سری تولید شده از آن شامل 3000 خودرو بود که با رنگ‌های بژ و آبی نیلی عرضه شدند. آخرین بیتل نیز در مکزیک تولید شدکه برای نگهداری در «موزه فولکس‌واگن» راهی آلمان شد.

منبع: Carophile

فراز سهیلی آزاد
جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها