گفت‌وگو با ندا غفاری مجری جدید تلویزیون

اجرا یعنی بتوانی مقابل مردم صحبت کنی!

چند هفته‌ای از آغاز پخش برنامه تلویزیونی «همین الان یهویی» می‌گذرد. این برنامه را سیدجواد سیدمحسنی و گروهش تدارک دیده‌اند تا درباره چم‌وخم‌های پرداخت‌های الکترونیکی به مردم آموزش و هشدار بدهند. ساختار برنامه ترکیبی بوده و از گفت‌وگوهای طولانی و خسته‌کننده در آن خبری نیست. ندا غفاری هم مجری برنامه است. او دانش‌آموخته رشته کارگردانی سینما و ادبیات نمایشی است و گفت‌وگویی با این مجری کرده‌ایم که حاصلش پیش روی شماست.
کد خبر: ۱۱۸۴۳۰۸

تعریف شما از هنر اجرا چیست؟
اجرای درست یعنی این‌که بتوانی در مقابل عده زیادی از مردم صحبت کنی و پیامی را به آنها انتقال بدهی، ضمن این‌که خسته‌کننده هم نباشی. چنین فرآیندی گاه از طریق تلویزیون و رسانه ملی تحقق می‌پذیرد و گاه از طریق یک سکوی محیطی و در سالنی چندصد یا چندهزار نفری. از نگاه من هر دو اجرا، اجرای زنده است. به این معنی که اگر اشتباه کردی، نمی‌توانی برگردی و اشتباهت را اصلاح کنی. تنها باید این مهارت را بلد باشی که آن را با جملات و حرکات بعدی بپوشانی و به قولی زهرش را بگیری. البته همین الان یهویی یک برنامه تولیدی و ضبط شده بوده و زنده نیست، ولی من بارها تجربه اجرای صحنه‌ای را داشته‌ام که به نظرم از اجرای تلویزیونی سخت‌تر است، اما نفس اجرای هنری بسیار شیرین است.
یک مجری باید به چه اصولی بیش از همه توجه داشته باشد؟
مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه داشت این است که اجرای تلویزیونی با اجرای رادیویی فرق دارد. به نظر من یک مجری تلویزیونیبه جای تکیه بر لحن و تن صدا، بهتر است سطح مطالعه و دانش خود را بالا ببرد تا بتواند برای مخاطب فهیم امروز اجرای جذابی داشته باشد و نگذارد کارش به تکرار برسد؛ یعنی به‌روز باشد. برنامه تلویزیونی باید آینه تمام‌نمای زندگی مردم بوده و مجری هم یکی از خود مردم باشد. گذشته از این، یک مجری در قالب یک برنامه خوب است که دیده می‌شود و برنامه خوب برنامه‌ای است که بیشتر بر جذابیت‌های بصری تکیه کرده باشد.
خودتان چقدر اهل مطالعه هستید؟ تحصیلات شما چیست؟
من کارشناس کارگردانی سینما و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی هستم. بسیاری از کتاب‌هایی که باید توسط یک مجری خوانده شود جزو مواد درسی من بوده و بگذریم که به انضمام علاقه شخصی، مطالعه آزاد هم دارم. می‌خواهم بگویم دانش و تحصیلات مرتبط، موضوع بسیار مهمی است که نباید آن را دست‌کم بگیریم.
به نظر من برای ورود به هر حرفه‌ای اگر از طریق تحصیلات آکادمیک وارد شویم، بسیار موفق‌تر خواهیم بود.
و حرف پایانی؟
از تمام عوامل برنامه همین الان یهویی که دلسوزانه و با تلاش شبانه‌روزی در جهت هرچه بهتر شدن این برنامه گام برمی‌دارند، تشکر می‌کنم.
همچنین از مهندس جعفری‌جلوه، مدیر محترم شبکه دو سیما و سردار هادیان‌فر ریاست محترم پلیس فتای ناجا و بهزاد عادلی مدیر گروه اجتماعی و فرهنگی شبکه دو سیما که رهنمودها و نظرات سازنده‌شان همواره راهنمای کار من بوده و هست، تقدیر و تشکر دارم.
در پایان از بینندگان عزیز و دوست‌داشتنی این برنامه هم که با پیام‌های پرمهرشان به تیم ما انرژی مثبت می‌دهند، بی‌نهایت سپاسگزارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها