یادداشت

آپارتمان نشینی و چند نکته

کد خبر: ۱۱۸۵۷۱۲

زندگی آپارتمان‌نشینی و تفاوت فرهنگ افراد در آپارتمان‌ها غالبا موجب اختلاف سلیقه بین ساکنان می‌شود. این اختلافات گاهی میان مالکان با یکدیگر و گاهی بین مستاجر با مالک به وجود می‌آید که در نهایت احتمالا موجب پرداخت نشدن به موقع هزینه‌های شارژ مشترک یا هزینه‌های تعمیرات ساختمان می‌شود. این تعمیرات می‌تواند شامل تعمیر شوفاژخانه، پشت‌بام، لوله‌های آب وفاضلاب، آسانسور، نصب دوربین مداربسته و... باشد. قطعا نپرداختن به موقع هزینه‌ها، موجب اختلال درنظم و سلب آسایش سایرساکنان آپارتمان می‌شود، بنابراین بنا به تجویز قانون، تصمیمات مدیر یا هیات مدیره آپارتمان‌ها که با رای اکثریت ساکنان انتخاب می‌شوند دارای اثر و ضمانت قانونی بوده و همه ساکنان ملزم به رعایت این مصوبات هستند.
نکته قابل توجه این که مطابق قانون، بی‌اطلاعی ساکنان از مقررات یا شرکت نداشتن مالک یا مستاجر در انتخابات مدیر یا هیات مدیره ساختمان دلیل موجهی برای مشارکت نکردن در پرداخت هزینه‌ها نیست، بنابراین ساکنان آپارتمان باید توجه داشته باشند اگر سهم و هزینه‌های شارژ مشترک یا سهم و هزینه تعمیرات ساختمان را که درمهلت مقرر از سوی مدیرساختمان تعیین می‌شود، پرداخت نکنند، چون مالکان در جزء جزء ساختمان شریک هستند، مدیر یا هیات مدیره در مجتمع‌های مسکونی یا اداری و تجاری می‌توانند با ارسال اظهارنامه ازطریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به‌صورت قانونی، کل مبلغ تعمیرات یا هزینه شارژ مشترک را همراه ریز مبلغ بدهی به مالک یا مستاجربدهکار اعلام و ابلاغ کنند و چنانچه طی ده روز مبلغ بدهی تسویه نشود هیات مدیره یا مدیر آپارتمان بنا به‌صراحت قانون می‌توانند واحد بدهکار را از استفاده خدمات مشترک محروم کنند.
همچنین اینها می‌توانند با مراجعه به مراجع قضایی، قطع خدمات دولتی ازجمله آب، برق و گاز واحد بدهکار را تقاضا کنند. قطعا مراجعه به مراجع قضایی و انجام فرآیند دادرسی زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، لکن قانونگذار راه دیگری را برای وصول مطالبات پیش بینی کرده به این ترتیب که مدیر یا هیات مدیره با توجه به اظهارنامه ارسال شده به فرد بدهکار از قسمت اجرائیات مستقر در اداره ثبت اسناد و املاک محل قرار گرفتن ملک می‌توانند صدور اجرائیه را برای واحد بدهکار تقاضا کنند .پس از صدور و ابلاغ اجرائیه چنانچه با انقضای مدت قانونی، تسویه حساب انجام نگیرد مدیریت ساختمان می‌تواند تقاضای مزایده و فروش واحد بدهکار را از اداره ثبت اسناد و املاک درخواست کند تا ازمحل فروش واحد و آپارتمان بدهکار، بدهی به وجود آمده تسویه شود.
نکته مهم این که مالکانی که ملک خود را به مستاجر اجاره می‌دهند مستاجر آنان قائم مقام قانونی آنان محسوب می‌شوند و هرگونه عدم همکاری از سوی مستاجر به منزله عدم همکاری مالک است و هرگونه ابلاغ به مستاجر درحکم ابلاغ به مالک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها