درحالی که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در آخرین روزهای کاری خود همچنان در ادامه حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی بر اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» تاکید داشته و از جهانیان می‌خواهد از این طرح حمایت کنند، کشورهای اروپایی نسبت به شکست این طرح هشدار می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۸۶۶۸۳

طرح معامله قرن طرحی مبهم و خطرناک است که دونالد ترامپ دو سال پیش آن را مطرح کرد و گفت، قصد دارد به کمک مقامات سعودی آن را اجرا کند. به موجب این طرح تمام بیت‌المقدس تحت حاکمیت صهیونیست‌ها قرار گرفته و یک دولت فلسطینی بدون سلاح به پایتختی ابودیس در حاشیه آن تاسیس خواهد شد. مقامات کشورهای عربی و اسلامی و تشکیلات خودگردان فلسطین بارها تاکنون به‌شدت با این طرح مخالفت کرده و آن را از بین‌برنده تمام آرمان‌های ملت فلسطین توصیف کرده‌اند.
نیکی هیلی در نشست ماهانه شورای امنیت از فلسطین، اسرائیل و جامعه بین‌الملل خواست از طرح موسوم به معامله قرن درباره صلح میان فلسطین و اسرائیل حمایت کنند. هیلی که در موضعگیری‌های خود به حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت دارد، درباره جزئیات این طرح سخنی نگفت و فقط مدعی شد در صورت رد این طرح ما به وضعیت 50 سال پیش باز خواهیم گشت. این در حالی است که واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفته است، روسیه نسبت به موفقیت این طرح مشکوک بوده و افزوده است: این دومین سالی است که ما درباره این طرح می‌شنویم. آنها دائما درباره ارائه این طرح صحبت می‌کنند و می‌گویند فردا آن را ارائه خواهیم کرد، اما ما تاکنون هیچ طرحی ندیده‌ایم و هیچ‌کسی نمی‌داند این طرح کی ارائه خواهد شد.
از سوی دیگر شماری از کشورهای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای هشدار داده‌اند طرح مورد نظر رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه حل بحران میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی در صورتی که بر مبنای پارامترهای جهانی نباشد، شکست خواهد خورد. به گزارش فارس، هشت کشور اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در بیانیه خود گفتند: ما کشورهای عضو اتحادیه اروپا تمایل داریم یک بار دیگر تاکید موکد داشته باشیم که پارامترهای جهانی توافق شده برای تحقق صلح پایدار در خاورمیانه ادامه داشته باشد و این موضوع تحت قوانین جهانی، قطعنامه‌های سازمان ملل و موافقت‌نامه‌های قبلی صورت گیرد. اتحادیه اروپا همواره بر تحقق راهکار دو دولت میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی بر مبنای مرزهای 1967 تاکید دارد؛ به صورتی که قدس پایتخت دو طرف باشد. از دید طرف اروپایی به این ترتیب امنیت مورد نظر طرفین و حق حاکمیت فلسطینیان محقق می‌شود.
چندی پیش روزنامه «هاآرتص» مطلبی با عنوان «ویژگی‌های نیمه‌نهایی معامله قرن» منتشر کرد که حاکی از تایید موضع عمومی رژیم صهیونیستی در اعطای یک منطقه و نه یک کشور به فلسطینیان بود. این روزنامه نوشت، شواهد نشان می‌دهد ایالات متحده قصد دارد روستای «ابو دیس» در شرق بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت فلسطین پیشنهاد بدهد و در مقابل اسرائیل از سه یا پنج روستای فلسطینی اطراف قدس عقب‌نشینی کند. در همین حال بخش قدیمی قدس تحت حاکمیت اسرائیل قرار می‌گیرد و ترامپ همچنین منطقه اغوار فلسطین را تحت حاکمیت اسرائیل نگهداشته و تشکیل کشور فلسطینی نیز باید به صورت خلع سلاح و بدون ارتش یا سلاح سنگینی باشد. قرار است دولت عربستان سعودی با کمک‌های مالی خود دولت خودگردان را برای تقویت بنیه اقتصادی‌اش در صورت پذیرش این طرح یاری دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها