یک رسانه غربی به نقل از مقام آمریکایی آگاه اعلام کرد: در انفجار منبج واقع در سوریه، چهار نظامی آمریکایی کشته و سه نظامی دیگر نیز مجروح شده‌اند. این در حالی است که پیشتر رسانه‌های خبری از کشته‌شدن تنها یک نظامی آمریکایی در این حادثه خبر داده بودند.
کد خبر: ۱۱۸۵۴۹۹

به گزارش مهر و به نقل از منابع سوری روز چهارشنبه هفته گذشته شهر منبج واقع در شمال شرق سوریه هدف یک انفجار قرار گرفت. این انفجار در نزدیکی بازاری رخ داد و در همان هنگام یک گشتی آمریکایی در حال عبور بود. گفته می‌شود بر اثر این انفجار دست‌کم ۹ غیر‌نظامی کشته و ۲۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. گروه داعش مسؤولیت این انفجار را به‌عهده گرفت. از سوی دیگر سخنگوی عملیات ائتلاف تحت امر آمریکا نیز در صفحه خود در توییتر اعلام کرد: نیروهای ائتلاف در حال گشتزنی معمول خود در سوریه بودند. ما همچنان در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم و جزئیات بیشتر را درخصوص این انفجار منتشر می‌کنیم.
انفجار منبج البته تردیدهای دیگری را هم برانگیخت و حتی بعضی منابع آن را ساختگی و محملی برای بقای بیشتر نیروهای آمریکایی در سوریه دانستند. به گزارش العالم، عملیات انفجار در منبج نمی‌توانست کار داعش باشد چون پیام این عملیات تایید حضور قدرتمند داعش در هر نقطه از شمال سوریه است و این پیام یعنی آن‌که ماموریت ادعایی ترامپ مبنی بر نابودی کامل داعش در سوریه محقق نشده است و حضور آمریکا در این کشور همچنان ضروری است. بدیهی است داعش نباید علاقه‌ای به استمرار حضور آمریکا در سوریه داشته باشد و با چنین عملیاتی کوشش کند تا مانع انجام آن شود. همچنین در حالی از چهار کشته آمریکایی در میان کشته‌شدگان منبج سخن به میان آمد که هیچ منبعی غیر از منابع آمریکایی آن را به‌صراحت تایید نکردند، زیرا از همان ابتدا گفته شد کشته‌شدگان آمریکایی توسط بالگرد از محل حادثه انتقال داده شده‌اند. این مساله فرضیه ساختگی بودن عملیات منبج توسط آمریکایی‌ها را قریب به ذهن می‌کند. اما این‌که در میان مخالفان و موافقان ادامه حضور آمریکا در سوریه، انفجار منبج کار چه گروهی از آمریکایی‌ها می‌تواند باشد احتمال هر دو گزینه موافقان و مخالفان وجود دارد‌، زیرا از یک سو مخالفان حضور آمریکا می‌توانند با این عملیات در راه خروج آمریکا از سوریه سنگ‌اندازی کنند و در همان حال موافقان خروج آمریکا نیز با این اقدام می‌توانند این پیام را برای ترکیه بفرستند که دشمن اصلی این کشور پس از خروج آمریکا از سوریه، نه اکراد بلکه داعشی‌ها هستند. صرف‌نظر از این‌که انفجار منبج کار کدام‌یک از این دو گروه باشد قدر مسلم آن که هدف عملیات آمریکایی‌ها بود و بس!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها