رئیس‌جمهور سودان در اولین واکنش به گسترش موج اعتراضات مردمی در این کشور، وعده داد اصلاحات اقتصادی را آغاز می‌کند. این در حالی است که اعتراضات در این کشور همچنان ادامه دارد و روز گذشته نیز این کشور شاهد یک اعتصاب سراسری بود.
کد خبر: ۱۱۸۱۱۰۵

به گزارش ایسنا و به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان در جمع فرماندهان نظامی و امنیتی در خارطوم از تلاش‌های هماهنگ نیروهای نظامی و دستگاه امنیت و اطلاعات برای حفاظت از امنیت و جان شهروندان قدردانی کرد. وی همچنین خطاب به معترضان وعده انجام اصلاحات اقتصادی به منظور فراهم کردن زندگی شرافتمندانه را داد. البشیر همچنین درباره تلاش برای ایجاد تردید و پراکندن بذر ناامیدی در جامعه هشدار داد و از مردم خواست به کسانی که شایعه رواج می‌دهند، توجهی نکنند.
تعدادی از شهرهای سودان از هفته گذشته شاهد برگزاری تظاهرات و اعتراضات مردمی به گرانی کالاهای اساسی از جمله افزایش قیمت سوخت و کمبود نان است. جدو عشر، رهبر جنبش عدالت و برابری سودان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک بر همبستگی این جنبش با تظاهرات خیابانی و جوانان در تمامی مناطق این کشور تاکید کرد و گفت: من معتقدم که این تظاهرات نسبت به تظاهرات گذشته متفاوت است، چراکه ملت از سیاست‌های دولت به تنگ آمده‌ و وارد مرحله‌ای شده‌ که هیچ راه بازگشتی از آن نیست. وی افزود: شرایط اقتصادی کشور در یک مرحله به‌شدت بحرانی قرار دارد و دولت باید به‌منظور پاسخگویی به خواسته‌های معترضان که آنها را به خیابان‌ها کشانده، اقدامات مختلفی را در دستور کار خود قرار‌داده و راه‌حل‌هایی فوری اتخاذ کند. از سوی دیگر، حکومت کویت روز گذشته برای حمایت از سودان به منظور عبور از بحران اقتصادی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اعلام آمادگی کرد. این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل مدعی است، گزارش‌های معتبری دارد که نشان می‌دهد پلیس سودان در جریان سرکوب اخیر معترضان ضد‌دولتی، ۳۷ نفر را کشته است. روز گذشته ائتلافی از اتحادیه‌های مستقل شغلی خواستار برگزاری راهپیمایی در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهور سودان شدند تا طوماری را ارائه کنند که در آن خواستار برکناری عمر البشیر، رئیس‌جمهور این کشور شوند. دو حزب اصلی اپوزیسیون سودان از این حرکت پشتیبانی می‌کنند و خواستار استعفای عمر البشیر از مقام خود هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها