جزئیات واژگونی اتوبوس دانشجویان در گفت‌وگو با شاهدان و مجروحان حادثه

فاجعه 12:22 دقیقه علوم و تحقیقات

دانشجویان ساعت 12 سه‌شنبه سوار اتوبوسی که در محوطه دانشگاه علوم و تحقیقات تهران توقف کرده بود، شدند‌. پس از یک‌ربع، اتوبوس به سمت میدان دانشگاه شروع به حرکت کرد که در پیچی نزدیک کتابخانه دانشگاه، راننده کنترل اتوبوس را از دست داد و واژگون شد. تعدادی از دانشجویان خود را از میان لاشه اتوبوس بیرون کشیدند، اما تعداد زیادی از آنها داخل اتوبوس گرفتار شده بودند. با گزارش حادثه به امدادگران بلافاصله آتش‌نشانان و امدادگران اورژانس در محل حادثه حاضر شدند. با خارج کردن دانشجویان از اتوبوس و انتقال آنها به بیمارستان مشخص شد نه‌نفر از آنها که شش پسر و سه دختر بودند بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داده‌اند. حال هفت نفر مصدومان وخیم است و پزشکان در تلاش برای نجات جان آنها هستند. شاهدان و مجروحان حادثه روایت های متفاوتی از حادثه دارند.مجروحان می گویند که اتوبوس ترمز بریده و راننده نتوانسته آن را کنترل کند و شاهدان افتادن راننده روی فرمان به خاطر سکته و ناتوانی در کنترل اتوبوس را علت حادثه می دانند.
کد خبر: ۱۱۸۱۱۶۲

9 نفر کشـــــته

3
نفر خانم

6
نفر آقا

هویت 4 نفر از جانباختگان حادثه

سارا رادمنش
--------------
دانشجو

علی حسین زاده
--------------
دانشجو

سجاد پور احسانی
--------------
نامشخص

احسان صفایی
--------------
دانشجو

ساعت:12:40

ظهر دیروز بعد از واژگونی اتوبوس در محوطه دانشگاه علوم تحقیقات، دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد خود را به محل حادثه رساند. وی با مشاهده مصدومان در نقش امدادگر حاضر شد و مقابل آمبولانسی را گرفت و با باز کردن در آن، مصدوم را به داخل آمبولانس منتقل کرد.

طهرانچی
--------------
رئیس دانشگاه آزاد

ساعت 13

آتش‌نشانان وقتی در محل حادثه حاضر شدند، تعداد زیادی از دانشجویان دختر و پسر در وضعیت وخیمی در میان لاشه اتوبوس گرفتار شده بودند. بخشی از اتوبوس بر اثر شدت برخورد داخل زمین رفته بود که آتش‌نشانان آن را خارج کردند. امدادگران با بریدن بخشی از بدنه، افرادی که دچار جراحت شده بودند را از داخل اتوبوس خارج کردند.

جلال ملکی
--------------
سخنگوی آتش‌نشانی تهران

ساعت:14:30

نظر به خبر سقوط اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و کشته و زخمی شدن شماری از آنان، مقتضی است بازپرس مربوطه در محل حاضر و ضمن بررسی صحنه، موضوع را رسیدگی کرده و نتیجه آن را گزارش نمایند.

منتظری
------------
دادستان کل کشور

گلایه دانشجویان
اتوبوس‌هایی که اقدام به سرویس‌دهی دانشجویان می‌کنند بیشتر از ظرفیت مسافر سوار می‌کردند. امروز هم بیش از 40 نفر در این اتوبوس بودند که این حادثه رخ داد.

اتوبوس‌های دانشگاه همگی مستهلک هستند و تعداد آنها کافی نیست و بیشتر از ظرفیت و حدود 60 تا 70 نفر دانشجو را سوار می‌کنند.

دانشگاه علوم تحقیقات در سراشیبی قرار دارد و دانشکده‌ها به صورت پلکانی در مسیر هستند؛ از آنجا که مسیر طولانی است، دانشجویان ناگزیرند از اتوبوس‌های دانشگاه استفاده کنند.

اتوبوس‌هایی که برای سیستم حمل و نقل دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند بعضا مستهلک هستند و ایمنی درستی ندارند.

با این‌که مسیر بین دانشکده‌ها در دانشگاه علوم و تحقیقات مانند جاده چالوس است اما گاردریل ندارد و رانندگان نیز اصول ایمنی اولیه را رعایت نمی‌کنند .

ساعت:17

هفت نفر از این مصدومان بستری در بیمارستان‌ها بدحال هستند. دو نفر از آنها در بیمارستان حضرت رسول تحت عمل جراحی قرار دارند و پنج نفر دیگر نیز در آی سی یو بیمارستان‌های امام و شریعتی تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

زارع‌نژاد
--------------
مشاور وزیر بهداشت

ساعت:19

بر اساس اعلام بازپرس ، هیات ۷ نفره ای پیگیر این موضوع هستند و ابعاد مختلف را بررسی می کنند.۲ نفر بازداشت شده و ۲ نفر هم احضار شدند و قرار است تا فردا مراجعه کنند.قرار است بررسی شود که آیا اتوبوس بیمه بوده و اینکه چه مشکلاتی وجود داشته است. حادثه وقتی تشدید می شود که اتوبوس به محل تاسیسات آب برخورد می کند.

دولت آبادی
--------------
دادستان تهران

حال و هوای دانشگاه پس از حادثه

در جستجوی فرزندان

حضور خانواده‌های نگران در مقابل دانشگاه باعث ترافیک سنگین در بلوار سیمون بولیوار شده است. کسی پاسخگوی خانواده‌های دلنگران نیست. مادر یکی از دانشجویان با دیدن اتوبوس واژگون که آتش‌نشانان در حال برش بدنه آن بودند، غش می‌کند.
خانواده دانشجویان از سکوت مسؤولان دانشگاه گلایه دارند و می‌گویند: کاش یک نفر را مسؤول می‌کردند تا جواب خانواده‌ها را بدهد. دانشجویان هم از وضعیت سرویس‌های دانشگاه گلایه دارند. کسی جواب نمی‌دهد.
زن میانسالی به‌شدت گریه می‌کند و فریاد می‌زد: محمدمهدی‌ام کجاست. تو رو به خدا نشانی از او به من بدهید. از هرکس که سوال می‌کنم کسی از او خبری ندارد. این زن به جام‌جم گفت: پسرم ترم اول رشته هتلداری است. امروز کلاس داشت و صبح به دانشگاه آمد. از صبح دلشوره عجیبی داشتم. ساعاتی بعد که کلاس او تمام شد با گوشی تلفن همراهش تماس گرفتم اما پاسخ نمی‌داد. نیم‌ساعت بعد از طریق تلویزیون متوجه شدم اتوبوسی در داخل دانشگاه واژگون شده و دانشجویانی که داخل آن بودند کشته و مصدوم شدند. با شنیدن این خبر بلوایی در خانه‌مان به‌پا شد. خود را سراسیمه به دانشگاه رساندم. در طول راه چند بار با تلفن پسرم تماس گرفتم اما جواب نمی‌داد. وقتی به دانشگاه رسیدم سراغ او را از دوستانش گرفتم که برخی از آنها به من گفتند او داخل همان اتوبوس واژگون‌شده است. حالا از هرکدام از مسؤولان دانشگاه سوال می‌کنم کسی پاسخ درستی به من نمی‌دهد.
این زن وقتی نتوانست ردی از پسرش پیدا کند، راهی بیمارستان‌های تهران شد تا شاید او را پیدا کند.

صحنه تلخی بود

پسر جوان به‌شدت شوکه شده و دوستانش با گرفتن دستانش، او را از سراشیبی دانشگاه به پایین می‌آوردند. او که بسختی حرف می‌زد به جام‌جم گفت: امروز بعد از پایان کلاسم می‌خواستم با اتوبوس به پائین دانشگاه بروم اما مشکلی برایم پیش آمد و نتوانستم به اتوبوس برسم و به همین خاطر پیاده پایین آمدم که با صحنه دلخراشی روبه‌رو شدم.
او ادامه داد: اتوبوس ناگهان واژگون شد. صدای داد و فریاد همه بلند شد. با صدای فریادهای من برخی از دانشجوها که در محوطه بودند سراسیمه خود را به سمت اتوبوس رساندند آنها در حال امدادرسانی بودند که امدادگران اورژانس و آتش‌نشانی هم آمدند. صحنه بسیار تلخی بود. چند نفر از دوستانم در آن اتوبوس بودند و نمی‌دانم الان زنده هستند یا فوت شده‌اند.
یکی از شاهدان حادثه هم به جام جم گفت: راننده روی فرمان اتوبوس افتاده بود و اتوبوس با سرعت به سمت پائین حرکت می کرد. دانشجویان ترسیده بودند و به سمت عقب اتوبوس می رفتند. آنها فریاد می زدند اتوبوس ترمز بریده است.
این گزارش حاکی است باتوجه به وقوع این حادثه مسؤولان دانشگاه علوم تحقیقات تهران کلاس‌های بعدازظهر دانشگاه را لغو و دانشگاه را تعطیل کردند. این در حالی است که با حضور گشت‌های موتوری یگان‌ویژه در محل حادثه اجازه ورود خانواده‌ها به محوطه داده نشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها