زمان تحقق احتمالی این دستاورد بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰

ریشه‌کنی هپاتیت C در سراسر جهان

هپاتیت C، بیماری‌ای است که گریبان مردم سراسر دنیا، به ویژه کشورهای در حال توسعه را گرفته است. بیش از نیم میلیون نفر هرسال گرفتار هپاتیت‌C می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۸۴۵۵۹

هپاتیت، نوعی عفونت است که کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب ایجاد زخم در کبد و در نهایت سیروز کبد می‌شود. افراد مبتلا به سیروز کبد، دارای نارسایی کبد، سرطان کبد یا عروق بسیار متورم مری و معده هم می‌شوند و معمولا جان خود را از دست می‌دهند. بنا بر برآورد سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر بیش از ۳۲۵ میلیون نفر به هپاتیت مبتلا شده‌اند. اما محققان این سازمان، با پویشی که به راه انداخته‌اند، قصد دارند این بیماری را حداکثر تا سال 1409/ ۲۰۳۰ کاملا ریشه‌کن کنند. البته این کاری است که محققان دیگر در سال‌های گذشته قصد انجام آن را داشته‌اند و در این خصوص به پیشرفت‌هایی هم دست پیدا کرده بودند.
یکی از این تیم‌های تحقیقاتی وابسته به مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس که سال 1392/ ۲۰۱۳ آزمایش‌هایی روی بیماران مبتلا به هپاتیت C انجام داده بودند، اعتقاد داشتند تا سال 1401/ ۲۰۲۵ این بیماری را ریشه‌کن خواهد کرد. آنها نوعی داروی خوراکی تولید و روی ۳۸۰ بیمار در ۷۸ مرکز درمانی اسپانیا، آلمان، انگلیس و آمریکا آزمایش کردند. این آزمایش را دو مرتبه، یک بار به مدت ۱۲ هفته و بار دیگر به مدت ۲۴ هفته انجام دادند. بیماران مورد آزمایش به سیروز کبدی مبتلا شده بودند که شکل پیشرفته ویروس هپاتیت C است. بیماری ۹۶ درصد از افراد مورد آزمایش پس از ۲۴ هفته کاملا درمان شده بود. داروی خوراکی این محققان، پروتئینی که موجب ابتلا فرد به هپاتیت‌ C می‌شد را هدف قرار می‌داد و از کار می‌انداخت. در آن زمان محققان به آزمایش و بررسی‌های بیشتری نیاز داشتند تا داروی درمانی خود را تکمیل کنند.
از آن زمان تاکنون ده‌ها آزمایش و تحقیق به منظور ریشه‌کن کردن هپاتیت انجام شده است. به‌تازگی محققان دانشگاه جانز هاپکینز روی تولید واکسن هپاتیت C تحقیق کرده و به نتایجی هم رسیده‌اند. این محققان امیدوارند بتوانند حداکثر تا سال 1409/ ۲۰۳۰ بیماری هپاتیت C را کاملا از میان بردارند.

نادیا زکالوند

جام‌جم

منابع: quantumrun و BBC و mdlinx

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها