شایعات و تبلیغات اغراق آمیزی که با نام طب سنتی علیه نمک‌های کارخانه‌ای یددار در اغلب شبکه‌های مجازی و وب سایت‌ها با هدف عرضه بیشتر نمک‌های تصفیه نشده غیربهداشتی با نام‌هایی چون نمک تک دانه، نمک دریا و دریاچه و رودخانه، نمک صورتی و سنگ نمک طبیعی در حال انتشار است، متاسفانه باعث کاهش چند درصدی مصرف نمک‌های یددار صنعتی طی یک سال اخیر شده است. از جمله شایعات در حال انتشار این است، نمک‌هایی که توسط کارخانجات، یددار می‌شوند نه تنها طبیعی نیستند بلکه حاوی میزان زیادی ید شیمیایی بوده و همین امر سبب افزایش ابتلای افراد به بیماری تیروئید می‌شود. همچنین ادعا می‌کنند با حذف نمک طبیعی قرص لووتیرکسین (داروی تیروئید) جزو بالاترین آمار فروش در بین قرص‌ها قرار گرفته است! اما اصل ماجرا چیست؟
کد خبر: ۱۱۸۵۹۰۱

ماجرای نمک‌های یددار کارخانه‌ای
همه نمک‌های کارخانه‌ای، طبیعی، تصفیه شده و بهداشتی هستند. برای افزودن ید به نمک از دز مجاز یدات یا یدید پتاسیم استفاده می‌شود که اگر بیشتر یا کمتر از میزان تعریف شده باشد محصول مردود شده و اقدامات قانونی برای توقیف و معدوم سازی انجام می‌شود. البته اگر مصرف روزانه نمک یددار زیادتر یا کمتر از حد مجاز باشد در میزان دریافت ید اشکال ایجاد می‌شود. کارشناسان اتفاق نظر دارند اگر نمک در پایان طبخ به غذا افزوده شده یا فقط سر سفره استفاده شود ضمن کاهش مصرف نمک، ید به میزان مورد نیاز به بدن می‌رسد.
لازم است بدانید جایگزین کردن نمک یددار به جای نمک‌های معمولی که حاوی میزان بسیار کم ید هستند برای پیشگیری از گواتر اندمیک (بومی) که سبب کم کاری تیروئید می‌شود ضروری است.
متاسفانه بیماری‌های ناشی از کمبود ید در کل جهان دیده می‌شود و سیاستی که در ایران از سالیان گذشته به دلیل افزایش بیماری تیروئید(گواتر) اجرا شد، افزودن ید به نمکی بود که روزانه مورد استفاده قرار می‌گرفت و همین عملکرد موفقیت‌آمیز سبب کاهش چشمگیر بیماری گواتر در کشور و کاهش مصرف داروهای مربوطه شد.
کمبود ید علاوه بر تیروئید باعث کری و لالی، لوچی چشم، لکنت زبان، عدم تعادل، اختلالات روانی، کاهش ضریب هوشی و... می‌شود.
بهترین منابع غذایی برای دریافت ید، میگو و ماهی‌های دریای شور، تخم مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی، دریافت پروتئین کافی در کنار دریافت ید و استفاده از مکمل‌های دارویی مانند قرص یدوفولیک با تجویز پزشک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها