در گلخونه چاردیواری‌مان گفتیم قدری تنوع ایجاد کنیم و بیاییم سری به دنیای شگفت‌انگیز برخی گیاهان هم بزنیم، یکی از انواع گیاهان که احتمالا شما هم درباره آنها چیزهایی خوانده، شنیده یا حتی در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها دیده‌اید گیاهان گوشتخوار هستند.
کد خبر: ۱۱۷۷۹۱۱

یکی دو شماره قرار است سری بزنیم به مشهورترین گیاهان گوشتخوار، اما پیش از آن، توضیح مختصری بدهم که در برخی مناطق جهان گیاهانی وجود دارند که تغذیه آنها واقعا از طریق دیگر جانداران انجام میشود یعنی اگر حیوان یا پرندهای کوچک و البته اغلب حشرهها روی برگها یا حتی در مواردی ساقه آن گیاه بنشیند، اندامهای گیاه بخصوص برگها به طور ناگهانی بسته میشوند و تیغهایی در بدن این جاندار فرو میبرد و شیرهجان، خون یا لنف توسط گیاه مکیده میشود. البته برخی از انواع گیاهان گوشتخوار، هوشمند هم هستند یعنی اگر سنگ یا جسم دیگری به اندازه و وزن پرنده یا حشره دلخواه گیاه بر سر شاخه و برگ آن قرار گیرد واکنشی نشان نمیدهند.

یک نکته دیگر این که اگر در میان دوستان و آشنایان خود کسانی را دارید که گیاهخوار هستند و روی این سبک زندگی هم خیلی اصرار دارند میتوانید به آنها بگویید که خود گیاهان هم گاهی گوشت میخورند!

اما برویم سراغ معرفی گیاهان گوشتخوار و شگفتانگیز:

کوزهای گوشتخوار: این گیاه بیشتر در مردابها و لجنزارها میروید و هر گیاه دارای
یک ساقه بلند وصاف و یک گل بزرگ با گلبرگهای سرخ و مادگی چتر مانند است که در تابستان میشکفد. معمولا حشره با رسیدن روی برگ به درون کوزه حرکت میکند، تارهای مو مانند که به سمت پایین متمایل هستند و سطح لغزنده کوزه، حشره را به پایین هدایت میکند و این شکار نگونبخت که نمیتواند از کوزه خارج شود، در درون گیاه هضم میشود.

خورشید گوشتخوار: شبنم خورشیدی گونهای است معروف از گیاهان گوشتخوار. برگهای گرد و پهن آنکه هر یک روی ساقهای جداگانه قرار گرفته، سرخ و کرکدار هستند، این گیاه نیز برای شکار حشرات از برگهای خود استفاده میکند. تارهای متعدد سوزنی شکل روی برگ وجود دارند که نوک هر یک از آنها یک قطره ماده چسبناک وجود دارد که شبیه قطره شبنم یا شهدی شیرین به نظر میرسد. این قطرهها، حشراتی چون پشه، مگس و انواع حشرات دو بال را به سوی خود جذب میکند. فرود حشره روی یک قطره، موجب چسبیدن او بر آن شده و حشره با تقلا برای آزاد شدن، بیش از پیش خود را به دام میاندازد.

نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها