یادداشت

عراق؛ عقبه استراتژیک ایران

روابط ایران و عراق بعد از سال 2003 و سقوط رژیم بعث عراق، وارد فرآیند جدیدی شد که در چارچوب روابط متعارف دیپلماتیک قرار ندارد، بلکه این روابط به صورت همه‌جانبه در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و دینی گسترش پیدا کرد. از آنجا که عراق شاکله اجتماعی بخصوصی دارد و به عنوان عقبه استراتژیک جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود، در طول 15 سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران تمام امکانات خود را برای برقراری امنیت پایدار در عراق به‌کار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۸۵۸۳۳

در حوزه امنیتی و نظامی، ایران هزینه‌های بسیار بالایی برای امنیت پایدار عراق متحمل شده است. در حوزه سیاسی نیز با وجود فشارهای آمریکا، جمهوری اسلامی ایران توانسته روابط کاملا رو به رشدی با عراق برقرار کند و به همین دلیل سطح روابط ایران و عراق در 15 سال گذشته همواره در حد بسیار بالایی قرار داشته است.
در حوزه اقتصادی هم روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق به سطح بسیار بالایی رسیده تا جایی که برنامه‌ریزی‌ها برای تبادل تجاری ده‌میلیارد دلاری بین ایران و عراق در دستور کار دو دولت قرار گرفته است.
در حوزه اجتماعی هم ما هر سال شاهد حضور میلیون‌ها ایرانی در روز عاشورا و ایام اربعین هستیم و این نشان می‌دهد که فضای مناسبات تهران و بغداد خارج از عرف دیپلماتیک و فراتر از روابط سیاسی تنظیم شده بین دولت‌هاست و به همین دلیل همواره هر چه در عراق اتفاق می‌افتد بازتاب آن را در جامعه ایرانی مشاهده می‌کنیم.
لذا سفر اخیر آقای ظریف به عراق می‌تواند در گسترش روابط ایران و عراق موثر باشد ضمن این‌که این سفر در حالی صورت گرفت که آمریکایی‌ها و شخص مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به دولت عراق فشار آورد که سطح مناسبات خودش را با ایران کاهش دهد، اما دولت عراق این درخواست آمریکا را رد کرد.

حسن هانی‌زاده

کارشناس مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها